Transitie naar de cloud is stilaan een must
SAP over doorgedreven digitale strategie

Stijn De Beuckelaer, managing director van SAP Belux: “De transitie naar de cloud is cruciaal omdat het bedrijven in staat stelt flexibeler te worden en sneller nieuwe technologieën te adopteren, zonder de complexiteit die traditionele on-premise oplossingen met zich meebrengen.”
Als toonaangevende leverancier van business software ondersteunt SAP heel wat bedrijven bij hun aanpassing aan de snel veranderende realiteit. Tijdens de SAP Now conferentie in Brussel hadden we een exclusief gesprek met Manos Raptopoulos, regional president SAP EMEA, en Stijn De Beuckelaer, managing director van SAP Belux. Zij gaven tekst en uitleg bij de strategische richting van SAP, gaande van de transitie naar de cloud over de meerwaarde van AI tot het groeiende belang van duurzaamheid.
Stijn De Beuckelaer opent het gesprek met een brede blik op de huidige markt. Hij merkt op dat bedrijven onder druk staan van externe krachten, zoals veranderend klantengedrag, de harde economische realiteit, tal van supply chain uitdagingen en de druk om duurzamer te gaan werken. “Dat vraagt om een aangepaste strategie zodat ze competitief en tegelijk wendbaar kunnen blijven in hun bedrijfsvoering. Tegelijk zijn er de razendsnelle technologische evoluties, die tal van kansen bieden.” In die context profileert SAP – dat intussen meer dan vijftig jaar op de markt aanwezig is en actief is in meer dan 120 landen – zich als een strategische partner die bedrijven daarbij wil ondersteunen, met een duidelijke focus op cloudtechnologie en innovatie.
“Alle onze strategische innovaties zullen zich voortaan in ons cloudportfolio bevinden. Denk aan innovatieve industriële oplossingen, innovaties op het vlak van AI en duurzaamheid”, zegt Stijn De Beuckelaer. “Die transitie naar de cloud is cruciaal omdat het bedrijven in staat stelt flexibeler te worden en sneller nieuwe technologieën te adopteren, zonder de complexiteit die traditionele on-premise oplossingen met zich meebrengen.”
Focus op een ‘clean core’
Een kernpunt in SAP’s strategie is het idee van een ‘clean core’. Stijn De Beuckelaer legt uit dat bedrijven hun kernsysteem zo ‘schoon’ mogelijk moeten houden. Dat kunnen ze doen door de oplossingen die bedrijven toevoegen om zich te differentiëren buiten de core te plaatsen. Dat gebeurt op het technologieplatform van SAP, dat een naadloze koppeling tussen de verschillende oplossingen mogelijk maakt. Op die manier wordt het voor organisaties eenvoudiger om nieuwe ontwikkelingen snel mee te nemen.
Manos Raptopoulos benadrukt de groeiende noodzaak voor bedrijven om over te stappen naar de cloud. “Die transitie wordt vaak als een lastige uitdaging gezien, vooral door organisaties die complexe legacy-systemen in huis hebben. Daarom proberen wij bedrijven zo goed mogelijk bij die transitie te ondersteunen door in samenwerking met partners op maat gemaakte migratiescenario’s aan te bieden.” Een voorbeeld dat onze gesprekspartners aanhalen, is Agristo, een Belgisch aardappelbedrijf dat samen met SAP-partner Flexso zijn WMS naar de cloud heeft gemigreerd. “Een belangrijke drijfveer daarvoor was dat Agristo het onderhoud en het veiligheidsaspect liever wilde uitbesteden omdat ze dat niet langer als een kerncompetentie zagen.”
Heel wat bedrijven zien in de cloud ook mogelijkheden om de efficiëntie te verhogen en eigen IT-resources vrij te maken voor innovatie. “Het spreekt voor zich dat we door onze geïndustrialiseerde aanpak de kosten voor bedrijven naar beneden kunnen halen. Zo draaien we al onze cloudomgevingen op ‘hyperscalers’. Daardoor creëren we een aanzienlijke schaalgrootte waar onze klanten op kunnen meeliften”, aldus Manos Raptopoulos. “We stellen vast dat bedrijven die zich aansluiten effectief wendbaarder en succesvoller zijn.”
