Trends Business Information lanceert ProspectFinder
Natch verhoogt gebruikersvriendelijkheid nieuwe prospectietool
Als onestopshop voor actuele bedrijfsinformatie biedt Trends Top, een merk van Trends Business Information, zijn klanten ook webtools aan voor financiële analyse, prospectie, geomarketing en salesmanagement. Samen met Natch, gespecialiseerd in b2b e-business, stak Trends Top een van die prospectietools in een totaal nieuw kleedje. De nieuwe, verbeterde versie, eind juni officieel gelanceerd onder de noemer ‘ProspectFinder’, is “veel doelgerichter, performanter en intuïtiever”, aldus Tommy Browaeys, Publisher Trends Top.
Vooral de grotere gebruikersvriendelijkheid van de nieuwe tool springt in het oog. “Onze voornaamste doelstelling is om veel meer potentiële gebruikers te bereiken”, verklaart Burt Riské, general manager bij Trends Business Information. “We zetten uiteraard in op de talrijke gebruikers die Trends Top al kennen. Maar wat we ook willen doen, naast klantenbinding, is promotie maken buiten die bestaande doelgroep. Wie in een b2b-omgeving een sales- of marketingcampagne wil starten en daarbij nood heeft aan data, mag eigenlijk niet om ons heen kunnen.”
Jongere doelgroep aanboren
Informatie betekent meer dan ooit macht. En dat credo geldt misschien wel bij uitstek voor handelsinformatie. Met een website en webtools speelt Trends Top alvast in op die stijgende behoefte aan realtime en actuele bedrijfsinformatie. “We mogen met de hand op het hart stellen dat we de beste en meest complete set van b2b-data in België bezitten. Als referentie en autoriteit op dat vlak staan we redelijk hoog aangeschreven”, maakt Burt Riské zich sterk. “En dat sterke, positieve imago willen we nu ook doortrekken naar een nieuwe generatie ondernemers.”
Vooral oudere ondernemers – veertigplussers, zeg maar – zijn vandaag vertrouwd met Trends Top, een merk van Roularta Media Group, het moederbedrijf van Trends Business Information. Bij jongere ondernemers is die naamsbekendheid minder groot. “Met de nieuwe applicatie willen we ook jonge ondernemers en meer bepaald jonge marketeers overtuigen om naar onze prospectietools te grijpen. En daar hebben we twee belangrijke troeven voor. Enerzijds de kwaliteit en volledigheid van onze database. Niet voor niets spannen we ons zo sterk in om die up-to-date te houden. En anderzijds is er de klantvriendelijkheid of, in vaktermen uitgedrukt, de ‘usability’ van onze tools. En met onze nieuwe prospectietool hebben we die nog aanzienlijk verbeterd.”
Rijkdom aan informatie
Zoals eerder aangegeven legt men zich bij Trends Top toe op het verzamelen van informatie over Belgische ondernemingen. “Wij proberen daarin exhaustief te zijn”, zegt Burt Riské. “Wij halen onze bedrijfsgegevens uit zoveel mogelijk officiële en eigen bronnen. Daarmee helpen wij in de eerste plaats financieel managers om hun kredietbeheer op punt te stellen, zodat zij geen onverantwoorde risico’s nemen met nieuwe klanten en leveranciers.”
Diezelfde rijkdom aan informatie kunnen klanten ook aanwenden voor marketingdoeleinden. “Concreet kunnen zij bijvoorbeeld bij ons terecht om hun direct marketing campagnes uit te werken, op basis van selectiecriteria die wij hun ter beschikking stellen. Ten slotte kunnen we heel wat maatwerk realiseren voor onze klanten, en dat gaat heel ver”, beklemtoont Burt Riské. “Zo kunnen wij onze datasystemen naadloos integreren in zowel ERP- als CRM-systemen. Denk bijvoorbeeld aan een telecomprovider die de kredietwaardigheid van een potentiële bedrijfsklant in zijn shop wil controleren of zijn verkoopvoorwaarden wil aanpassen aan het profiel van die klant. Dat vereist een realtimeraadpleging van onze data. Of wat ook kan: een dagelijkse update van alle informatie die wij binnenkrijgen, rechtstreeks in het CRM-systeem van onze klant, zodat die altijd met verse data kan werken.”
Totaalservice
Maandelijks vinden zo’n 700.000 unieke bezoekers hun weg naar de website van Trends Top. Ze zijn er verantwoordelijk voor 2,8 miljoen pageviews. Dat is mede de verdienste van Natch, dat vanaf het begin bij de bouw van de website betrokken was en die site ook mee heeft helpen groeien en evolueren. “We spreken van begin jaren 2000, toen ook wij met Trends Top de stap naar het onlineverhaal wilden zetten”, herinnert Tommy Browaeys zich. “De website is namelijk gegroeid uit een bestaande uitgave in print, de Trends Top 30.000, later gevolgd door een uitgave op cd-rom, de Trends Top 100.000. Een eerste doelstelling van onze website was dan ook om dat beperkte volume aan ondernemingen op te drijven. En die uitdaging zijn we alvast met succes aangegaan: vandaag hebben we bijna anderhalf miljoen actieve ondernemingen online staan.”
