Transportsector fan van uniforme tolbox

Om vinger aan de pols te houden in de transportsector, nam DKV Euro Service het voorbije kwartaal een enquête af onder zijn klanten. Zowel chauffeurs, fleet managers, planners en bedrijfsleiders werd naar hun mening gevraagd. Uit de rondvraag blijkt dat driekwart van de klanten uitkijkt naar de ontwikkeling van een geïntegreerde tolbox voor heel Europa. Verder blijken online services steeds meer aan belang te winnen.

Toen werd gepeild naar de mate waarin de transportsector zelf vragende partij is voor de ontwikkeling van een tolbox voor heel Europa, was het antwoord duidelijk. Net geen 75% gaf te kennen dat dit een zeer goede oplossing zou zijn. 60,49% van de respondenten was het ‘helemaal eens’ met deze stelling, 13,99% was het er ‘mee eens’. Belgische DKV-klanten beschikken nu over een veelvoud aan tolboxen: Satellic (70,8%), Toll Collect (26,8%), de DKV Box (15,4%), de combi Be/Fr/Sp/Po (12,1%) en de Go Maut (11,1%) vormen de top-5.
DKV zelf geeft aan mee voortrekker te zijn op het vlak van EETS (één uniforme Europese tolbox voor alle GNSS- en DSRC-systemen). Met zijn DKV Box zou het de aanzet geven tot regionale interoperabiliteit van tolsystemen (REETS) voor diverse landen.
 
Aan diegenen die ook verantwoordelijk zijn om de ritten in te plannen (54% van de respondenten), is gevraagd of ze gebruik maken van online services. Zo gebruikt nu 57,89% een routeplanner, zet 33,33% een station finder in en maakt 36,84% gebruik van een dieselprijsvergelijker. Hoewel het gebruik nog niet volledig is ingeburgerd, geeft men steevast aan in de toekomst meer van deze tools te zullen hanteren.

Bijna driekwart van de respondenten zegt sociale media in te schakelen voor zakelijke doeleinden. In de leeftijdscategorie van 18 tot 28 jaar loopt dat percentage zelfs op tot 93%. Van degenen die sociale media gebruiken, geeft 43,73% aan via Facebook te werken.
 
In de peiling is ook gekeken met welke trucks binnen de firma wordt gereden en met welke trucks men het liefst zou rijden. De top 3 van de meest gebruikte vrachtwagen in de fleet wordt ingenomen door Mercedes (nr 3), DAF (nr 2) en Volvo (nr 1). Scania en MAN komen hier respectievelijk op de vierde en vijfde plaats. Wat de favoriete vrachtwagen betreft, ziet de volgorde er iets anders uit. Volvo staat ook hier op nummer 1 (30,35%), gevolgd door Scania (19,46%), Mercedes (16,34%), DAF (12,06%) en MAN (10,12%).
 
Ook werd gepolst naar de voornaamste redenen waarom men voor een bepaald servicestation kiest. Daarbij scoort ‘bereik’ gemiddeld het hoogst bij alle respondenten. Opvallend is dat zowel de fleet manager als de chauffeur voor veiligheid kiezen. Voeding en personeel krijgen over het algemeen geen doorslaggevende rol. Verder noemen fleet managers de dieselprijzen als een belangrijk criterium. Chauffeurs plaatsen dan weer hygiëne hoog op het verlanglijstje. 
 
Meer dan 80% van de respondenten gaf aan bijzonder trots te zijn op het beroep. De grootste groep, 32,38% van de respondenten, gaf zelfs een score van 10 op 10. Verder peilde DKV ook naar de positieve aspecten binnen de job. Daarbij scoort veiligheid het hoogst terwijl de verloning voor verbetering vatbaar blijkt. 

