Transportplatform Dashdoc voortaan ook actief in België

Dashdoc, ontwikkelaar van digitale tools voor transporteurs en vrachtwagenchauffeurs, is voortaan ook actief in België. Het van oorsprong Franse bedrijf opent een kantoor in Antwerpen en wil transportbedrijven helpen hun administratie te digitaliseren m.b.v. het Dashdoc-platform.

Via het Dashdoc-platform kunnen zowel planners, chauffeurs als klanten het volledige transportproces opvolgen. Het platform combineert twee elementen in één softwareoplossing. Enerzijds dient het als TMS (transport management system) dat het beheer van transportplanning tot facturering mogelijk maakt. Anderzijds genereert Dashdoc digitale versies van vrachtdocumenten (e-CMR).
Omdat de transportsector tegen 2025 elektronische vrachtdocumenten als standaard wil hanteren, heeft Dashdoc de ambitie tegen dan met 600% te groeien.
 
​Het Dashdoc-platform is een SaaS-oplossing die eenvoudig vanop afstand via een computer of smartphone kan worden geraadpleegd. Via het platform kunnen planners transporten inplannen, de beschikbaarheid van chauffeurs raadplegen en vrachtdocumenten opstellen. Vervolgens wordt het hele transportproces continu geüpdatet, waarbij eindklanten foto’s, documenten en verzendstatus kunnen raadplegen via een weblink. Na levering kan het e-CMR meteen gehandtekend worden in het platform en kan ook de betaling worden afgerond.
 
Chauffeurs kunnen het Dashdoc-platform integreren met bestaande tools en software zoals GPS-systemen en kunnen de bijbehorende app raadplegen in dertien talen waaronder Pools, Roemeens, Bulgaars en Portugees. Eindklanten kunnen op hun beurt het hele traject volgen en krijgen bij de levering ook een berekening van de CO2-uitstoot, wat transporteurs moet aanmoedigen voor duurzame transportopties te kiezen.
 
​Dashdoc werd in 2018 gelanceerd als eerste Franse e-CMR-oplossing. Het platform is toegankelijk via een jaarlijks abonnement dat ook updates en nieuwe toepassingen omvat. Nu zet het bedrijf ook zijn eerste stappen in België, gevolgd door Nederland en Luxemburg. Daarvoor werd Sami Dandache (foto) aangesteld als general manager Benelux. Hij heeft jarenlange ervaring in de transportsector bij onder meer DHL en leidt het team vanuit het recent in gebruik genomen kantoor in Antwerpen.

Foto: Dashdoc

Recente nieuwsberichten

Prologis verhoogt duurzaamheid met Prologis Essentials Marketplace

Prologis, aanbieder van logistiek vastgoed, heeft ‘Prologis Essentials Marketplace’ in Europa gelanceerd. Het betreft een aankoopplatform dat klanten helpt bij het opzetten, integreren of upgraden van hun magazijnactiviteiten met duurzame en kostenbesparende technologieën, producten en diensten.

DPD en Montea ontwikkelen sorteercentrum in Vilvoorde

Als gevolg van de boomende e-commerce door corona heeft DPD Belgium, onderdeel van de Franse Post, een overeenkomst op lange termijn gesloten met vastgoedontwikkelaar Montea. Het Franse koeriersbedrijf investeert 60 miljoen euro in nieuwe depots in België, waarvan 50 miljoen euro in een nieuw, volledig geautomatiseerd sorteercentrum van ongeveer 9.000m².

Lineas selecteert IGEL als thin-client oplossing voor de stations

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations. Voor Lineas speelt technologie een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden.

Agilox lanceert nieuw concept voor Intelligent Guided Vehicles (IGV)

Agilox, de Oostenrijkse ontwikkelaar en producent van intelligente logistieke robots (AGV’s, AGC’s, AMR’s) die ‘swarm intelligence’ gebruiken, introduceert na de ‘ONE’ nu de ‘OCF, voluit ‘omnidirectional counterbalanced forklift’ ofwel omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht.

Hoe krijgen we service, cost en cash opnieuw in evenwicht?

Een tweetal jaar geleden schreef supply chain specialist Bram De Smet een boek over de supply chain driehoek van cost, cast & service, getiteld ‘Supply Chain Strategy and Financial Metrics’. Vandaag is het belangrijker dan ooit om die driehoek in de gaten houden, want de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat die in heel wat bedrijven helemaal uit evenwicht is geraakt.

3PL’er Nabuurs moderniseert zijn logistieke tools met Hardis Group

Nabuurs, logistiek dienstverlener gespecialiseerd in FMCG-distributie, gaat Reflex WMS van Hardis Group inzetten om een deel van zijn magazijnen aan te sturen en nieuwe commerciële mogelijkheden voor logistieke dienstverlening aan e-commerce-klanten te creëren.

Lineas en Essenscia willen spoorvervoer in de chemiesector opdrijven

De Belgische chemiefederatie Essenscia en spoorvrachtoperator Lineas presenteerden eerder deze week hun bevindingen van hun ‘LessThanWagonLoad’-onderzoeksproject om de modal shift naar het spoor in de chemiesector te vergemakkelijken. De studie, gerealiseerd door een consortium van industriepartners onder leiding van Lineas en gefinancierd door de Europese Unie, ontwikkelde een prototype van een nieuw geautomatiseerd palletladingsysteem voor treinen en een concept voor een multimodale logistieke hub met innovatieve spooroplossingen voor de chemie-industrie in de Haven van Antwerpen.

Versluys Groep richt zijn pijlen op logistiek vastgoed en tekent overeenkomst met luchthaven Oostende

Naast zijn bestaande residentiële vastgoedtak wil projectontwikkelaar Versluys Groep op termijn ook naam maken als logistiek vastgoedspeler. Daartoe heeft de projectontwikkelaar een exclusieve samenwerkingsovereenkomst getekend met de luchthaven Oostende voor de ontwikkeling van bepaalde delen van de luchthaven.

Transporeon biedt vrachtaudit en -betaling aan na overname ControlPay

Transporeon breidt zijn digitale dienstenaanbod verder uit nu het ControlPay heeft overgenomen, een Europese aanbieder van vrachtaudit- en betalingsdiensten. Dankzij de overname zal Transporeon end-to-end-oplossingen kunnen aanbieden, waarbij de laatste stappen in de supply chain rond factuurautomatisering en analyse van betalingsgerelateerde gegevens worden vastgelegd.

Chep Benelux reorganiseert en stelt nieuwe country leaders aan

Volgens Chep’s managing director Vanessa Stark (foto), is een terugkeer naar ‘business as usual’ na de coronacrisis geen optie. De onderneming wil dan ook flexibeler kunnen reageren op de snel veranderende markt en haar klanten in de toekomst nog beter ondersteunen en zorgen dat levensmiddelen iedereen bereiken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.