Een tweede uitdaging betrof de actualiteit van de bedrijfsgegevens. “Een boek en een cd-rom zijn per definitie al achterhaald, zodra je ze uitbrengt”, merkt Tommy Browaeys op. “Intussen zijn we geëvolueerd van maandelijkse naar wekelijkse en nu zelfs dagelijkse updates.” Een derde uitdaging zat in de manier waarop de bedrijfsgegevens beschikbaar worden gesteld voor de klant.” Daarbij viel de keuze al gauw op interactieve dashboards, maar ook op webtools waarmee klanten de gepresenteerde bedrijfsgegevens veel gemakkelijker kunnen interpreteren. Bovendien kunnen ze al die gegevens – van henzelf of van derden – vergelijken met die van andere bedrijven en zelfs van een volledige sector of regio.
GeoTop: het neusje van de zalm
Tot de belangrijkste webtools behoren de toepassingen om prospecten te identificeren. “Met de ontwikkeling daarvan zijn we meteen in 2001 al gestart”, vertelt Tommy Browaeys, die met name de in een tweede fase gebouwde GeoTop als ‘het neusje van de zalm’ op dat gebied naar voren schuift. Aan de basis van GeoTop ligt, zoals de naam zelf al aangeeft, een geo-applicatie. Zo kunnen gebruikers in een oogopslag de geografische spreiding van hun klantenportefeuille bekijken en nagaan waar de blinde vlekken liggen. GeoTop laat ook toe op basis van een gedetailleerde analyse van bestaande klanten een ideaal klantenprofiel op te stellen en vervolgens automatisch prospecten met dat profiel te selecteren.
“Eind vorig jaar hebben we onze website volledig in een nieuw kleedje gestoken”, vervolgt Tommy Browaeys. Het nieuwe, ‘responsive’ design heeft gezorgd voor een site die een optimale gebruikerservaring biedt voor een brede waaier aan apparaten, ook mobiele. Zo goed als alles wat de gebruiker op een desktopcomputer kan doen, kan hij met andere woorden ook op een mobiele telefoon doen, zonder aan gebruiksgemak in te boeten.
ProspectFinder: intuïtiever in gebruik
Een tweede prospectietool, Eigen Top, liet de gebruiker toe op basis van zelfgekozen parameters fijnmazig doelgroepen te segmenteren en eigen prospectielijsten samen te stellen. Die bestanden kon hij dan meteen ook exporteren, naar zijn CRM-systeem bijvoorbeeld. Daarnaast kon hij elke prospectielijst in detail analyseren, geografisch doorlichten en de bedrijven in de lijst met elkaar benchmarken.
Die tool is intussen vervangen door ProspectFinder: een applicatie die krachtiger en tegelijk heel wat intuïtiever in gebruik is. “Met Eigen Top konden klanten al op tientallen parameters zoeken en segmenteren. Alleen moesten ze daarvoor telkens naar een ander scherm. Nu is alles overzichtelijk op één scherm te zien”, legt Tommy Browaeys uit. “Natch heeft ons geholpen om al die informatie en functionaliteit in één enkel scherm te integreren.”
Een belangrijke nieuwigheid, benadrukt Tommy Browaeys, is de mogelijkheid om op basis van gps-coördinaten te selecteren. “Vroeger moest de gebruiker uit een drop down-lijst provincies en postcodes selecteren. Dat was de klassieke aanpak. Nu kun je die provincies of arrondissementen eenvoudigweg op een kaart aanklikken. Of je geeft meteen het adres in dat je als vertrekadres voor prospectie wil gebruiken. Vervolgens hoef je enkel nog de straal aan te geven waarbinnen je wil segmenteren. Wanneer je die straal vergroot of verkleint, past de selectie zich automatisch aan. Zo zie je onmiddellijk de impact op je geselecteerde doelgroep. Je kunt ook inzoomen op die kaart. Zo zie je heel concreet, tot op straatniveau, wat je aan het segmenteren bent.”
Natch: meedenken en vooruitdenken
De samenwerking met Natch gaat helemaal terug tot de bouw van de Trends Top website. “Een aantal van hun ontwikkelaars zijn al bijna vanaf het begin bij ons webplatform betrokken”, weet Tommy Browaeys. “Dat op zich is al vrij uniek, en zeker in een samenwerking die intussen zo’n twintig jaar duurt.”
Die lange samenwerking biedt duidelijk een aantal voordelen. Puur technologisch, omdat de betrokken ontwikkelaars het webplatform intussen door en door kennen, waardoor ze niet alleen sneller kunnen werken, maar ook kosten helpen besparen. “Een nieuwe uitdaging voor de business kunnen ze veel sneller een technische invulling of vertaling geven. Maar ook op het vlak van de business zelf gaan ze steeds meer meedenken. En net omdat ze heel goed weten waaraan ze bezig zijn, kunnen ze ook gemakkelijker vooruitdenken en proactief inspelen op toekomstige problemen of behoeften. Als klant krijg je zo ook een pak meer dan je vraagt.”
Vanaf het begin zijn er sterke communicerende vaten geweest tussen Natch en Trends Top. Daardoor is de website met de bijbehorende tools kunnen uitgroeien tot het toonaangevende werkinstrument en communicatieplatform dat het vandaag is. “De belangrijkste uitdaging voor ProspectFinder was toch dat we de performantie van de database, die al op een hoog peil stond, moesten blijven waarborgen, terwijl we meer geavanceerde functies aan de webtool toevoegden. We hebben het hier over een database met meer dan 1,4 miljoen bedrijven, niet te vergeten. Maar ook die uitdaging zijn we met succes aangegaan”, besluit Céline De Vuyst, projectmanager bij Natch.