TLV uit gemengde gevoelens bij nieuwe transportregels EU

Recent heeft de Europese Unie met de Mobility Package nieuwe regels voor wegvervoer goedgekeurd. Die verregaande hervorming van de Europese wegvervoersector legt onder andere de oneerlijke concurrentie met transportbedrijven uit lageloonlanden aan banden. TLV is evenwel niet te spreken over de cooling-offperiode van vier dagen. Volgens de organisatie zal die de Belgische transporteur zwaar treffen.

Hoewel België veel hogere loonkosten heeft dan de buurlanden zijn Belgische transporteurs verplicht de zogenaamde cooling-offperiode te respecteren. Na maximum drie ritten binnen een andere lidstaat mag de transporteur vier dagen geen enkele nationale rit meer uitvoeren in dat land. Een studie uit 2019 toont aan dat de invloed van die maatregel op de Belgische transporteurs nefast is. TLV ijverde ervoor om de afkoelingsperiode te laten vallen bij terugkeer naar eigen land. Maar grote landen zoals Frankrijk en Duitsland verkozen toen hun eigen markt te beschermen, ten koste van vervoerders uit onder meer België.

Een positieve zaak in het nieuwe mobiliteitspakket is wel dat alle vrachtwagenchauffeurs om de vier weken thuis weekendrust moeten kunnen nemen. Zo wordt het fenomeen van wekenlang kamperende chauffeurs aangepakt en oneerlijke concurrentie wordt zo eindelijk bestreden. Ook het voertuig zelf moet om de acht weken verplicht terugkeren naar de standplaats in de lidstaat van vestiging. TLV rekent erop dat de controle hierop afdoende zal zijn.

Verder eist Europa voortaan een transportvergunning voor bestelwagens. De ondergrens voor internationaal transport werd verlaagd van 3,5 naar 2,5 ton. Het is volgens TLV positief dat een eerste stap wordt gezet om de zogenaamde ‘camionettisering’ aan te pakken, maar de organisatie blijft pleiten voor een nog lagere Europese ondergrens. Ook in ons land, dat zelfs voor nationaal vervoer al de lage grens van 500kg laadvermogen toepast, wil TLV evolueren naar een vergunning voor elk goederenvervoer, ook de allerlichtste.

Recente nieuwsberichten

Transport Market Monitor wijst op lage capaciteit en stijgende transportprijzen

In hun drieëndertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. De jongste editie van deze kwartaalpublicatie onthult dat de capaciteitsindex en prijsindex op extreme niveaus blijven staan, waarbij de laag blijvende capaciteit voor steeds hogere transportprijzen zorgt.

Sirris brengt additive manufacturing naar de productievloer

Al enige tijd onderzoeken bedrijven de mogelijkheden van additive manufacturing (AM) als productietechnologie voor hun onderdelen. Naar verwachting zal AM binnen drie jaar volledig ingeburgerd zijn bij bedrijven. Daarmee klimt de industrie naar een volgend niveau: de productie van 3D-geprinte metalen onderdelen op een industrieel niveau.

De rol van de mens in de toenemende digitalisering

Er is vandaag veel discussie over het effect van digitalisering op de bedrijfsprocessen en de plaats van de mens. Dat onderwerp stond ook centraal tijdens de 5e Mercateo Executive Summit, die vorige week in Berlijn plaatsvond. Wetenschappers, politici, consultants en bedrijfsleiders waren het er met elkaar over eens dat de digitale toekomst de mens op een nieuwe manier in het middelpunt van waardecreatie zal plaatsen.

Precisie voor soepele systeemprestaties

In het logistieke proces is het een absolute vereiste dat bij het automatische transport van bakken geen pasonnauwkeurigheden voorkomen.

Aberdeen Standard Investments investeert in Europees logistiek vastgoed

Aberdeen Standard Investments richt in december van dit jaar een nieuw investeringstrust op in het Verenigd Koninkrijk. De nieuwe onderneming – Aberdeen Standard European Logistics Income PLC – wil inpikken op de snelle groei van e-commerce in heel Europa door te investeren in Europees logistiek vastgoed, zoals grote ‘big box’ ultramoderne warehouses en lokale ‘last mile’ distributiecentra.

Subsidies maken Vlaamse transportsector veiliger

Vanaf midden november stelt de Vlaamse overheid royale subsidies beschikbaar voor transportbedrijven die investeren in veiligheidsmaatregelen die voorbij de wettelijke vereisten gaan. Daarmee wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts transporteurs belonen die inspanningen leveren om het aantal verkeersongevallen te doen dalen.

UPS investeert 130 miljoen in Nederland

UPS heeft officieel de eerste steen gelegd voor de bouw van een nieuw sorteer- en distributiecentrum voor pakketten in de regio Eindhoven. Het gebouw, ter waarde van 130 miljoen euro, is naast het distributiecentrum voor de regio Eindhoven ook een doorvoercentrum dat moet zorgen voor een snelle en betrouwbare goederenstroom naar de rest van Nederland, maar ook naar België en Duitsland.

Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen.

Bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gestart

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen hebben de eerste officiële spadesteek gegeven voor de bouw van een van de grootste sluizen van de wereld, de Nieuwe Sluis Terneuzen.

Technische Unie doet opnieuw een beroep op Witron

Technische Unie is een van de belangrijkste groothandels voor elektrische, sanitaire en mechanische installatiematerialen in Nederland. Vanuit zijn distributiecentrum in Alphen verzendt Technische Unie alle producten met een klein volume – minstens 80% van zijn productaanbod – naar klanten in het hele land.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.