TGW bouwt geautomatiseerd warehouse voor koel- en vriesopslagspecialist Nordfrost

(Advertorial)Nordfrost Group, een internationale specialist op het gebied van koel- en vriesopslag en logistiek, biedt zijn klanten in de voedingsindustrie en horeca een supply chainmanagement vanuit één enkele bron, variërend van shipping, warehousing, orderpicking tot de uiteindelijke distributie. In Herne, in het Duitse Noord-Rijnland-Westfalen, bouwt TGW momenteel aan een geautomatiseerd koelwarehouse voor dozen en pallets voor Nordforst. De go-live van het warehouse wordt in oktober 2020 verwacht.

Nordfrost werd opgericht in 1975 en is een familiebedrijf met distributiecentra in Duitsland en een netwerk van 37 vestigingen verspreid over heel Europa. Het bedrijf kende het afgelopen jaar een sterke groei. Nordfrost heeft een omzet van ongeveer 400 miljoen euro en telt 2.800 medewerkers. Het bedrijf streeft ernaar zijn capaciteiten in het Duitse Ruhrgebied uit te breiden door deze te concentreren op één locatie. Het nieuwe warehouse in Herne krijgt de functie van centrale hub voor de levering aan klanten uit de hele regio.

Bewezen expertise in de diepgevroren voedingsindustrie
In het ontwerp van het systeem werd bijzondere aandacht besteed aan het minimaal gebruik van het vloeroppervlak. Daarnaast vormde ook de interfacing tussen de vriestemperaturen en de werkstations een bijzondere uitdaging.
 
Christoph Wolkerstorfer, CSO van TGW Logistics: “We hebben Nordfrost overtuigd met onze expertise in projectplanning en met onze ervaring en goede referenties uit de koel- en vriesindustrie. Herne wordt het eerste geautomatiseerde koelwarehouse voor deze klant. Als deze succesvol wordt geïmplementeerd, kunnen er meer volgen.”
 
Automatisch hoogbouwmagazijn
In de goederenontvangst worden de pallets geladen met items die één product bevatten.
Vervolgens worden ze tijdelijk opgeslagen in het hoogbouwmagazijn of ze worden automatisch depalletiseerd. Afhankelijk van het product gaat dit via de volautomatische ontstapelaars of aan de manuele werkstations. De goederen worden daarna tijdelijk opgeslagen in het shuttlesysteem. Na ontvangst van de klantenorders worden de diepgevroren producten uit de opslag gehaald en sequentieel naar de werkstations getransporteerd. De volle pallets worden automatisch verpakt en naar de goederenuitvoer gebracht.
 
Superefficiënte shuttles in silo-configuratie
Het shuttle warehouse in silo-configuratie heeft vijf gangen met ongeveer 66.000 slots voor bakken, terwijl 75 energiezuinige Stingray-shuttles zorgen voor een snel en efficiënt transport. Dit systeem wordt aangevuld met een zes-gangen hoogbouwmagazijn voor pallets – eveneens in silo-design – met meer dan 42.000 slots. Daarnaast bevat de systeemuitrusting van TGW ook acht manuele werkstations en een sub-WMS voor het shuttlesysteem, gelinkt aan SAP. De individuele onderdelen van het systeem zijn verbonden met KingDrive® en palletconveyortechnologie.
 
Meer informatie op www.tgw-group.com

Recente nieuwsberichten

Webfleet lanceert compacte Driver Terminal PRO M voor navigatie en workflow management

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, lanceert zijn nieuwe compacte PRO Driver Terminal: de PRO M. De robuuste terminal voor professionele wagenparken is uitgerust met geavanceerde technologieën die bestuurders en wagenparkbeheerders moeten helpen de efficiëntie en productiviteit van hun werk te verhogen.

Vijf tips ter voorbereiding van Black Friday

(Advertorial) Hoe nShift strategische groei mogelijk maakt door bedrijven te helpen op te schalen en te profiteren van toegenomen seizoensgebonden vraag. Enkele jaren geleden was het nog een shoppingevenement dat beperkt bleef tot Noord-Amerika.

Nieuw HR-beleid nodig om tekort aan chauffeurs te beëindigen

Met het project Chauffeur 4.0 onderzochten VIL en UHasselt hoe de transportsector het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs een halt kan toeroepen. De resultaten tonen aan dat de sector nood heeft aan een nieuw personeelsbeleid, met de nadruk op het welzijn van de chauffeur.

DHL Supply Chain en Monta boosten gezamenlijk internationale groeiambities voor e-commerce

DHL Supply Chain, onderdeel van de Deutsche Post DHL Group, heeft een meerderheidsbelang genomen in het Nederlandse Monta, een dienstverlener op het gebied van e-commerce en e-fulfilment. Met het partnership willen beide bedrijven kleine en middelgrote webshops op het gebied van e-fulfilment en online verkoop ondersteunen.

Management buy-out bij BD Media en BD Logistics

BD Media en BD Logistics hebben een nieuwe eigenaar; het managementteam wordt meerderheidsaandeelhouder. Daarnaast stapt NPM Capital uit de groep en komt het team van SPX als nieuwe privé-investeerder aan boord. BD Media en BD Logistics worden voortaan gebundeld onder de Belgian Distribution Group, kortweg BD Group.

Garvis bouwt AI-platform verder uit na investering van 3,5 miljoen euro

Een jaar na de lancering van zijn AI-platform voor vraag- en voorraadplanning haalt de Belgische start-up Garvis 3,5 miljoen euro op om het platform verder uit te bouwen. Investeerders zijn de Britse investeringsfondsen Superseed en Scalebridge Capital en de Duitse groep Bosch Ventures.

Webfleet brengt nieuwe modulaire oplossingen voor digitalisering in de transportsector

Webfleet, aanbieder van telematica voor vrachtwagens, kondigt een reeks nieuwe modulaire oplossingen aan die transportbedrijven moeten helpen bij het nemen van geïnformeerde, datagedreven beslissingen om brandstofkosten te besparen, de productiviteit te verbeteren en veiliger te zijn op de weg.

Volvo Trucks begint met serieproductie zware elektrische trucks

Volvo Trucks start met de serieproductie van de elektrische versies van zijn belangrijkste modellen: Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton (GCW – gross combination weight) aan en de drie modellen vertegenwoordigen ongeveer twee derde van de verkoop.

Leuze introduceert nieuwe 36-serie sensoren voor detectie van objecten

Voor de nauwkeurige detectie van objecten heeft Leuze de nieuwe 36-sensorserie ontwikkeld. De sensoren zijn geschikt voor toepassing in de intralogistiek, de automobielindustrie en voor verpakkingssystemen. Ze detecteren voorwerpen met verschillende optische eigenschappen, zelfs op grote afstand, bij trillingen, omgevingslicht of vervuiling.

PolySto scant met de Nova RFID-oplossing van Aucxis RFID Solutions

Het Belgische PolySto, met hoofdzetel in Lokeren, produceert hygiënische binnenafwerking voor de voedingsindustrie. Het bedrijf maakt o.a. plinten en stootranden uit polymeer composiet voor supermarkten, logistieke spelers in de voeding, enz.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.