Transport- en logistieke sector slaat noodkreet

De Belgische logistieke en transportfederaties Febetra, TLV en UPTR luiden gezamenlijk de noodklok na onderhandelingen met de vakbonden. De federaties werden er geconfronteerd met de vraag van de vakbonden om alle werkende arbeiders in de hele sector een extra premie of vergoeding toe te kennen om hun werkwilligheid extra te belonen.

“De werkgeversfederaties en de werkgevers in de sector hebben bijzonder veel appreciatie voor de arbeiders die nog steeds aan de slag zijn en zich dagdagelijks inzetten om de rekken in de supermarkten gevuld te krijgen, de ziekenhuizen en apotheken van voldoende voorraad te voorzien en een gedeelte van de economie en logistieke keten draaiende te houden”, klinkt het in een gemeenschappelijk bericht van Febetra, TLV en UPTR. “Maar de werkgevers in de sector worden zelf geconfronteerd met sterk terugvallende volumes. Zelfs in de periode waarin veel burgers aan het hamsteren sloegen, was er volgens Viapass al 30% minder vrachtverkeer. Het stilvallen van veel sectoren en de sluiting van de meeste winkels zal dat percentage alleen maar aangewakkerd hebben en naar een dramatisch hoog cijfer gebracht hebben.”
 
Bovendien vrezen de federaties dat dit reeds dramatisch hoge cijfer nog een andere realiteit verbergt, met name dat heel wat vrachtwagens niet maximaal beladen kunnen worden en vaak nutteloze lege kilometers moeten afleggen en dus met verlies rijden. “Daarenboven moeten de werkgevers vanzelfsprekend voor elke tewerkstelling de social distancing zoveel mogelijk respecteren, bijkomende veiligheidsinitiatieven nemen, een bijzonder hoge absenteïsmegraad torsen, gewaarborgd loon betalen aan de vele zieken, overuren betalen aan de werkenden, telewerk mogelijk maken en daarbij komt nog dat facturen door de opdrachtgevers niet worden betaald op vervaldag”, argumenteren de federaties. Ze wijzen erop dat dit elke rendabiliteit onmogelijk maakt. “Daarnaast worden de werkgevers in de sector in vrijwel elke tussenkomst of maatregel van overheidswege ‘vergeten’, aangezien zij niet verplicht (of vrijwillig) sluiten, maar hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen”, klinkt het nog.
 
De werkgeversfederaties vinden dan ook dat ze niet op de vraag van de vakbonden kunnen ingaan, aangezien er ook van overheidswege tal van maatregelen zijn getroffen voor de werknemers die niet verder kunnen werken. “De ondernemingen in de sector kunnen bijkomende premies of vergoedingen onmogelijk financieel dragen”, menen de federaties. “De vakbonden hebben het verkeerd voor: de transport en logistieke sector heeft niet dezelfde mogelijkheden als de distributiesector. Onze eerste bezorgdheid is dan ook de ondersteuning van de ondernemers en ondernemingen die geheel of gedeeltelijk hun activiteiten hebben moeten stopzetten.”
 
Op dat negatieve antwoord reageerden de vakbonden door een stakingsaanzegging in te dienen en een bijkomend overleg te vragen. “Ondertussen werd ook aan werkgeverszijde verder intensief overleg gepleegd, maar wij moesten vaststellen dat de coronacrisis de volledige sector enorm hard treft en dat de meeste werkgevers in de sector met moeite zelf het hoofd nog boven water kunnen houden”, aldus de federaties. “De werkgevers zijn dan ook niet bij machte om de medewerkers die in de sector nog aan de slag zijn, bijkomend te vergoeden.”
 
De federaties slaagden er niet in de vakbonden daarvan te overtuigen en hen de stakingsaanzegging te doen intrekken. Tegelijkertijd roepen de werkgevers van de sector nogmaals de verschillende overheden op maatregelen te treffen om op een duurzame manier de sector te ondersteunen, bijvoorbeeld door het vrijstellen van de wachttijden van RSZ en fiscale heffingen, zodat ook de werknemers dat direct in hun loonafrekening kunnen voelen.