Een bijkomend voordeel van de cloud is dat het mogelijk wordt AI-modellen te trainen op grote datasets. “Bedrijven die hun systemen in de cloud draaien, kunnen profiteren van geavanceerde AI-modellen die op grote schaal werken en continu worden verbeterd”, licht Manos Raptopoulos toe. “Wel moeten die bedrijven toelaten dat we gebruikmaken van hun data, die we uiteraard anonimiseren. Als je niet in de cloud zit, blijven je data echter geïsoleerd. Dat beperkt je vermogen om AI optimaal in te zetten.”
Joule: AI ten dienste van eindgebruikers
Een van de innovaties die tijdens SAP Now de revue passeerden, is Joule, de AI-aangedreven tool van SAP. Joule is een ‘co-pilot’ die eindgebruikers bij hun dagelijkse taken ondersteunt door gebruik te maken van artificiële intelligentie. “Joule zal de manier waarop we met applicaties werken volledig veranderen”, legt Stijn De Beuckelaer uit. SAP maakt zich sterk dat tegen het einde van 2024 liefst tachtig procent van de meest voorkomende transacties in het systeem automatisch door Joule zullen worden ondersteund.
“Wat Joule bijzonder maakt, is de integratie van consultingmogelijkheden. Joule stelt bedrijven in staat hun SAP-gegevens optimaal te benutten door gepersonaliseerde aanbevelingen te doen”, zegt Stijn De Beuckelaer. “Op die manier kunnen bedrijven sneller waarde halen uit hun implementaties.”
Manos Raptopoulos benadrukt de strategische rol van AI en machine learning in de oplossingen van SAP. Hij haalt daarbij het voorbeeld aan van aircoproducent Daikin, die machine learning inzet voor een betere supply chain planning. “Bij SAP ontwikkelen we generieke AI-usecases die ingebed worden in onze standaardoplossingen”, zegt hij. “Maar we werken ook samen met klanten om op maat gemaakte oplossingen voor specifieke verticale industrieën te creëren.”
Binnen die doorgedreven digitale strategie past ook SAP’s recente beslissing om het Amerikaanse digitale adoptieplatform WalkMe over te nemen. Dat platform helpt organisaties hun bedrijfsprocessen te optimaliseren en adoptieproblemen bij eindgebruikers aan te pakken. “Zo worden in WalkMe frictiepunten in processen geïdentificeerd en mogelijke oplossingen voorgesteld”, vertelt Stijn De Beuckelaer. “Op die manier kunnen bedrijven op een efficiënte manier meer waarde halen uit hun software-implementaties.”

Manos Raptopoulos, regional president SAP EMEA: “Bedrijven die hun systemen in de cloud draaien, kunnen profiteren van geavanceerde AI-modellen die op grote schaal werken en continu worden verbeterd. Als je niet in de cloud zit, blijven je data geïsoleerd en dat beperkt je vermogen om AI optimaal in te zetten.”
Duurzaamheid als strategische prioriteit
Het mag niet verwonderen dat ook duurzaamheid een centraal thema is in de strategie van het softwarehuis. Manos Raptopoulos legt uit dat er steeds vaker software wordt gebruikt om de CO2-voetafdruk van organisaties te monitoren en te verkleinen. Zo moet SAP’s Sustainability Control Tower bedrijven in staat stellen hun supply chains beter te beheren met duurzaamheid als prioriteit. De oplossing helpt bedrijven op verschillende vlakken meer milieubewuste beslissingen te nemen en zich aan te passen aan de nieuwe regelgeving die in de verschillende landen wordt ingevoerd. De Control Tower helpt niet enkel de juiste rapportages aan te leveren, maar ook op de zaken te anticiperen en zo de CO2-voetafdruk te verbeteren. Ook is het mogelijk organisaties te ondersteunen bij de optimale ontwikkeling van producten, zodat die achteraf op een goede manier kunnen worden gerecycleerd.
