Transportsector fan van uniforme tolbox

Om vinger aan de pols te houden in de transportsector, nam DKV Euro Service het voorbije kwartaal een enquête af onder zijn klanten. Zowel chauffeurs, fleet managers, planners en bedrijfsleiders werd naar hun mening gevraagd. Uit de rondvraag blijkt dat driekwart van de klanten uitkijkt naar de ontwikkeling van een geïntegreerde tolbox voor heel Europa. Verder blijken online services steeds meer aan belang te winnen.

Toen werd gepeild naar de mate waarin de transportsector zelf vragende partij is voor de ontwikkeling van een tolbox voor heel Europa, was het antwoord duidelijk. Net geen 75% gaf te kennen dat dit een zeer goede oplossing zou zijn. 60,49% van de respondenten was het ‘helemaal eens’ met deze stelling, 13,99% was het er ‘mee eens’. Belgische DKV-klanten beschikken nu over een veelvoud aan tolboxen: Satellic (70,8%), Toll Collect (26,8%), de DKV Box (15,4%), de combi Be/Fr/Sp/Po (12,1%) en de Go Maut (11,1%) vormen de top-5.
DKV zelf geeft aan mee voortrekker te zijn op het vlak van EETS (één uniforme Europese tolbox voor alle GNSS- en DSRC-systemen). Met zijn DKV Box zou het de aanzet geven tot regionale interoperabiliteit van tolsystemen (REETS) voor diverse landen.
 
Aan diegenen die ook verantwoordelijk zijn om de ritten in te plannen (54% van de respondenten), is gevraagd of ze gebruik maken van online services. Zo gebruikt nu 57,89% een routeplanner, zet 33,33% een station finder in en maakt 36,84% gebruik van een dieselprijsvergelijker. Hoewel het gebruik nog niet volledig is ingeburgerd, geeft men steevast aan in de toekomst meer van deze tools te zullen hanteren.

Bijna driekwart van de respondenten zegt sociale media in te schakelen voor zakelijke doeleinden. In de leeftijdscategorie van 18 tot 28 jaar loopt dat percentage zelfs op tot 93%. Van degenen die sociale media gebruiken, geeft 43,73% aan via Facebook te werken.
 
In de peiling is ook gekeken met welke trucks binnen de firma wordt gereden en met welke trucks men het liefst zou rijden. De top 3 van de meest gebruikte vrachtwagen in de fleet wordt ingenomen door Mercedes (nr 3), DAF (nr 2) en Volvo (nr 1). Scania en MAN komen hier respectievelijk op de vierde en vijfde plaats. Wat de favoriete vrachtwagen betreft, ziet de volgorde er iets anders uit. Volvo staat ook hier op nummer 1 (30,35%), gevolgd door Scania (19,46%), Mercedes (16,34%), DAF (12,06%) en MAN (10,12%).
 
Ook werd gepolst naar de voornaamste redenen waarom men voor een bepaald servicestation kiest. Daarbij scoort ‘bereik’ gemiddeld het hoogst bij alle respondenten. Opvallend is dat zowel de fleet manager als de chauffeur voor veiligheid kiezen. Voeding en personeel krijgen over het algemeen geen doorslaggevende rol. Verder noemen fleet managers de dieselprijzen als een belangrijk criterium. Chauffeurs plaatsen dan weer hygiëne hoog op het verlanglijstje. 
 
Meer dan 80% van de respondenten gaf aan bijzonder trots te zijn op het beroep. De grootste groep, 32,38% van de respondenten, gaf zelfs een score van 10 op 10. Verder peilde DKV ook naar de positieve aspecten binnen de job. Daarbij scoort veiligheid het hoogst terwijl de verloning voor verbetering vatbaar blijkt. 

Recente nieuwsberichten

Fusie DSV en Panalpina weldra een feit

De Zwitserse logistieke groep Panalpina is overstag gegaan voor het verhoogde overnamebod van in totaal 4,6 miljard Zwitserse frank (zo’n 4,1 miljard euro) van zijn Deense concurrent DSV. Daarmee komt een einde aan een overnamestrijd van ruim twee maanden tussen beide partijen.

Eerste autonoom varend schip op de Noordzee

Enkele zeemijl voor de kust van het Nederlandse Den Helder zijn voor het eerst proeven gehouden met een autonoom varend schip op de Noordzee. Daartoe werd de SeaZip 3, een schip van SeaZip Offshore Services, uitgerust met intelligente aansturing waarmee aanvaringen moeten worden voorkomen.

Shippeo breidt supply chain visibility platform uit met Ocean & Parcel Tracking

Aanbieder van oplossingen voor supply chain visibility Shippeo voegt nieuwe Ocean- en Parcel-trackingmogelijkheden toe aan zijn platform. Daarmee kunnen bedrijven elke stap van hun leveringen volgen, vanaf de leverancier tot en met de levering aan de eindklant.

Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Eurostar optimaliseert personeels- en onderhoudsplanning met Ordina

Eurostar, dat hogesnelheidstreinverbindingen aanbiedt tussen het vasteland en het Verenigd Koninkrijk, doet een beroep op Ordina voor de optimalisering van zijn personeels- en onderhoudsplanning. De oplossing moet enerzijds de uurroosters van de conducteurs, de managers en het controlekamerpersoneel optimaliseren.

UPS vervoert medische stalen met onbemande drones

Als nieuwe logistieke dienst gaat UPS medische stalen transporteren met drones. Daarvoor gaat het een samenwerking aan met Matternet, actief in autonome dronetechnologie. Het droneproject gaat van start bij het ziekenhuis WakeMed gelegen op de campus in de stad Raleigh (North Carolina, VS).

Toyota Material Handling huldigt nieuw hoofdkantoor in Willebroek in

Toyota Material Handling Belgium en het Europese hoofdkantoor Sales & Marketing van de producent zijn voortaan onder één dak verenigd. Het nieuwe gebouw met een bruikbare oppervlakte van 12.562m² in het bedrijventerrein Park De Hulst in Willebroek werd deze week officieel ingehuldigd door het management van Toyota Material Handling Belgium en Europe.

Snellere douanevrijgave van e-commerce zendingen met BE-Gate

Logistieke speler DHL ontving als eerste bedrijf in België een BE-Gate vergunning. De Douane ontwikkelde de BE-Gate certificering omwille van de wereldwijde toename van de handel via e-commerce, waarbij snelle leveringen en dus ook snelle vrijgave van de goederen noodzakelijk is.

Willemen Groep gaat voor digitale transformatie met Avanade

Willemen Groep is een van de grootste Belgische familiebedrijven actief in bouw- en wegenbouw. In de loop van de jaren nam de Groep meerdere bedrijven over. Die bedrijven hanteerden tot nu toe elk hun eigen systemen, wat het moeilijk maakte om in real-time businessinzichten en financiële overzichten van de hele Groep te verkrijgen.

Haven van Zeebrugge gewapend voor alle Brexit-scenario’s

Wat de uitkomst van de Brexit-onderhandelingen ook mag zijn, dat die een forse impact zullen hebben op de Haven van Zeebrugge staat buiten kijf. Gedelegeerd bestuurder Joachim Coens benadrukte tijdens Supply Chain Innovations 2019 in Antwerpen dat de haven klaar is om elk scenario op te vangen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.