Tractie-accu maakt e-mobiliteit toegankelijker

De Zwitserse fabrikant van accusystemen Ecovolta heeft een gestandaardiseerde Li-Ion tractie-accu ontwikkeld waarmee elektrische auto’s voordeliger en sneller in serieproductie kunnen worden gemaakt. Met de accu zouden fabrikanten ook bestaande of kleinere autoseries snel naar elektromobiliteit kunnen ombouwen en kunnen binnen enkele weken prototypes worden gemaakt.

Tot nu toe moesten accupacks voor elk voertuigtype afzonderlijk worden ontwikkeld. De tijd die daarvoor nodig was, betekende extra risico’s en maakte de productie van elektrische auto’s pas vanaf grotere aantallen rendabel. De evoTractionBattery van Ecovolta is al gecertificeerd als totaaloplossing en kan volgens de fabrikant snel worden ingezet. Zo schat Ecovolta dat autofabrikanten bij een accu met een bedrijfsspanning van 48 Volt en een capaciteit van 10 kilowattuur (kWh) in totaal 250.000 tot 500.000 euro ontwikkelings- en certificeringskosten kunnen besparen. “En het kan nog sneller,” klinkt het, “onze klanten houden voor een accupack en het bijbehorende accubeheersysteem gewoonlijk rekening met een ontwikkelingstijd van maximaal twee jaar. Maar de evoTractionBattery kan binnen enkele uren worden geconfigureerd, ongeacht of hij voor een golfcart of een vrachtwagen wordt gebruikt.”
 
De evoTractionBattery is leverbaar met spanningen van 24 Volt, 48 Volt en 400 Volt en met capaciteiten van 2,5 kWh tot 15 kWh.

Foto: Ecovolta

Recente nieuwsberichten

TLV gekant tegen beslissingen Europese transportministers

De Europese raad van transportministers heeft een akkoord bereikt over extra maatregelen om sociale dumping in de sector te bestrijden. Op een aantal vlakken een geslaagd overleg, stelt Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV), maar volgens de beroepsorganisatie slaan de ministers op een aantal cruciale punten de bal mis.

Piekperiodes een uitdaging?

(advertorial) Op elk moment van het jaar, ook tijdens piekperiodes, tijdig en correct kunnen leveren aan klanten? De combinatie van een intralogistiek systeemontwerp met een hoge automatiseringsgraad biedt een snelle en foutloze orderpick methode.

TGW bouwt nieuw omnichannel-distributiecentrum voor Decathlon

(advertorial) In het Noord-Franse Rouvignies realiseren Decathlon en TGW samen, met de bouw van een state-of-the-art distributiecentrum, hun grootste individuele intralogistiek project. Voor de Franse sportwinkelketen is het de grootste intralogistieke investering tot nu toe en voor TGW is dit de grootste order in de geschiedenis van het bedrijf.

V.C. Europe in handen van Move Intermodal

Move Intermodal uit Genk, actief in het transport van o.a. chemie, staal en voeding, heeft 100% van de aandelen verworven in het Nederlandse V.C. Europe. V.C. Europe is een internationaal opererend expeditiebedrijf dat instaat voor het transport en de logistiek van een ruime verscheidenheid aan goederen.

Sander Breugelmans wordt nieuwe country manager Benelux bij Prologis

Sander Breugelmans ging in 2006 bij Prologis aan de slag als transactions officer bij het afsluiten van grote vastgoedtransacties in diverse Europese landen. De afgelopen zeven jaar was hij als VP market officer verantwoordelijk voor vastgoedontwikkelingen en aankoopactiviteiten in de Benelux.

Toyota Material Handling start waterstofproject ‘Milkrun’

Samen met vijf andere partijen heeft Toyota Material Handling een samenwerkingsakkoord getekend waarbij de haalbaarheid zal worden onderzocht van de zogenaamde ‘Milkrun’, een bezorgservice van waterstof voor intern en extern transport in de regio Ede (NL).

Slechts lichte daling in transportprijzen ondanks capaciteitstoename

Hoewel de wegtransportcapaciteit in Europa in het derde kwartaal van 2018 opnieuw met dubbele cijfers groeide, daalden de transportprijzen met slechts 2,8%. Ondanks dat er deze zomer aanzienlijk meer capaciteit op de markt was, werd transport in het derde kwartaal van 2018 zelfs 3% duurder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Dachser gaat voor duurzaam met lithium-ion technologie

Logistiek dienstverlener Dachser wil tegen 2022 al het vervoerend materieel in zijn Europese magazijnen (ca. 6.000 stuks) vervangen door voertuigen die worden aangedreven door lithium-ionbatterijen. In vergelijking met conventionele loodzuuraccu’s gaat de lithium-ionvariant drie keer zo lang mee en is de oplaadtijd aanzienlijk korter.

Transportbedrijven zijn wél klaar voor duurzaam vervoer

Op 11 september 2018 sprak The European Automobile Manufacturers Association (ACEA) zich uit tegen de toekomstige Europese CO2-normen voor vrachtwagens. De ACEA stelt onder meer dat hun klanten nog niet klaar zouden zijn voor de volgende stappen in het verduurzamen van het wegtransport.

Edeka Nord kiest voor uitbreiding opnieuw voor Witron

Edeka Nord breidt zijn distributiecentrum in het Duitse Zarrentin uit met twee extra Case Order Machines (COM). Witron, de aanbieder van totaaloplossingen uit Parkstein (D) die het distributiecentrum oorspronkelijk ontwierp en bouwde, heeft ook nu de opdracht voor de uitbreiding gekregen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.