Een voorbeeld van een klant die gebruikmaakt van SAP’s duurzaamheidstools in combinatie met supply chain functionaliteit, is Terumo. De fabrikant van medische apparatuur kan daardoor betere beslissingen nemen die niet enkel gericht zijn op kostenoptimalisering en tijdige leveringen, maar ook op een duurzame uitkomst.
Belang van samenwerking en scenario’s
Op de vraag welke supply chain-oplossingen in de huidige context nog extra meerwaarde betekenen, schuift Stijn De Beuckelaer het SAP Business Network naar voren. “Dat is een gehoste service die leveranciers en hun klanten in een B2B-omgeving connecteert”, legt hij uit. “Dat netwerk complementeert oplossingen als EDI, die enkel interessant zijn wanneer je een zeer intense interactie met je leverancier hebt. Wanneer je op minder intensieve, maar wel regelmatige basis interageert, is ons virtuele netwerk beter geschikt om informatie over bijvoorbeeld orders en de leverstatus uit te wisselen en te beheren. Je krijgt er ook toegang tot een veelheid van catalogi. Daikin, bijvoorbeeld, heeft dat netwerk gebruikt om de verantwoordelijkheid voor de creatie van interne QR-codes naar zijn leveranciers te transfereren.”
“Om een idee te geven,” vervolgt hij, “als je het transactievolume van Amazon, e-Bay en Alibaba combineert en je verdubbelt dat, dan komt dat ongeveer neer op het aantal transacties dat vandaag al op dat netwerk plaatsvindt. Je krijgt er ook instant visibiliteit van verschillende interessante partijen voor jouw organisatie in de regio. Op die manier wordt het netwerkeffect nog versterkt.”
Daarnaast haalt Manos Raptopoulos de relevantie van een goede Integrated Business Planning aan. “Onze tool die dat proces ondersteunt, is niet nieuw, maar wel een focusgebied waar vandaag veel interesse in de markt voor is. Zo’n tool laat bijvoorbeeld toe de berg data in je systemen te analyseren en predictieve modellen te maken. Daardoor ben je beter in staat de vraag voor de toekomst te voorspellen en in overeenstemming daarmee te produceren. Binnen de tool kunnen er ook geavanceerde scenario’s worden uitgewerkt, zoals ‘make- or buy’-scenario’s. Het spreekt voor zich dat zulke scenario’s in de dynamische context van vandaag veel meerwaarde kunnen bieden.”
Toekomstvisie: meer dan een roadmap
Afsluiten doen we met een blik op de toekomst van SAP. “Die toekomst gaat voor ons veel verder dan een roadmap”, vertelt Stijn De Beuckelaer. “Het is een combinatie van de roadmap, ons partner-ecosysteem en een nauwe samenwerking met klanten. Die elementen brengen onze visie tot leven. Daarmee willen we ervoor zorgen dat bedrijven in deze snel veranderende wereld niet alleen kunnen overleven, maar ook kunnen floreren.”
“Als je vandaag een product of service koopt, is de kans groot dat daar op de een of andere manier een SAP-systeem aan gelinkt is”, vult Manos Raptopoulos aan. “We geloven dan ook dat we een bredere verantwoordelijkheid hebben op het vlak van goed werkende supply chains. Bij de uitrol van onze strategie houden we dat ook steeds in het achterhoofd. Dankzij onze schaalgrootte en de cloud zijn we ook goed gepositioneerd om bedrijven in tal van belangrijke industrieën te benchmarken op basis van al onze data. Dat kan tot waardevolle inzichten leiden. Op die manier zouden we een soort ‘sensorsysteem’ kunnen uitwerken waarbij we bedrijven meegeven dat ze bijvoorbeeld de cashflow met één procent kunnen verhogen als ze welbepaalde acties ondernemen. Op basis daarvan kunnen bedrijven hun processen dan verder optimaliseren en nog sneller innoveren.”
TC
Inloggen/registreren
Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.
Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.