Trends in supply chain en commerce voor 2025

Foto: Pixabay

“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

Inzet van GenAI-chatbots

Volgens Manhattan worden traditionele chatbots in 2025 grotendeels vervangen door geavanceerde GenAI-chatbots. Die chatbots kunnen meer dan 50% van de klantvragen verwerken. Geavanceerde digitale assistenten kunnen, met toegang tot gedetailleerde aankoopgeschiedenissen van klanten, complexe problemen oplossen en proactief oplossingen voorstellen. Dat verbetert de klantervaring aanzienlijk en verlaagt de kosten van de helpdesk.

Die verschuiving moet ervoor zorgen dat menselijke klantendienstmedewerkers zich meer kunnen richten op interacties met waarde, zoals gepersonaliseerd advies, complexe retouren en proactieve relatieopbouw. “Terwijl AI routinematige vragen zal afhandelen, zullen mensen de empathische en persoonlijke ‘touch’ bieden, waardoor er een hybride klantervaringsmodel ontstaat dat efficiëntie en ervaringen optimaliseert”, meent Manhattan.

Rol van GenAI bij hyperpersonalisatie

Een tweede trend die Manhattan ziet: in 2025 kunnen we een drastische verschuiving verwachten in de manier waarop retailers met klanten omgaan, aangestuurd door geavanceerde AI ‘companions’. In plaats van generieke aanbevelingen te doen, wordt hyperpersonalisatie de norm. AI companions onthouden de maten van klanten, waarschuwen hen voor aanbiedingen van artikelen die ze hebben bekeken en stellen producten voor op basis van eerdere aankoopgeschiedenis. Dat diepgaande begrip van individuele consumenten moet niet alleen de winkelervaring verbeteren, maar ook kansen creëren voor gerichte ‘upselling’ en ‘cross-selling’, wat leidt tot een hogere ‘customer lifetime value’.

Retourkosten worden de standaard

Verder verwacht Manhattan Associates dat het in 2025 gebruikelijker wordt dat consumenten betalen voor het retourneren van goederen. Dat zet online winkels ertoe aan hun winkelsystemen daarop aan te passen. Gezien de hoge kosten voor ‘reverse logistics’ zullen retailers retourkosten in hun systemen integreren om de margedruk te verlichten. Volgens Manhattan zal die verschuiving consumenten aanmoedigen bewuster te winkelen en retailers stimuleren om het retourpercentage te verlagen en duurzamere bedrijfsmodellen te implementeren.

“Door winkelsystemen te optimaliseren kunnen retailers hun voorraad beter beheren en het retourproces stroomlijnen. De introductie van retourkosten zal bedrijven er bijvoorbeeld toe aanzetten hun productbeschrijvingen te verbeteren. Dat helpt de consument een beter beeld te vormen van het product. Die veranderingen leiden uiteindelijk tot verantwoordelijker consumentengedrag en verhogen tegelijkertijd de operationele efficiëntie”, aldus het technologiebedrijf.

Handelsbarrières en economische complexiteit

Geopolitieke onzekerheden en economische schommelingen leiden tot veranderende benaderingen van productie en handel. Dat zal leiden tot een herstructurering van wereldwijde supply chain-netwerken en -processen. Om kritieke hulpbronnen (chips, grondstoffen, energie) veilig te stellen en te blijven voldoen aan de veeleisende verwachtingen van de consument, wijst Manhattan erop dat er meer samenwerking tussen bedrijven en overheden nodig is. Omdat douanerechten en import-/exportcontroles de complexiteit en kosten van internationale handel vergroten, zal er meer nadruk komen te liggen op wendbare en flexibele supply chain-netwerken en -processen die zich aan die uitdagingen kunnen aanpassen.

‘Composable’ architecturen en supply chains

De term ‘composable architectuur’ werd rond 2020 door Gartner bedacht en is de afgelopen vier jaar in een stroomversnelling geraakt. De ‘composable supply chain’ is daarop gevolgd en is gebaseerd op het vermogen om verschillende functionele bouwstenen op dezelfde vloeiende en coherente manier met elkaar te verbinden. Of het nu gaat om transportbeheer, magazijnactiviteiten of strategische planning, elke module kan à la carte worden gekozen en geïntegreerd op basis van de specifieke behoeften van het bedrijf.

“Die modulaire aanpak maakt het mogelijk een op maat gemaakte supply chain te creëren, aangepast aan voortdurend veranderende contexten, terwijl de traditionele technologische silo’s tussen uitvoeringsoplossingen (magazijn en transport) en planningsoplossingen worden afgebroken”, aldus Manhattan.

Wees altijd op alles voorbereid

Tot slot wijst Manhattan erop dat retailers altijd voorbereid moeten zijn op drukke periodes en mogelijke verstoringen. “Door de kracht van AI, machine learning en de cloud te benutten, kunnen retailers de nauwkeurigheid van hun voorspellingen vergroten op basis van historische verkoopgegevens, huidige trends en de marktdynamiek”, klinkt het. “Het optimaliseren van de inventaris en voorraadniveaus met realtime inzicht kan tekorten of overstock situaties voorkomen. Uiteindelijk worden vraagvoorspelling, voorraadaanvulling en -toewijzing verenigd om de beschikbaarheid van producten, tijdige leveringen, klanttevredenheid en dus omzetgroei te garanderen.”