Recente nieuwsberichten

Nieuwe business development manager voor België bij Inther Group

Na Duitsland breidt system integrator Inther Group zijn Business Development team ook in België uit. In dat kader werd Jonathan Bytebier begin september aangesteld als business development manager voor België. Jonathan Bytebier zette vanuit een financiële en analytische sales achtergrond de stap naar de logistieke sector, waar hij ervaring opdeed met het inrichten en uitwerken van logistieke magazijnen bij een toonaangevende aanbieder van opslagsystemen.

Wageningen University & Research neemt Toyota waterstofheftruck in gebruik

Het Praktijkonderzoek Plant en Omgeving van de Wageningen University & Research (WUR) in het Nederlandse Lelystad heeft zijn eerste waterstofheftruck in gebruik genomen. Het betreft de Toyota Traigo waterstofheftruck met een brandstofcel van Plug Power.

Bereik een betere digitale organisatie door middel van IT/OT-convergentie

(Advertorial) IT/OT-convergentie kan aanzienlijke voordelen opleveren voor industriële bedrijven die de digitale transitie maken. Het PwC rapport, IT/OT-convergentie als basis voor digitalisering in de snel veranderende industriële omgeving, biedt industriële bedrijven inzicht in de uitdagingen en voordelen van IT/OT-convergentie.

Meer SKU’s per palletsectie

(Advertorial) Meer small items op dezelfde beperkte plaats. En bovendien minder voorraad per SKU inslaan en de druk op de servicegraad blijven beheersen? Ongestoorde picking met steeds voldoende voorraad en géén stockbreuken in een lopende batch?

Data Analytics Inspiration Day 21 October

(Advertorial) Do you love networking? We love inspiration. Join us for the Data Analytics Inspiration Day on 21 October in the MeetDistrict Ghelamco Arena @KAA Gent Stadium from 5 to 8 pm. Register Hear Jo Caudron talk about how not only digital but also broad social and economic transformations are shaping our future: different living/working arrangements, new business models, more focus on local.

Ikea lanceert nieuw winkelconcept met medewerking van Swisslog

Ikea heeft een nieuw winkelconcept gelanceerd met een geautomatiseerd systeem voor kleine onderdelen. Als onderdeel van het ‘Store of the Future’-programma van de Zweedse meubelgigant werd de ‘micro-fulfilment’ proefoplossing voltooid in de Ikea-winkel in Zagreb, Kroatië.

Renault Trucks breidt gamma elektrische vrachtwagens voor stadsdistributie uit

Renault Trucks, onderdeel van de Volvo Group, breidt zijn volledig elektrische range verder uit om tegemoet te kunnen komen aan de uiteenlopende wensen van de stadsdistributie. De fabrikant start met de serieproductie van een 19-tons Renault Trucks D Wide Z.E.

Lucardi krijgt meer grip op supply chain met Yellowstar

Met ongeveer 125 eigen winkels en een webshop is Lucardi een van de grootste juweliersketens van Nederland. Kenmerkend voor de winkels zijn het open winkelfront en de presentatie in glazen vitrines, waar klanten uit het aanbod aan sieraden en horloges kunnen kiezen.

Phi Data stelt Bart Anthonissen aan als key account manager voor klanten in de havens

Phi Data, creator en integrator van Smart Edge-oplossingen voor automatische identificatie en lokalisatie, heeft Bart Anthonissen aangetrokken als key account manager voor de bedrijven actief in de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Ook de logistieke hub in het Antwerpse Grobbendonk komt onder zijn vleugels terecht.

Zweedse retailer Axfood schakelt opnieuw Witron in

De Zweedse voedselretailer Axfood heeft logistiek partner Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp, de implementatie, het onderhoud en de systeemexploitatie van een e-commerce DC voor Food Retail in het Zweedse Göteborg. Witron implementeert nu al het 100.000m² grote omnichannel-distributiecentrum in Bålsta (bij Stockholm) voor Axfood.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.