Trackers tillen gebruik van trailers naar hoger niveau
Distrilog krijgt beter zicht op vloot dankzij IoT-platform
Als je als operations manager zelf verschillende parkeerterreinen moet afrijden op zoek naar beschikbare trailers, dan is er iets grondig fout. Nochtans was dat vroeger de bittere realiteit voor Philip Salaerts van Distrilog. Maar dat is nu verleden tijd. Met de IoT-oplossing van Sensolus heeft de organisatie al haar trailers nu steeds in kaart. Daartoe werden alle 600 opleggers uitgerust met trackers. Zo kan Distrilog niet alleen ‘verloren’ vrachtwagens snel terugvinden, de beschikbare vloot kan ook efficiënter worden ingezet.
Als specialist in transport en logistiek biedt Distrilog zijn klanten geïntegreerde supply chain oplossingen aan. Sinds zijn oprichting in 1991 kent het bedrijf een gestage groei. Distrilog kan rekenen op zo’n 1.700 medewerkers, 18 sites, 385.000 vierkante meter magazijnruimte en een eigen vloot van bijna 400 trekkende eenheden en meer dan 600 trailers.
Oplossing voor ‘verloren’ trailers
Vroeger was het een enorme uitdaging om te weten waar trailers zich bevonden, zeker tijdens drukke periodes. Die trailers kunnen immers niet alleen op de eigen parkeerterreinen staan, maar ook op die van klanten. In totaal gaat het over een 25-tal locaties. Zo gebeurde het wel eens dat operations manager Philip Salaerts de verschillende parkeerterreinen afreed om te zien waar er nog lege trailers stonden. Of trailers werden snel geleegd voor dringende opdrachten om de supply chain van klanten niet in gevaar te brengen.
“Gelukkig vonden we ‘verloren’ containers vroeg of laat altijd wel terug”, vertelt Philip Salaerts. “Maar dat we geen goed overzicht hadden van de beschikbare trailers was een doorn in het oog van onze organisatie. Ook op het moment dat een trailer naar de keuring moest, was het een vervelende zaak als we die specifieke eenheid niet terugvonden. De locaties manueel bijhouden en de discussies met chauffeurs en klanten over waar een trailer nu ook alweer terug te vinden was, bleek ook erg tijdrovend. We kampten bovendien vaak met een onbalans. Op sommige sites stonden soms te veel trailers om goed te zijn, op andere te weinig. Het spreekt voor zich dat het niet ideaal is als je last minute nog trailers moet zoeken en verplaatsen.”
Een oplossing voor die verschillende problemen vond Distrilog bij Sensolus.
Philip Salaerts: “Onze wegen hebben zich toevallig net op het juiste moment gekruist. We zagen al snel potentieel in de oplossing van de leverancier. We hebben nog wel even de vergelijking gemaakt met een paar andere partijen, maar vonden dat de oplossing van Sensolus toch het best aansloot bij onze behoefte, met name het efficiënt monitoren van niet-aangedreven assets. We stonden ook volledig achter hun visie om de oplossing zo eenvoudig mogelijk te houden. Dat het jonge Gentse bedrijf al samenwerkte met ABInbev – ook een klant van ons met een vergelijkbare trailerproblematiek – heeft vanzelfsprekend ook meegespeeld in onze beslissing.”
Binnen de end-to-end-toepassing stelde Sensolus energie-efficiënte trackers voor, die werden gekoppeld met het Sensolus IoT-platform. De ingebouwde versnellingsmeter in de tracker detecteert bewegingen en activeert de tracker alleen als die vertrekt of volledig stilstaat. Op die manier gaat de batterij makkelijk vijf jaar mee. Bovendien geeft het Sensolus-platform een waarschuwing als een tracker aan vervanging toe is.
Wat het platform betreft, wordt gebruikgemaakt van een low power IoT-netwerk om de data te communiceren. Dat is erop afgestemd om hele kleine berichten – in dit geval dus een locatie – door te sturen en vraagt bijgevolg ook zeer weinig energie.
Tijd voor trackers
In een tiental maanden tijd werd de volledige trailervloot met de trackers uitgerust.
P. Salaerts: “We hebben zelf de trackers op onze trailers aangebracht op het moment dat ze voor onderhoud in onze garage binnenkwamen. Vandaar dat het wel even heeft geduurd vooraleer alle 600 eenheden hun tracker hadden. De technici konden de trackers eenvoudig met een paar bouten bevestigen. Wel moesten we erop letten dat we de tracker bij een containerchassis niet plat legden, want anders kan er water in de tracker sijpelen. In het begin hebben we dat niet altijd juist gedaan, wat ervoor heeft gezorgd dat we toch een paar trackers hebben moeten vervangen. Maar voor de rest is dat installatieproject heel soepel verlopen. Van zodra een tracker was geïnstalleerd, gaven de technici door welke gps-tracker op welke trailer was bevestigd, zodat Sensolus het nodige kon doen.”
