Tien succesfactoren voor het onderhoud van intralogistieke systemen

(Advertorial)Eenmaal een intralogistiek systeem geïnstalleerd, verwacht de klant een permanente beschikbaarheid, zonder downtime. Preventief handelen is daarom absoluut noodzakelijk. Het opstellen van een duidelijke en goed onderbouwde onderhoudsstrategie, die rekening houdt met de totale kosten over de totale levensduur van het systeem en met de total cost of ownership, is daarom een absolute vereiste.

“Er bestaat geen uniforme aanpak die voor iedereen werkt,” zegt Rob van Hoof, manager Lifetime Services TGW Benelux. “Intalogistieke systemen verschillen van elkaar qua functies en complexiteit en dus vragen ook de exploitatie en het onderhoud ervan een specifieke aanpak.”
 
Toch zijn er aantal zaken die voor elk systeem gelden:
 
Betrek experts in een vroeg stadium
De operationele en onderhoudsconcepten en de kosten ervan moeten vanaf het begin bij het project beoordeeld en in ogenschouw worden genomen. Een vroege betrokkenheid van experts van alle betrokken partijen (aannemers, toeleveranciers, consultants) maakt het mogelijk de verschillende oplossingen op basis van de operationele kosten te evalueren.
 
Ontwikkel een passende onderhoudsstrategie
Wie zorgt voor de permanente beschikbaarheid van de intralogistieke oplossing? Deze belangrijke vraag moet in een vroeg stadium van het project worden gesteld en beantwoord. Ofwel wordt het operationele onderhoud door het bedrijf zelf uitgevoerd ofwel wordt dit  uitbesteed aan een partner. Steeds vaker beslissen bedrijven om zich te focussen op hun kerntaken en het onderhoud van de systemen toe te vertrouwen aan intralogistieke specialisten. 
 
Wees transparant en stel duidelijke verantwoordelijkheden
Service Level Agreement (SLA’s) en zogenaamde RACI-matrices (Responsible, Accountable, Consulted and Informed) helpen duidelijkheid te scheppen over de omvang van de taken en de bijhorende verantwoordelijkheden. Deze moeten uiterlijk na de vaststelling worden vastgelegd.  De SLA legt de afspraken omtrent de uit te voeren taken, de verwachte kwalitiet en repsonstijd vast, terwijl de RACI-matrix bepaalt wie verantwoordelijk is voor welke taken.
 
Maak kosten voorspelbaar
Full-servicepaketten kunnen helpen om de servicekosten over een bepaalde periode vast te leggen. Dergelijke overeenkomsten geven een duidelijke omschrijving van de te leveren diensten (on-site of remote) en het bijhorende kostenplaatje. Vaak wordt ook gewerkt op basis van een maandelijkse, vaste servicevergoeding.
 
Creëer een win-win situatie
Het succes van een project hangt nauw samen met de goede samenwerking tussen alle deelnemers aan het project. Regelmatig overleg waarbij wederzijdse successen, maar ook onderlinge tekortkomingen besproken worden, kunnen leiden tot verbeterstrategieën die door het gehele team ontwikkeld en uitgevoerd worden.
 
Moedig het nemen van verantwoordelijkheden aan
Het is noodzakelijk om binnen het team duidelijke verantwoordelijkheden te definiëren en de naleving ervan op regelmatige basis te controleren. Maar verantwoordelijkheid omvat het identificeren van de taken, verbeterpotentieel zien en de projecten uitvoeren volgens het principe van CIP (continuous improvement processes). Elk teamlid moet zich bewust zijn van de gemeenschappelijke missie om het warehouse of distributiecentrum voortdurend te verbeteren en aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen.
 
Gebruik technologie op een efficiënte manier
Uit foutenanalyses en geregistreerde onderhoudsdata kunnen waardevolle inzichten voor verbetering worden gehaald. Dat vereist de juiste tools. Maintenance Planning Systems (zoals bijvoorbeeld CMMS van TGW), visualisatie, controle-instrumenten en digitale support systemen zijn slechts een paar voorbeelden van hoe cutting-edge technologie serviceteams kunnen helpen om efficiënter te worden. 
 
Analyseer data voor continue verbetering
Geautomatiseerde systemen produceren grote hoeveelheden data. Als deze op een correcte manier worden gefilterd, geëvalueerd en geanalyseerd kunnen hieruit nuttige conclusies worden getrokken voor snel handelen en verbetering. Predictive maintenance, condition monitoring en data mining zijn in deze context een paar voorbeelden.
 
Vermijd proactief onaangename verrassingen
Piekmomenten, zoals bijvoorbeeld Black Friday, Valentijn of de kerstperiode, moeten worden gedefinieerd als afzonderlijke projecten waarvoor ook aparte teams moeten worden aangesteld. Op dergelijke momenten kan er behoefte zijn aan extra servicemedewerkers en kan preventief onderhoud nodig zijn.
 
Upgrades en retrofitting
Een intralogistiek systeem is ontworpen om te voldoen aan een specifieke behoefte, vaak gebaseerd op de zakelijke voorspellingen van de klant. Op het moment van opstart van het systeem is deze prognose vaak al uitgekomen of dient zich al een volgend optimalisatiepotentieel aan. Retrofitting en modificaties helpen bij het aanpassen van het warehouse aan de nieuwe omstandigheden.
 
