Test van Dachser met vrachtwagens op aardgas scoort positief

N.a.v. debatten over aanvaardbare niveaus van fijnstof en stikstofoxiden hebben ook verschillende Duitse steden, waaronder Stuttgart, Berlijn en Bonn, al actie ondernomen door oudere Euro 1-5 dieselvoertuigen te verbieden. Hoewel vrachtwagens momenteel nog vrijgesteld zijn van een dergelijk verbod, wil logistiek dienstverlener Dachser zich ook voorbereiden op mogelijke rijverboden in de toekomst en het aantal motoren met een lagere uitstoot in zijn vloot uitbreiden. De transportonderneming exploiteert al hybride en elektrische trucks in diverse stadscentra, maar vloeibaar aardgas kan ook een veelbelovend alternatief zijn. Zo blijkt uit recente tests onder werkelijke omstandigheden in Karlsruhe.

Als onderdeel van het onderzoek heeft Dachser ook een mobiel LNG-tankstation in Karlsruhe gebouwd. De resultaten waren positief. Na het afronden van tests van meer dan 5000 kilometer heeft de LNG-aangedreven truck zich bewezen als een goed alternatief in de vloot van de transporteur. De chauffeurs bleken onder de indruk en hebben niet echt verschil opgemerkt in vergelijking met een dieseltruck. Ook het aangegeven bereik van 1000 kilometer op één tank bleek realistisch.
 
LNG biedt verschillende voordelen: het reduceert CO2 met 20%, NOx met 70% en het zorgt voor 95% minder roetdeeltjes. Bij gebruik van biogas is er zelfs een reductie van 90% van CO2-waarden. Daarnaast zijn er lagere geluidsemissies.
Er is echter een grote hindernis; het netwerk van tankstations is ontoereikend. De voertuigen krijgen tolvrijstellingen, waardoor ze een aantrekkelijk alternatief zijn voor dieselvoertuigen, maar ondanks die voordelen schiet het netwerk van tankstations op dit moment nog tekort. EU-landen en tankstationbeheerders zijn echter wel van plan de komende jaren het netwerk fors uit te breiden.

Recente nieuwsberichten

Gebrek aan digivaardigheid houdt vooruitgang tegen

Nederlandse managers beschouwen minder digivaardige collega’s als een belemmering voor de digitale vooruitgang van de eigen organisatie. Bijna een kwart van de managers geeft aan zich om die reden te ergeren aan een gebrek aan digivaardigheid op de werkvloer.

VIL ontwikkelt blockchain-software voor logistiek

Binnen het lopende project ‘Blockchain in Supply Chains’ ontwikkelt VIL twee op blockchaintechnologie gebaseerde softwarepakketten voor de logistieke sector. In een eerste applicatie wordt een track-&-trace-systeem gebouwd om containers en opleggers in het multimodaal transport op te volgen.

Jungheinrich introduceert nieuwe orderpicker voor kleine goederen

Jungheinrich stelt met de EKM 202 de nieuwste generatie van zijn orderpicker voor kleine goederen voor. De laadcapaciteit van het toestel is verdubbeld in vergelijking met het vorige model, wat het erg geschikt maakt voor het orderpicken van eender welk type kleine goederen zonder pallets.

VIL reikt Lean and Green prijzen uit

VIL heeft drie Lean and Green Stars en een Lean and Green award uitgereikt. De award wordt toegekend aan bedrijven of organisaties die van plan zijn hun CO₂-uitstoot met 20% te reduceren. Wie daar ook effectief in slaagt, wint de Lean and Green Star.

Ordina helpt nu ook Nederlandse Douane te automatiseren

De Belgische Douane doet al langer een beroep op Ordina voor de erg complexe planning van douanecontroles. De komende jaren zal Ordina nu ook de Nederlandse Douane (onderdeel van de Belastingdienst) bijstaan om het douanetoezicht te optimaliseren en ervoor te zorgen dat het controleproces efficiënt verloopt en het bedrijfsleven geen onnodige vertragingen oploopt.

SAS bundelt Belgische en Nederlandse sales teams

Vanaf 1 januari 2019 worden de sales-afdelingen van SAS in België, Nederland en Luxemburg ondergebracht in één organisatiestructuur. Jeroen van Godtsenhoven, country manager voor SAS België en Luxemburg, zal die Benelux salesdivisie gaan leiden.

Snellere doorlooptijden voor import van containers in Antwerpse haven

NxtPort, een dataplatform voor en door de logistieke sector, lanceert twee nieuwe diensten die de doorlooptijden van containers aanzienlijk moeten verkorten. Dankzij een gedigitaliseerde data-uitwisseling worden de administratieve processen voor het importeren en doorvoeren van containers versneld, wat moet leiden tot kortere wachttijden, minder files en minder capaciteitsverlies in en rond de haven van Antwerpen.

Transportbedrijven hebben nood aan datastrategie

Voor veel bedrijven in transport en logistiek is IT tot nu toe vooral een valkuil, die de toch al kleine marges nog kleiner maakt. Maar door een slim gebruik van data kunnen bedrijven ook geld verdienen. Dat blijkt uit een rapport van Panteia, in opdracht van Transport en Logistiek Nederland, TVM verzekeringen en ING.

Whitepaper: 10 HighLights SMART LOGISTICS event

‘The Future of Logistics Starts Today’; het thema van het eerste SMART LOGISTICS event. Met 100 Logistiek, ICT en Supply Chain Managers is een blik op de logistieke toekomst geworpen. Wat staat ons in 2025 te wachten en hoe kunnen we daar vanaf vandaag op inspelen.

Meer aanwervingen in Transport en Logistiek in 2019

Uit de recentste ManpowerGroup Barometer blijkt dat de werkgevers in alle tien de bevraagde sectoren van plan zijn in de eerste drie maanden van 2019 nieuwe jobs te creëren. Ook de aanwervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek zou in het eerste kwartaal van 2019 versnellen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.