Via de trackers en de koppeling met het IoT-platform beschikt Distrilog nu over accurate informatie over de locatie van de trailers. “We weten nu waar trailers zich bevinden en of ze beschikbaar zijn voor hun volgende opdracht. Ook kunnen we nu beter controleren of onderaannemers volgens contract werken”, legt Philip Salaerts uit. “Dat alles heeft een einde gemaakt aan de hoge kosten die onvermijdelijk verbonden zijn aan al het zoekwerk. Ook het feit dat chauffeurs nu niet langer persoonlijk aan de balie moeten melden wanneer ze vertrekken of aankomen met een trailer heeft tijdswinst opgeleverd.”
Distrilog weet nu bovendien precies welke trailers het meest gebruikt worden en wat de gemiddelde bezettingsgraad van de vloot is.
P. Salaerts: “Vroeger hadden we daar eerlijk gezegd geen idee van, ook al zijn we transportspecialisten. Dankzij de informatie uit de trackers hebben we nu een enorme database opgebouwd. Die geeft ons feitelijke inzichten die toelaten gefundeerde bedrijfsbeslissingen te nemen. Als het systeem aangeeft dat de maximale capaciteit van onze trailers bereikt is, weten we nu dat dat ook echt zo is. Vroeger bestelden we vaak trailers bij terwijl er eigenlijk nog voldoende capaciteit op de parkeerterreinen stond. Maar daar hadden we dus onvoldoende zicht op. Nu wordt ook veel minder om nieuwe trailers gevraagd, precies omdat we sneller kunnen spotten waar zich nog capaciteit ‘schuilhoudt’. Als we nu nieuwe trailers in huis halen, is het omdat het écht nodig is. Daardoor kunnen we blijven groeien zonder al te vaak in nieuwe trailers te moeten investeren.”
Verdere optimalisering binnen de vloot
Distrilog heeft besloten in een volgende fase ook zijn elektrische pallettrucks met trackers uit te rusten. Die trucks gaan mee met de chauffeurs die met bakwagens de fijnmazige distributie voor Distrilog verzorgen. “Om het werk van onze chauffeurs te verlichten, zijn we enkele jaren geleden overgeschakeld van manuele pallettrucks naar elektrische pallettrucks”, aldus Philip Salaerts. “We merkten evenwel dat na verloop van tijd heel wat van die toestellen verdwenen. Door op een onzichtbare plaats een gps-tracker aan te brengen, kunnen we nu ook die pallettrucks vlot traceren.”
Ook is het mogelijk materiaal te voorzien van additionele sensoren. Zo heeft Distrilog zijn gekoelde trailers recent met een temperatuursensor uitgerust. Dat moet de organisatie zicht geven op mogelijke onderbrekingen in de koudeketen.
P. Salaerts: “We gebruikten weliswaar al technologie om de temperatuur vanop afstand te monitoren, maar die was verouderd. Met Sensolus hebben we een meer efficiënte oplossing uitgewerkt. Die add-on op de bestaande oplossing zijn we nu volop aan het testen, in combinatie met de bijbehorende opleidingen. Daarbij gebruiken we temperatuursensoren die via een tag met bluetooth communiceren om de data door te sturen. De testen lopen nu volop. Als de temperatuur nu een bepaalde limiet overschrijdt, komt er bij de planner een notificatie binnen. Die zal meteen de chauffeur contacteren om na te gaan wat het probleem is. Zo kunnen we meteen reageren wanneer er temperatuurverschillen opduiken. Op die manier willen we komaf maken met de vriesschade die we vroeger te vaak hadden. Als fouten blijven voorkomen, kunnen we bovendien het IoT-platform consulteren om te zien bij wie of wat de oorzaak kan liggen.”
Gebruikersvriendelijke basis voor volgende fase
Philip Salaerts is zeer te spreken over de gebruikersvriendelijkheid van het IoT-platform dat Sensolus neerzette. “Het platform is heel intuïtief, zodat nieuwkomers er snel mee weg zijn. Vandaag werken ongeveer twintig van onze medewerkers op reguliere basis met het platform”, vertelt hij. “Het is ook fijn dat we systematisch meeliften op de frequente updates, die telkens weer nieuwe functies met zich meebrengen.”
In een volgende fase wil Distrilog de data over de trailerlocaties integreren in een yard management systeem. Daarmee wil de onderneming de binnenkomende trailers op de parkeerterreinen nog beter gaan aansturen. De bedoeling is dat yard management systeem – dat momenteel in een analysefase zit – in de loop van volgend jaar uit te rollen. “Op dat moment zullen we niet enkel optimaal gebruik maken van de locatiegegevens van de truck, maar ook op de voet kunnen volgen of de trailers leeg of geladen zijn en in dat laatste geval, met welke goederen. We hebben er alle vertrouwen in dat we op die manier nog tijds- en kostenefficiënter zullen kunnen werken”, besluit Philip Salaerts.
TC