Tien succesfactoren voor het onderhoud van intralogistieke systemen

(Advertorial)Eenmaal een intralogistiek systeem geïnstalleerd, verwacht de klant een permanente beschikbaarheid, zonder downtime. Preventief handelen is daarom absoluut noodzakelijk. Het opstellen van een duidelijke en goed onderbouwde onderhoudsstrategie, die rekening houdt met de totale kosten over de totale levensduur van het systeem en met de total cost of ownership, is daarom een absolute vereiste.

“Er bestaat geen uniforme aanpak die voor iedereen werkt,” zegt Rob van Hoof, manager Lifetime Services TGW Benelux. “Intalogistieke systemen verschillen van elkaar qua functies en complexiteit en dus vragen ook de exploitatie en het onderhoud ervan een specifieke aanpak.”
 
Toch zijn er aantal zaken die voor elk systeem gelden:
 
Betrek experts in een vroeg stadium
De operationele en onderhoudsconcepten en de kosten ervan moeten vanaf het begin bij het project beoordeeld en in ogenschouw worden genomen. Een vroege betrokkenheid van experts van alle betrokken partijen (aannemers, toeleveranciers, consultants) maakt het mogelijk de verschillende oplossingen op basis van de operationele kosten te evalueren.
 
Ontwikkel een passende onderhoudsstrategie
Wie zorgt voor de permanente beschikbaarheid van de intralogistieke oplossing? Deze belangrijke vraag moet in een vroeg stadium van het project worden gesteld en beantwoord. Ofwel wordt het operationele onderhoud door het bedrijf zelf uitgevoerd ofwel wordt dit  uitbesteed aan een partner. Steeds vaker beslissen bedrijven om zich te focussen op hun kerntaken en het onderhoud van de systemen toe te vertrouwen aan intralogistieke specialisten. 
 
Wees transparant en stel duidelijke verantwoordelijkheden
Service Level Agreement (SLA’s) en zogenaamde RACI-matrices (Responsible, Accountable, Consulted and Informed) helpen duidelijkheid te scheppen over de omvang van de taken en de bijhorende verantwoordelijkheden. Deze moeten uiterlijk na de vaststelling worden vastgelegd.  De SLA legt de afspraken omtrent de uit te voeren taken, de verwachte kwalitiet en repsonstijd vast, terwijl de RACI-matrix bepaalt wie verantwoordelijk is voor welke taken.
 
Maak kosten voorspelbaar
Full-servicepaketten kunnen helpen om de servicekosten over een bepaalde periode vast te leggen. Dergelijke overeenkomsten geven een duidelijke omschrijving van de te leveren diensten (on-site of remote) en het bijhorende kostenplaatje. Vaak wordt ook gewerkt op basis van een maandelijkse, vaste servicevergoeding.
 
Creëer een win-win situatie
Het succes van een project hangt nauw samen met de goede samenwerking tussen alle deelnemers aan het project. Regelmatig overleg waarbij wederzijdse successen, maar ook onderlinge tekortkomingen besproken worden, kunnen leiden tot verbeterstrategieën die door het gehele team ontwikkeld en uitgevoerd worden.
 
Moedig het nemen van verantwoordelijkheden aan
Het is noodzakelijk om binnen het team duidelijke verantwoordelijkheden te definiëren en de naleving ervan op regelmatige basis te controleren. Maar verantwoordelijkheid omvat het identificeren van de taken, verbeterpotentieel zien en de projecten uitvoeren volgens het principe van CIP (continuous improvement processes). Elk teamlid moet zich bewust zijn van de gemeenschappelijke missie om het warehouse of distributiecentrum voortdurend te verbeteren en aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen.
 
Gebruik technologie op een efficiënte manier
Uit foutenanalyses en geregistreerde onderhoudsdata kunnen waardevolle inzichten voor verbetering worden gehaald. Dat vereist de juiste tools. Maintenance Planning Systems (zoals bijvoorbeeld CMMS van TGW), visualisatie, controle-instrumenten en digitale support systemen zijn slechts een paar voorbeelden van hoe cutting-edge technologie serviceteams kunnen helpen om efficiënter te worden. 
 
Analyseer data voor continue verbetering
Geautomatiseerde systemen produceren grote hoeveelheden data. Als deze op een correcte manier worden gefilterd, geëvalueerd en geanalyseerd kunnen hieruit nuttige conclusies worden getrokken voor snel handelen en verbetering. Predictive maintenance, condition monitoring en data mining zijn in deze context een paar voorbeelden.
 
Vermijd proactief onaangename verrassingen
Piekmomenten, zoals bijvoorbeeld Black Friday, Valentijn of de kerstperiode, moeten worden gedefinieerd als afzonderlijke projecten waarvoor ook aparte teams moeten worden aangesteld. Op dergelijke momenten kan er behoefte zijn aan extra servicemedewerkers en kan preventief onderhoud nodig zijn.
 
Upgrades en retrofitting
Een intralogistiek systeem is ontworpen om te voldoen aan een specifieke behoefte, vaak gebaseerd op de zakelijke voorspellingen van de klant. Op het moment van opstart van het systeem is deze prognose vaak al uitgekomen of dient zich al een volgend optimalisatiepotentieel aan. Retrofitting en modificaties helpen bij het aanpassen van het warehouse aan de nieuwe omstandigheden.
 
TGW heeft met Lifetime Services een team 24/7 beschikbaar om waar en wanneer nodig, via een hotline-service of lokale interventie, de nodige support te bieden.
 
