Transportmanagement als succesfactor in concurrentiestrijd
Descartes Systems Group, leverancier van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft zijn jaarlijkse wereldwijde Global Transportation Management Benchmark-onderzoek gepubliceerd. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat er een overtuigend verband bestaat tussen de waarde die zakelijk leiderschap hecht aan strategie, tactiek en technologie voor transportmanagement en het financiële succes en de groei van die bedrijven. Bedrijven die transportmanagement niet als belangrijk voor succes beschouwen, laten volgens het onderzoek slechtere prestaties zien, zowel op het gebied van financiële prestaties als op het gebied van groei.
Zo behaalde 74% van de bedrijven dat transport als een competitief wapen beschouwt, bovengemiddelde financiële prestaties, terwijl 40% van de bedrijven met slechtere financiële prestaties een management heeft dat niet gelooft dat transportmanagement van strategisch belang is. Respondenten die transport als een competitief wapen beschouwen, blijken bovendien bijna twee keer meer kans te hebben op een jaarlijkse groei van meer dan 15% dan respondenten die van mening zijn dat transportmanagement niet belangrijk is.
Enkele andere opmerkelijke conclusies uit het Descartes-onderzoek zijn:
- Het tekort aan chauffeurs en de capaciteit van vervoerders zijn de afgelopen drie jaar steeds belangrijker geworden en vormen de grootste zorgen van de respondenten in de sector;
- Respondenten die transport als een competitief wapen beschouwen en toppresteerders hebben vaker meer vooruitstrevende operationele en technologische strategieën. Hetzelfde geldt voor hun investeringsplannen;
- Respondenten die transport als een competitief wapen zien en toppresteerders doen het aanzienlijk beter bij het meten van de toegevoegde waarde van een transport management systeem (TMS) en het delen van transport management informatie in de supply chain. Bijgevolg is het voor hen veel minder moeilijk om aanvullende investeringen in transportmanagement te verkrijgen;
- Investeringen in technologie zijn nog steeds de belangrijkste keuze om in te spelen op markttrends en ze hangen nauw samen met het gebruik van automatisering om meer waarde uit het transportmanagement te halen;
- Visibiliteit, het zoeken van nieuwe vervoerders en het beheer van bestellingen zijn de belangrijkste capaciteiten voor de toegevoegde waarde van een TMS en investeringen in de komende twee jaar.