Transportfederaties noemen looneisen van vakbond onrealistisch

De transportfederaties Febetra, TLV en UPTR hebben van de socialistische vakbond BTB-ABVV een stakingsaanzegging voor onbepaalde duur ontvangen. Die komt er nadat de vakbonden op het paritair comité van 21 februari ll. een aanpassing van de lonen hebben geëist.

Het voorstel dat de vakbond op tafel heeft gelegd, omvat een loonsverhoging tussen de 33% en 35% van het brutoloon, afhankelijk van de functieklasse (waarop nog sociale zekerheidsbijdragen en belastingen moeten worden gerekend). Dat staat volgens de federaties in schril contrast met de huidige maximale marge voor de loonkostenontwikkeling van 1,1%.

De transportfederaties wijzen erop dat de Belgische chauffeurs nu al de duurste van de hele EU zijn en dat de bedrijven onder zware concurrentiële druk staan. “Zelfs nationaal vervoer wordt door de opdrachtgevers meer en meer uitbesteed aan buitenlandse transporteurs die (al dan niet illegale) cabotageritten voor hun rekening nemen”, waarschuwen ze.
 
Gezien het huidige economische klimaat en de geldende wetgeving is een eis voor loonsverhoging met 33-35% voor de federaties onaanvaardbaar. “De werkgevers roepen de vakbonden op tot realisme en respect van de wetgeving. Sectorale loonafspraken worden gemaakt aan de onderhandelingstafel, niet via stakingsacties in de bedrijven”, klinkt het.

Recente nieuwsberichten

Vanas Engineering sluit contract af met MIVB

Recent heeft Vanas Engineering een meerjarig contract toegewezen gekregen van de MIVB (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel). Het contract omvat Verticale Lift Machines van Modula en diverse vendingoplossingen van Supply Point Systems.

Netwerkinvesteringen moeten UPS sneller maken vanuit België

Een reeks verbeteringen aan zijn netwerk en infrastructuur moeten de vervoerstijden tussen meer dan 350 steden in 26 landen in heel Europa verminderen. Zo zullen Belgische klanten kunnen genieten van snellere verzendingen over land naar Bulgarije, Tsjechië, Hongarije, Roemenië, Slowakije en Spanje.

Migros Zurich kiest opnieuw voor FAST Picking van Knapp

Na een succesvolle implementatie van de FAST Picking oplossing voor de volledig automatische behandeling van zijn groenten en fruit, heeft de coöperatieve Migros Zurich nogmaals voor deze oplossing gekozen binnen zijn nieuwe magazijn. Sinds begin dit jaar worden verse producten er volledig automatisch verzameld.

Hyster lanceert nieuwe palletstapelaar van 2 ton

De nieuwe meeloopstapelaar van Hyster met een capaciteit van 2 ton is geschikt voor het stapelen en oppakken van ladingen uit stellingen tot een hoogte van 4m. Deze machine is ideaal voor kleinschalige magazijnen of productieactiviteiten. Het nieuwe model S2.0 wordt toegevoegd aan de serie met zeven andere stapelaars die al in de zomer van 2016 op de markt zijn gebracht.

Transportprijzen dalen, terwijl dieselprijs stijgt en vervoerscapaciteit toeneemt

Vergeleken met het derde kwartaal van 2016 zijn de transportprijzen in het laatste kwartaal van 2016 met 0,6% gedaald.

Domus Logistics automatiseert nieuw dc voor Casa met Still en Egemin

Domus Logistics, het logistieke zusterbedrijf van Casa International, baat al geruime tijd een distributiecentrum uit in Heultje bij Westerlo. Vanuit dat logistiek centrum rijden jaarlijks duizenden vrachtwagens naar 520 Casa-winkels in acht Europese landen.

Transportsector fan van uniforme tolbox

Om vinger aan de pols te houden in de transportsector, nam DKV Euro Service het voorbije kwartaal een enquête af onder zijn klanten. Zowel chauffeurs, fleet managers, planners en bedrijfsleiders werd naar hun mening gevraagd. Uit de rondvraag blijkt dat driekwart van de klanten uitkijkt naar de ontwikkeling van een geïntegreerde tolbox voor heel Europa.

Hyundai Heavy Industries Europe automatiseert dc met Vanas Engineering

Hyundai Heavy Industries Europe verdeelt machines en onderdelen voor grondverzet- en heftrucks. Het bedrijf integreerde in 2008 al de eerste verticale liftsystemen in samenwerking met Vanas Engineering. Het ging om vijf verticale liftmachines met een single tray principe (één interne aflegpositie) en ladebreedtes van 2.460mm.

Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v.

Ruimere openingsuren terminals Deurganckdok

Vrachtwagens die containers moeten laden of lossen aan het Deurganckdok, kunnen dat vanaf 20 maart ook ’s nachts doen. Containerterminals MSC PSA European Terminal (MPET) en DP World Antwerp Gateway, beide gelegen aan het Deurganckdok, verruimen namelijk de openingsuren van hun terminals zodat de aan- en afvoer van containers per truck op weekdagen de klok rond kan plaatsvinden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.