Tien succesfactoren voor het onderhoud van intralogistieke systemen

(Advertorial)Eenmaal een intralogistiek systeem geïnstalleerd, verwacht de klant een permanente beschikbaarheid, zonder downtime. Preventief handelen is daarom absoluut noodzakelijk. Het opstellen van een duidelijke en goed onderbouwde onderhoudsstrategie, die rekening houdt met de totale kosten over de totale levensduur van het systeem en met de total cost of ownership, is daarom een absolute vereiste.

“Er bestaat geen uniforme aanpak die voor iedereen werkt,” zegt Rob van Hoof, manager Lifetime Services TGW Benelux. “Intalogistieke systemen verschillen van elkaar qua functies en complexiteit en dus vragen ook de exploitatie en het onderhoud ervan een specifieke aanpak.”
 
Toch zijn er aantal zaken die voor elk systeem gelden:
 
Betrek experts in een vroeg stadium
De operationele en onderhoudsconcepten en de kosten ervan moeten vanaf het begin bij het project beoordeeld en in ogenschouw worden genomen. Een vroege betrokkenheid van experts van alle betrokken partijen (aannemers, toeleveranciers, consultants) maakt het mogelijk de verschillende oplossingen op basis van de operationele kosten te evalueren.
 
Ontwikkel een passende onderhoudsstrategie
Wie zorgt voor de permanente beschikbaarheid van de intralogistieke oplossing? Deze belangrijke vraag moet in een vroeg stadium van het project worden gesteld en beantwoord. Ofwel wordt het operationele onderhoud door het bedrijf zelf uitgevoerd ofwel wordt dit  uitbesteed aan een partner. Steeds vaker beslissen bedrijven om zich te focussen op hun kerntaken en het onderhoud van de systemen toe te vertrouwen aan intralogistieke specialisten. 
 
Wees transparant en stel duidelijke verantwoordelijkheden
Service Level Agreement (SLA’s) en zogenaamde RACI-matrices (Responsible, Accountable, Consulted and Informed) helpen duidelijkheid te scheppen over de omvang van de taken en de bijhorende verantwoordelijkheden. Deze moeten uiterlijk na de vaststelling worden vastgelegd.  De SLA legt de afspraken omtrent de uit te voeren taken, de verwachte kwalitiet en repsonstijd vast, terwijl de RACI-matrix bepaalt wie verantwoordelijk is voor welke taken.
 
Maak kosten voorspelbaar
Full-servicepaketten kunnen helpen om de servicekosten over een bepaalde periode vast te leggen. Dergelijke overeenkomsten geven een duidelijke omschrijving van de te leveren diensten (on-site of remote) en het bijhorende kostenplaatje. Vaak wordt ook gewerkt op basis van een maandelijkse, vaste servicevergoeding.
 
Creëer een win-win situatie
Het succes van een project hangt nauw samen met de goede samenwerking tussen alle deelnemers aan het project. Regelmatig overleg waarbij wederzijdse successen, maar ook onderlinge tekortkomingen besproken worden, kunnen leiden tot verbeterstrategieën die door het gehele team ontwikkeld en uitgevoerd worden.
 
Moedig het nemen van verantwoordelijkheden aan
Het is noodzakelijk om binnen het team duidelijke verantwoordelijkheden te definiëren en de naleving ervan op regelmatige basis te controleren. Maar verantwoordelijkheid omvat het identificeren van de taken, verbeterpotentieel zien en de projecten uitvoeren volgens het principe van CIP (continuous improvement processes). Elk teamlid moet zich bewust zijn van de gemeenschappelijke missie om het warehouse of distributiecentrum voortdurend te verbeteren en aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen.
 
Gebruik technologie op een efficiënte manier
Uit foutenanalyses en geregistreerde onderhoudsdata kunnen waardevolle inzichten voor verbetering worden gehaald. Dat vereist de juiste tools. Maintenance Planning Systems (zoals bijvoorbeeld CMMS van TGW), visualisatie, controle-instrumenten en digitale support systemen zijn slechts een paar voorbeelden van hoe cutting-edge technologie serviceteams kunnen helpen om efficiënter te worden. 
 
Analyseer data voor continue verbetering
Geautomatiseerde systemen produceren grote hoeveelheden data. Als deze op een correcte manier worden gefilterd, geëvalueerd en geanalyseerd kunnen hieruit nuttige conclusies worden getrokken voor snel handelen en verbetering. Predictive maintenance, condition monitoring en data mining zijn in deze context een paar voorbeelden.
 