Bekijk de video over Lifetime Services van TGW: https://www.youtube.com/watch?v=howT-cEapvI

Recente nieuwsberichten

B-Close neemt invoerdersactiviteiten Yale over van Hilaire Van der Haeghe

B-Close, een onafhankelijke Belgische onderneming actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, neemt vanaf 1 november 2024 de Belgische distributierechten voor het heftruckmerk Yale over. Daarmee laat Hilaire Van der Haeghe (HH Group) zijn bedrijfstak HH Industry over aan B-Close en focust zich verder op zijn kernactiviteiten in de distributie van technisch materieel en diensten voor de landbouw- en groensector.

PICS Belgium organiseert Supply Chain Trivia Quiz

(Advertorial) Op 23 oktober 2024 organiseert PICS Belgium de ultieme Supply Chain Trivia Quiz. Het wordt een leuk evenement waarbij supply chain professionals op een vriendschappelijke manier de strijd met elkaar aanbinden; ideaal als team building activiteit.

Aandacht voor ergonomie en veiligheid verhoogt productiviteit

(Advertorial) Onder het motto ‘Human First’ geeft Exotec bij de ontwikkeling van zijn magazijnrobotsystemen altijd prioriteit aan het comfort van de operator. Het vergt misschien wat investeringen en kan het ontwikkelingsproces vertragen, maar operatoren die hun werk op een comfortabele manier kunnen uitvoeren gaan dat automatisch ook efficiënter doen en daardoor treedt er ook minder uitval op.

5 tips om duurzaam te besparen

(Advertorial) Uw duurzaamheid verhogen én uw kosten reduceren: het lijkt een onmogelijke opdracht, maar er zijn wel degelijk manieren om zowel het milieu als uw portefeuille plezier te doen.

Logidis migreert zijn Generix WMS warehouse management oplossing naar SaaS

(Advertorial) Generix – een wereldwijd bedrijf voor bedrijfssoftware dat een breed portfolio van SaaS-oplossingen biedt op het gebied van supply chain, financiën, handel en B2B-integratie – heeft aangekondigd dat logistiek bedrijf Logidis zijn Generix WMS-oplossing (Warehouse Management System) heeft gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen in Mauritius af te handelen.

Beltaste implementeert sturend S&OP-proces met Optimact

(Advertorial) Dat snackspecialist Beltaste al lang goed bezig is, daar bestaat geen twijfel over. Maar met de verdere groei voor ogen wilde de organisatie nog beter worden. Met de hulp van Xeleos Consulting zette Beltaste de transitie in naar een matuur S&OP–proces, met daaraan gelinkt een betere forecasting en demand planning. Het resultaat is een leidend proces dat het bedrijf richting geeft en continue verbetering faciliteert.

Optimistische aanwervingsplannen in transport en logistiek

Volgens de meest recente ManpowerGroup Jobbarometer zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek/Automotive sterk zijn tijdens het vierde kwartaal van 2024. Ruim de helft (53%) van de werkgevers uit deze sector die in juli zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van december 2024 uit te breiden. Zeven procent is van plan hun personeelsbestand te verkleinen, terwijl 40% van de bevraagde werkgevers geen verandering verwacht. De zogenoemde nettotewerkstellingsprognose (i.e. het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een erg optimistische waarde van 46%. Dat is een stijging van 16 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en van 11 punten ten opzichte van het derde kwartaal van 2023. “Met een nettotewerkstellingsprognose van +46% anticiperen werkgevers in transport en logistiek op een aanzienlijk hogere wervingsactiviteit dan het nationale gemiddelde (+27%) en het wereldwijde gemiddelde (+25%)”, vult Sébastien Delfosse, managing director bij ManpowerGroup BeLux (foto) aan.

WDP breidt portefeuille in Frankrijk opnieuw uit

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft in Frankrijk zes crossdock warehouses van in totaal ruim 43.000m² aan verhuurbare oppervlakte op een totale grondoppervlakte van ruim 182.000m² aan zijn portefeuille toegevoegd. De panden zijn verspreid over verschillende locaties in Frankrijk. Vier gebouwen zijn BREEAM-certified ‘Very Good’. De investering bedraagt 50 miljoen euro en betekent een nieuwe stap in de verdere uitbouw van WDP France. De portefeuille in Frankrijk neemt hiermee toe tot 300 miljoen euro.

Nutrilo boost logistiek met Kardex Mlog

Het Duitse bedrijf Nutrilo GmbH produceert en levert wereldwijd voedingssupplementen aan o.a. drogisten, farmaceutische bedrijven en voedingsretailers. Om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het bedrijf zijn logistieke centrum op de site in Cuxhaven (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) uitgebreid met een geautomatiseerd magazijn. Daarbij installeerde Kardex Mlog een automatisch kleingoedmagazijn voor de opslag van halffabricaten en eindproducten. Ook de coördinatie van de randwerkzaamheden was in handen van Kardex Mlog. Verder ligt er al een concept op tafel voor een eventuele toekomstige expansie: een automatisch hoogbouwmagazijn met vier gangen en ruim 5.000 palletlocaties.

Katoen Natie opent logistiek platform in Born (NL)

Katoen Natie, een wereldwijde speler op het vlak van supply chain en logistieke oplossingen, heeft een nieuw logistiek platform geopend in het Nederlandse Born. De site is gelegen op het kruispunt van België, Nederland en Duitsland, nabij Maastricht Airport en de Maastricht Barge Terminal. Dat alles moet zorgen voor naadloze toegang tot zowel luchtvracht- als binnenvaart transportnetwerken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.