Daarnaast is het volgens Manhattan Associates absoluut noodzakelijk om de omnichannel-klantervaring te verbeteren. “Door een naadloze winkelervaring te bieden via ‘in-store’, online en mobiele kanalen kunnen retailers voldoen aan verwachte of veranderende eisen van klanten en verstoringen snel verhelpen. Het actief delen van informatie over productlocaties, beschikbaarheid, orderstatus, vertragingen of verstoringen zal niet alleen de verkoop stimuleren, maar ook de klantloyaliteit versterken.”

Recente nieuwsberichten

ABB rust distributiecentrum uit met Movu

(Advertorial) ABB Electrification Norway wilde zijn beperkte ruimte efficiënter gebruiken. Robots van Movu moeten hiervoor zorgen. Het internationale technologiebedrijf ABB Electrification Norway zocht naar manieren om de beperkte ruimte efficiënter te gebruiken door de opslagcomponent uit de productie te halen en deze via kleinere blokken te leveren.
De oplossing is gevonden bij Movu Robotics.

Royal Talens schakelt NYCE.LOGIC in voor WMS-implementatie

Het Nederlandse bedrijf Royal Talens produceert kunstenaarsverf en levert een breed scala aan creatieve materialen. Opgericht in 1899, is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de wereldwijde markt voor beeldende kunst, met merken als Bruynzeel, Sakura, Talens, Ecoline, Talens | Pantone, Amsterdam, Rembrandt, Cobra en Van Gogh. Om zijn magazijnen in Zwitserland, de Verenigde Staten en Italië van een warehouse management system te voorzien, ging Royal Talens een samenwerking aan met WMS-leverancier NYCE.LOGIC.

Fiege huurt 25.000m² van Prologis’ nieuwbouwcomplex Boom DC2

Prologis, wereldwijd ontwikkelaar van logistiek vastgoed, verhuurt 25.000m² van zijn nieuwbouwcomplex in Boom op lange termijn aan de Duitse logistiek dienstverlener Fiege. Met Boom DC2 realiseert Prologis een volledig elektrische faciliteit die moet bijdragen aan een duurzame logistieke keten in België. Zodra de site klaar is – in april 2024 – zal Fiege de activiteiten van een Duitse site naar Boom verhuizen.

Emixa en Actemium zijn eerste Belgische Siemens Xcelerator-partners

Begin 2024 sloot Siemens Belux een overeenkomst met Emixa Industry Solutions en Actemium met als doel digitale oplossingen sneller te ontwikkelen, te delen en op te schalen. Daarmee zijn deze twee industriële technologiespelers de eerste Siemens Xcelerator-partners in België. Met AG Solution, Equans Digital en Technord werd ook een intentie tot samenwerking afgesloten.

Still gaat lithium-ion batterijen recycleren

Still sluit de recyclingkringloop voor lithium-ion batterijen en laat zijn accu’s aan het einde van hun levenscyclus recycleren in de Europese fabriek van Li-Cycle, een toonaangevend Canadese recyclingbedrijf dat in augustus 2023 zijn eerste Europese vestiging in Magdeburg, Duitsland opende. Het recyclingproces van de strategische partner maakt een terugwinningspercentage tot 95 procent mogelijk. Belangrijke accu-onderdelen worden teruggewonnen en hergebruikt voor de productie van nieuwe accucellen. Zo wil Still nu al een antwoord bieden op de vraag hoe in de toekomst moet worden omgegaan met lithium-ion batterijen aan het einde van hun levensduur.

Arvato gaat samenwerking aan met robotspecialist Nomagic

Arvato, een internationale dienstverlener op het vlak van supply chain management en e-commerce, verhoogt het gerichte gebruik van robots in zijn logistieke centra. Na de succesvolle implementatie van verschillende robot-ondersteunde palletiseer- en depalletiseertoepassingen op verschillende locaties, heeft de supply chain en e-commerce dienstverlener nu besloten de ‘robot item pick’-oplossing ‘justPick’ van de Poolse robotspecialist Nomagic in te zetten als volgende stap in zijn holistische automatiseringsstrategie.

Digitec Galaxus implementeert Skyfall Pouch Sorter van Ferag

Met bijna zeven miljoen producten is Digitec Galaxus een toonaangevende online retailer in Zwitserland. Om het pickvolume in de nabije toekomst te vergroten, heeft Digitec Galaxus intralogistiek bedrijf Ferag opdracht gegeven om zijn Operations Center in Wohlen (Zwitserland) uit te rusten met de ferag.skyfall Pouch Sorter

Müller Fresh Food Logistics nieuwe partner in het European Food Network

Müller Fresh Food Logistics, de Nederlandse dochteronderneming van logistiek dienstverlener Dachser, is op 1 januari 2024 officieel partner geworden van het European Food Network (EFN). Dachser nam het bedrijf begin 2023 over.

Savoye en Innovecs sluiten partnership om supply chains te helpen verbeteren

Innovecs, een wereldwijd opererend IT-bedrijf voor de digitale transformatie, en Savoye, producent en integrator van (intra)logistieke oplossingen, hebben in het Verenigd Koninkrijk een strategisch partnership gesloten.

TVH vangt groei op met nieuw DC in Waregem

TVH, gespecialiseerd in onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouw- en landbouwmachines, investeert in een nieuw distributiecentrum voor zijn logistieke afdeling in Waregem. Het West-Vlaamse bedrijf zal uitbreiden met 50.000 vierkante meter, waardoor het 30 meter hoge distributiecentrum het grootste van TVH wordt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.