Vermijd proactief onaangename verrassingen
Piekmomenten, zoals bijvoorbeeld Black Friday, Valentijn of de kerstperiode, moeten worden gedefinieerd als afzonderlijke projecten waarvoor ook aparte teams moeten worden aangesteld. Op dergelijke momenten kan er behoefte zijn aan extra servicemedewerkers en kan preventief onderhoud nodig zijn.
 
Upgrades en retrofitting
Een intralogistiek systeem is ontworpen om te voldoen aan een specifieke behoefte, vaak gebaseerd op de zakelijke voorspellingen van de klant. Op het moment van opstart van het systeem is deze prognose vaak al uitgekomen of dient zich al een volgend optimalisatiepotentieel aan. Retrofitting en modificaties helpen bij het aanpassen van het warehouse aan de nieuwe omstandigheden.
 
TGW heeft met Lifetime Services een team 24/7 beschikbaar om waar en wanneer nodig, via een hotline-service of lokale interventie, de nodige support te bieden.
 
Bekijk de video over Lifetime Services van TGW: https://www.youtube.com/watch?v=howT-cEapvI

Recente nieuwsberichten

Pierre van Diesen nieuwe CEO DB Schenker in Benelux

Sinds 17 juni 2024 is Pierre van Diesen (foto) de nieuwe CEO bij logistiek dienstverlener DB Schenker Benelux. Daarmee volgt hij Jaap Bruining op die recent overleed.

Hardis Group stelt collaboratieve tool voor claimafhandeling voor

Reflex, een business unit van Hardis Group en ontwikkelaar van logistieke software, heeft een collaboratieve tool voor claimafhandeling aan zijn Reflex-suite toegevoegd. De nieuwe tool moet de afhandeling van claims – met name in de transport- en logistieke sector – over bijvoorbeeld ontbrekende of beschadigde zendingen of late leveringen, efficiënter maken en de klanttevredenheid verhogen. Door de intuïtieve interface is er nauwelijks training nodig en kunnen gebruikers direct aan de slag.

Descartes neemt BoxTop Technologies over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft het Britse BoxTop Technologies Limited overgenomen, een leverancier van oplossingen voor ‘shipment management’ voor kleine tot middelgrote logistiek dienstverleners.

Milence opent een van Europa’s grootste publieke laadhubs voor elektrische vrachtwagens in België

Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de Traton Group en de Volvo Group, heeft zijn grootste laadhub tot nu toe geopend in Port of Antwerp-Bruges in België.

Klimaatbeheersing cruciaal in vis-en foodlogistiek van KOTRA

(Advertorial) Yerseke groeide in de afgelopen tientallen jaren uit van oester- en mosseldorp tot een belangrijke overslaglocatie voor vis. We gaan op bezoek bij een Europese marktleider op het gebied van vis- en foodtransport.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

Libiao Robotics en CJ Logistics sluiten strategisch partnership

De Chinese robotbouwer Libiao Robotics en logistiek dienstverlener CJ Logistics (met hoofdzetel in Seoul, Korea, en o.a. een vestiging in Antwerpen) hebben een strategische overeenkomst getekend om een langdurige samenwerking op te zetten op het gebied van robotica.

Arvato en Microsoft ontwikkelen samen zelfsturend magazijn van de toekomst

Logistiek dienstverlener Arvato en technologiereus Microsoft ontwikkelen samen het zelfsturende magazijn van de toekomst. Daartoe hebben beide partners het onderzoeksproject ‘Moonshot’ gelanceerd, dat gericht is op het implementeren van ‘self-improving’ processen binnen de magazijnomgeving door gebruik te maken van generatieve artificiële intelligentie (Gen AI), robotica en cloud computing.

Renault Group introduceert robots van Exotec in autologistiek

In zijn grootste after sales-magazijn in Villeroy (Frankrijk) heeft Renault Group een nieuwe 100% geautomatiseerde logistieke faciliteit geopend. De vestiging is uitgerust met een systeem van Exotec. De samenwerking met de wereldwijde leverancier van magazijnrobots is een wereldprimeur voor de autoproducent. De Skypod-robots moeten het werk van de operatoren vergemakkelijken door items in de hoogte te picken. De tijd die nodig is om de bestellingen van onderdelen voor te bereiden zou zo tot 6 keer worden verkort. Bovendien optimaliseert het systeem de oppervlakte van de opslagruimte in Villeroy. Volgens Renault Group zou dankzij het Exotec-systeem en het aanwezige personeel het aantal bestellingen met 25% kunnen verhogen.

Datalogic stelt Memor 30/35 Family PDA voor

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de Memor 30/35 Family, een nieuwe generatie mobiele computers die moet voldoen aan de behoeften van klanten in verschillende sectoren, zoals de detailhandel, transport & logistiek en productie-industrie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.