Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie
Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.
Hogere bedrijfskosten en veranderende eisen en voorkeuren van consumenten worden door 50% van de voedings- en drankenbedrijven als de twee grootste zorgen beschouwd. De overstap naar in de cloud gehoste oplossingen ontpopt zich volgens het onderzoek als een cruciaal pad om de winst te beschermen in het licht van hogere bedrijfskosten. Bedrijven die de overstap hebben gemaakt, verwachten dat hun winst in 2023 11% hoger zal zijn dan de verwachte winsten van bedrijven die afhankelijk zijn van ‘on-premise’ oplossingen.
Voor voedingsbedrijven die een meer alomvattende digitale transformatie willen benutten, onderscheiden business intelligence (BI)-toepassingen zich als de beste weg om betere zichtbaarheid, nauwkeurigheid en toegang tot bedrijfsgegevens te krijgen. Dat is voor een onderneming allemaal van cruciaal belang om zich te kunnen aanpassen aan de veranderende consumentenvraag. Met dat doel voor ogen is 45% van de voedings- en drankenbedrijven van plan in 2024 in BI-oplossingen te investeren.
“De voedings- en drankenindustrie heeft de afgelopen jaren een ongekende ontwrichting ervaren en 2023 was daarop geen uitzondering”, zegt Duane George, general manager EMEA en APAC bij Aptean. “Terwijl voedingsbedrijven blijven omgaan met inflatie, stijgende materiaalprijzen en hogere bedrijfskosten, beseffen ze dat ze zich moeten aanpassen om concurrerend te blijven. Automatisering en cloudadoptie zijn cruciale transformatiestappen om de groei in de huidige marktomstandigheden te stimuleren.”
Naast de impact van automatisering en cloudadoptie toont het onderzoek ook hoe voedingsbedrijven hun activiteiten optimaliseren om verstoringen in de supply chain te overwinnen, waarom economische doelstellingen een business case voor duurzaamheid creëren en hoe de toenemende vraag naar zichtbaarheid in data de investeringen in BI-tools en AI-technologie stimuleert.
Foto: Pixabay