TGW heeft met Lifetime Services een team 24/7 beschikbaar om waar en wanneer nodig, via een hotline-service of lokale interventie, de nodige support te bieden.
 
Bekijk de video over Lifetime Services van TGW: https://www.youtube.com/watch?v=howT-cEapvI

Recente nieuwsberichten

All Sport Group live met Locus WMS

All Sport is een Belgisch familiebedrijf dat in de jaren ‘70 werd opgericht in Arendonk, waar het hoofdkantoor en magazijn zich nog steeds bevinden. In de loop der jaren is de groothandel voor sport- en lifestylemerken – met merken als Nike, Speedo en de tassen van Converse – internationaal gegroeid.

All Sport heeft een grote verscheidenheid aan seizoensartikelen en -orders, met veel specifieke vereisten voor opslag, pickmethoden en waardetoevoegende activiteiten. De bouw van een nieuw magazijn was de ideale gelegenheid om een sturend warehouse management systeem te integreren om de algemene efficiëntie te verhogen. De keuze viel op Locus WMS, waarvan onlangs de go-live plaatsvond.

Igus brengt bionische hand voor ReBeL cobot op de markt

Robots zijn niet meer weg te denken uit de industrie en vinden steeds vaker hun weg naar kleine en middelgrote bedrijven in de vorm van cobots. Ze sorteren, picken en verplaatsen met behulp van camera’s, zuigers en grijpersystemen. Igus, fabrikant van hoogwaardige polymeren voor beweging, heeft nu een vingergrijper ontwikkeld voor zijn ReBeL cobot, zodat deze ook humanoïde taken kan uitvoeren. De vingergrijper is volledig vervaardigd uit kunststoffen die vrij zijn van smeermiddelen en is eenvoudig te integreren.

Vanas Engineering in Italiaanse handen

De Belgische integrator Vanas Engineering, gespecialiseerd in het implementeren van pick- en opslagsystemen voor magazijnoptimalisering, maakt voortaan integraal deel uit van Modula S.p.A., een Italiaanse leverancier van geautomatiseerde intralogistieke oplossingen. De overname moet zorgen voor een voortzetting van de groei die beide bedrijven de laatste jaren hebben gerealiseerd.

Supply chain- en logistieke bedrijven focussen op automatisering om personeelstekort te beperken

Meer dan de helft van de supply chain- en logistieke leiders (54%) wil personeelstekorten opvangen door te focussen op het automatiseren van repetitieve taken om de productiviteit van medewerkers te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

GUD Filters optimaliseert voorraadtelling in DC met ZetesMedea

GUD Filters, Zuid-Afrika’s toonaangevende autofiltermerk sinds 1949, optimaliseert zijn magazijnprocessen met ZetesMedea Full Pallet Inventory. Met behulp van ‘machine vision’ garandeert die technologie de integriteit van de voorraadtelling en wordt de efficiëntie in het distributiecentrum verhoogd.

TVH Equipment neemt intrek in nieuw ‘Nest’ in Waregem

TVH Equipment heeft al zijn Waregemse activiteiten gecentraliseerd in een nieuw gebouw langs de E17. Met de verhuizing van het hoofdkantoor naar de Mannebeekstraat is het bedrijf, actief in de verhuur en verkoop van nieuwe en tweedehandse heftrucks, hoogwerkers, magazijntoestellen en laadbruggen, naar eigen zeggen helemaal klaar voor verdere strategische groei.

TVH Equipment deelt het opvallende, ronde gebouw met Mateco IT, een aanbieder van technologische oplossingen voor de Mateco groep. Mateco IT ondersteunt Mateco wereldwijd met digitale oplossingen voor de verhuur van hoogwerkers, vorkheftrucks en verreikers, en de verkoop van nieuwe en tweedehandse machines.

BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

ERP-leverancier ProAlpha neemt MKG over

ProAlpha Group, een Duitse ERP-softwareleverancier voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), heeft MKG overgenomen. MKG, voluit Metaal Kennis Groep Nederland BV, is een ERP-leverancier voor de metaalsector uit Hengelo (Overijssel). Het MKG-team van zeventig medewerkers levert ERP-oplossingen aan meer dan achthonderd kleine en middelgrote metaalbedrijven. Door de overname versterkt ProAlpha zijn productportfolio voor kmo’s in de metaalverwerkende industrie en breidt het de activiteiten van MKG uit naar de DACH-regio. Tegelijkertijd vergroot ProAlpha zijn marktpositie in de Benelux.

Jungheinrich presenteert nieuwe serie elektrische stapelaars

Jungheinrich lanceert een volledig herziene uitvoering van zijn serie elektrische stapelaars in het instapsegment. Daarmee mikt de leverancier van intralogistiek-oplossingen met name op kmo’s, retail- of productie- en ambachtelijke bedrijven met beperkte opslag- en werkruimtes, die vaak op handbediende elektrische stapelaars vertrouwen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.