Recente nieuwsberichten

Vacatures in logistiek en transport raken niet ingevuld

Uit cijfers van de wereldwijde vacaturesite Indeed blijkt dat het aantal vacatures in de logistieke en transportsector tussen 2016 en 2017 met 30% is gestegen. Blijkbaar is het vooral de interesse vanuit de beroepsgroep die afneemt. De vacatures werden het afgelopen jaar 14% minder vaak bekeken dan het jaar ervoor en daardoor blijven veel functies voor langere tijd openstaan.

Digitaal landschap wordt beheerst door blockchain en machine learning

Dimension Data, wereldwijd leverancier van ICT-oplossingen en -diensten, heeft zijn IT-vooruitzichten voor 2018 gepubliceerd. Daarbij blijft ‘disruptie’ het codewoord, maar ook blockchain, artificiële intelligentie, machine learning, robotics en virtuele en augmented reality zullen het digitale landschap in 2018 hervormen.

Count IT Group wordt NaviTrans reseller in Oostenrijk

Vanuit zijn hoofdkantoor in Hagenberg en kantoren in Wenen en Linz staat de Oostenrijkse Microsoft Dynamics NAV Partner voortaan in voor de distributie van de logistieke software van NaviTrans op de Oostenrijkse markt. De Count IT Group werd in 1995 opgericht en telt momenteel ruim 110 medewerkers.

Merknamen Egemin en NDC worden vervangen door Dematic

Vanaf 2018 worden alle oplossingen voor magazijnautomatisering en de material handling systemen van Egemin en NDC gehergroepeerd en wereldwijd onder een en dezelfde merknaam, Dematic, op de markt gebracht. Dematic is het supply chain solutions business-segment van de moedermaatschappij KION Group dat end-to-end oplossingen voor logistieke automatisering biedt.

Liege Airport investeert ruim 20 miljoen in cargoactiviteit

Vanaf 2018 zal Liege Airport zijn opslagruimte uitbreiden. Zo zijn er bijna 20.000m² bijkomende opslagruimte én uitrustingen voorzien, wat overeenstemt met een capaciteitsverhoging van 30% voor de vrachtbehandeling. De eerste opslagruimte van 6000m² zal in januari 2018 al gebruiksklaar zijn.

Limburg creëert pool voor magazijnmedewerkers

De Limburgse logistieke sector verwacht een blijvend toenemende vraag naar magazijnmedewerkers, dat nu al een knelpuntberoep is. Daarom gaat de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg bedrijven in de provincie begeleiden bij de oprichting van een pool van flexibele magazijnmedewerkers.

Ricoh breidt dienstenaanbod uit met de Bringme Box

De Bringme Box, een 100% Belgische uitvinding, functioneert als een automatische service desk die niet enkel de interne logistiek bij bedrijven moet vereenvoudigen, maar ook de ontvangst en het verzenden van online bestelde pakketten en de levering ervan.

Motrac Handling & Cleaning ruilt Flémalle in voor Ciney

Motrac Handling & Cleaning heeft zijn filiaal in Wallonië verhuisd van Flémalle naar het centraler gelegen Ciney. De onderneming betrekt er dezelfde gebouwen als Packo, dat net als Motrac Handling & Cleaning tot de overkoepelende Royal Reesink groep behoort.

Febetra en TLV misnoegd over uitbreiding kilometerheffing

Vandaag wordt in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken een studie voorgesteld over de kilometerheffing. Die studie, die werd uitgevoerd door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, toont aan dat vrachtwagens het betolde hoofdwegennet niet ontwijken om gebruik te maken van het niet-betolde onderliggende wegennet, aldus Febetra.

Eerste zelfrijdende truck voor Katoen Natie

Op 24 oktober jl. werd de eerste zelfrijdende truck van Katoen Natie in gebruik benomen bij ExxonMobil in Singapore. De truck vervoert goederen tussen de verpakkingseenheid van de onderneming en de tussentijdse opslag. Bij wijze van pilootproject zal de truck 24/7 operationeel zijn en jaarlijks zo’n 250.000 ton aan goederen transporteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.