Thuisbezorger Shopopop wil België veroveren met crowdshippingmodel

Een systeem van collaboratieve levering, dat mensen toelaat hun bestellingen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper: dat is het model van Shopopop. Na Frankrijk wil de crowdshippingpionier naar eigen zeggen nu ook in België de referentie voor duurzame thuislevering van allerhande bestellingen worden.

Shopopop mag dan wel een Frans bedrijf zijn, het model vindt zijn oorsprong in Indië, bij de zogenaamde ‘dabbawalas’, maaltijdbezorgers uit Mumbai die dagelijks met een enorme precisie en stiptheid tienduizenden maaltijden bezorgen op kantoor. Oorspronkelijk ontstaan in het Britse koloniale tijdperk, inspireerde het systeem meer dan honderd jaar later twee jonge Fransmannen, Johan Ricaut en Antoine Cheul, tot een model van duurzame thuislevering, dat ze crowdshipping doopten.
“Het idee achter het crowdshippingmodel van Shopopop is eenvoudig: gebruik maken van bestaande verplaatsingen om zo duurzame efficiëntiewinst te boeken in tijd, geld en uitstoot”, stelt Caroline Schuurs, country manager Benelux bij Shopopop (foto). “Toch liggen, ondanks de duidelijke voordelen voor alle individuele partijen, de grootste baten bij onze samenleving in zijn geheel: minder kilometers betekenen minder uitstoot, minder files en minder economische schade, en een betere luchtkwaliteit, leefbaarheid en gezondheid.”
 
Momenteel heeft Shopopop in België al partnerships met supermarktketens als Colruyt, Carrefour en Cora, maar ook lokale handelaars, groen- of drankenhandels kunnen zich aansluiten. Leveringen vinden steeds de dag zelf plaats, binnen een maximumtermijn van drie uur, maar doorgaans sneller. De shopper verdient minimaal vijf euro. Alles verloopt via de mobiele app die Shopopop ontwikkelde en die gratis te downloaden is in de App Store en via Google Play. 
 
Een essentieel onderdeel van de filosofie is dat er enkel met particuliere bezorgers of Shoppers gewerkt wordt. Voor professionele bezorgers is bij Shopopop geen plaats. “Het gaat om het maximaal benutten van bestaande verplaatsingen door particulieren. Dat maakt ons fundamenteel verschillend van flitskoeriers als Gorillas of professionele bezorgers als Deliveroo en UberEats”, aldus Caroline Schuurs. “Bovendien hebben zij een zekere schaalgrootte nodig om rendabel te zijn, wat maakt dat ze in de praktijk enkel in de grotere steden van ons land actief zijn. Dat geldt niet voor het Shopopop-model, dat in principe overal toepasbaar is, ook in kleinere steden en gemeenten.”
Foto: Shopopop

Recente nieuwsberichten

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen: Verhoog de efficiëntie in de diepvriessector.

Centrient digitaliseert supply chain planning met SAP IBP

Centrient Pharmaceuticals heeft zijn wereldwijde supply chain planning gemoderniseerd. De farmaceut, gespecialiseerd in antibiotica, vervangt handmatig beheer via spreadsheets door SAP Integrated Business Planning (SAP IBP). De nieuwe oplossing verhoogt de efficiëntie en versnelt het inzicht in scenario’s. SAP-partner Flexso begeleidde de implementatie.

PGS Group betreedt Britse markt met tweedehandspallets

De Frans-Belgische palletgroep PGS zet zijn Europese groei verder met de opening van de eerste site in het Verenigd Koninkrijk. In Grays, nabij Londen, verwerkt PGS uitsluitend tweedehandspallets voor LPR – La Palette Rouge, dat gespecialiseerd is in pallet pooling.

Tchibo haalt 22 nieuwe magazijnkranen van Kardex Mlog in huis

Systeemintegrator Kardex Mlog gaat 22 magazijnkranen vernieuwen in het hoogbouwmagazijn van het logistieke centrum van Tchibo in de Neustädter Hafen in Bremen (Duitsland). Tchibo telt ongeveer 900 winkels in acht landen, ruim 24.200 verkooppunten in de detailhandel evenals nationale online shops. Via zijn multichannel verkoopsysteem biedt Tchibo naast koffie en de portiesystemen Cafissimo en Qbo wekelijks wisselende non-foodproducten en -diensten aan.

Weiling verdubbelt omzet dankzij AutoStore

Weiling GmbH, een van de toonaangevende bio-groothandels in Duitsland, vertrouwt op geavanceerde logistiek om de groei en het steeds groter wordende productassortiment te beheren. In samenwerking met Swisslog heeft het bedrijf een toekomstbestendige oplossing geïmplementeerd: een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn in combinatie met een AutoStore-systeem dat zich flexibel aan veranderende eisen kan aanpassen.

Rossmann zet AI-gestuurd WMS in voor e-commerce

Om zijn e-commerce magazijnbeheer in Zgierz (Polen) aan te sturen, heeft de Duitse keten Rossmann gekozen voor Astro WMS. De oplossing van Consafe Logistics is bedoeld om de afhandeling van de snelgroeiende online bestellingen te optimaliseren.

Customs Assured boekt productiviteitswinst in douaneaangiften met Descartes en AiDock

Customs Assured, een douaneconsultancybedrijf uit het Verenigd Koninkrijk, heeft een groot deel van de documentatie bij aangiften voor klanten geautomatiseerd. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op Descartes e-Customs van Descartes Systems Group. De oplossing maakt gebruik van artificiële intelligentie, aangeleverd door AiDock, en vermindert de tijd die nodig is voor repetitieve manuele taken bij het vervolledigen van aangiften. Dat vertaalt zich in een productiviteitswinst van 30% voor de organisatie.

Exotec en E80 Group bundelen krachten voor end-to-end magazijnautomatisering

Roboticabedrijf Exotec, leverancier van modulaire magazijnoplossingen, heeft een strategische samenwerking gesloten met E80 Group, een wereldwijde leverancier van geautomatiseerde en geïntegreerde end-to-end-oplossingen. Samen introduceren ze een geïntegreerde oplossing die de Skypod AS/RS van Exotec combineert met E80 Groups suite van palletverwerkingssystemen. Met die oplossing kunnen klanten de verwerking van dozen, kisten en pallets bundelen in één schaalbaar automatiseringssysteem.

Wibra verhuist DC naar grotere locatie in Apeldoorn

Discountwinkelketen Wibra verhuist zijn huidige distributieactiviteiten naar een nieuw, groter distributiecentrum op Bedrijvenpark Ecofactorij in Apeldoorn, Nederland. De sleuteloverdracht vond plaats op 1 september 2025. De eigenlijke verhuizing staat gepland in het eerste kwartaal van 2026, na verbouwing en inrichting van het pand. Het hoofdkantoor blijft in Epe, waar ook de roots van het bedrijf liggen.

Addverb ontwikkelt fabrieksautomatisering met Siemens Xcelerator

Addverb Technologies, een toonaangevend Indiaas bedrijf dat robotica en innovatieve oplossingen voor magazijnautomatisering levert, gebruikt software uit het Siemens Xcelerator-portfolio van Siemens Digital Industries Software om sneller en efficiënter intelligente automatiseringsoplossingen te leveren en om zijn automatiseringsaanbod wereldwijd naar diverse sectoren uit te breiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.