Supply chain reorganisaties vaak verkeerd aangepakt

Foto: Pixabay

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner hebben veel supply chain reorganisaties af te rekenen met ten minste één van drie cruciale fouten in het organisatieontwerp die hun inspanningen om resultaat te behalen kunnen dwarsbomen. Chief supply chain officers (CSCO’s) die erin slagen de bedrijfsresultaten te verbeteren, herontwerpen hun structuur radicaal op basis van hun specifieke bedrijfsbehoeften en geven daarbij prioriteit aan evenwicht, kracht en snelheid als belangrijkste bedrijfsdoelstellingen, aldus Gartner.

“Reorganisatie van de supply chain staat bij CSCO’s hoog op de agenda, maar toch is het voor velen onduidelijk hoe de resultaten van het organisatieontwerp zich verhouden tot de bedrijfsdoelstellingen”, zegt Alan O’Keeffe, senior director analyst in de Supply Chain divisie van Gartner. “Onze bevindingen tonen aan dat degenen die succes boekten een meer radicale aanpak hanteerden bij het herontwerpen van hun supply chain-organisaties, wat ertoe leidde dat ze nieuwe en transformationele operationele modellen konden ontwikkelen.”

Het onderzoek van Gartner is deels gebaseerd op interviews die tussen februari en juni 2024 werden afgenomen met supply chain leiders van bedrijven die een organisatorisch herontwerp hebben doorgevoerd. Daarnaast is het rapport gebaseerd op meer dan 1.200 onderzoeken die tussen juli 2022 en juni 2024 bij klanten van Gartner zijn uitgevoerd.

Gartner stelde vast dat de succesvolle bedrijven niet dezelfde organisatorische oplossingen creëerden. Ze richtten zich daarentegen steeds op de unieke kenmerken van hun bedrijf en netwerken om oplossingen te ontwerpen die waren afgestemd op de unieke behoeften van hun organisatie.

“De overeenkomst tussen de succesvolle organisaties is dat hun leidinggevenden in hun ontwerpproces bewust prioriteit gaven aan de doelen evenwicht, kracht en snelheid”, aldus Alan O’Keeffe. “Op die manier omzeilden ze de meest voorkomende valkuilen bij het reorganiseren van de supply chain.”

Die fouten zijn onder andere:

Fout 1: de ‘of/of’-benadering

Onevenwichtige organisatiestructuren leiden tot vertragingen, hiaten in de prestaties en verwarring over verantwoordelijkheid. Dat komt vaak door de keuze tussen gecentraliseerde en gedecentraliseerde modellen. Een dergelijke aanpak beperkt de ontwerpmogelijkheden en kan leiden tot machtsconflicten in de organisatie, waarbij teams zich overweldigd voelen en niet op één lijn zitten.

Succesvolle CSCO’s beschouwen evenwicht als een kritisch resultaat. Ze maken gebruik van zowel integratie (activiteiten in één teamstructuur combineren) als differentiatie (bevoegdheid aan meerdere afdelingen geven om activiteiten op een unieke manier uit te voeren). Die aanpak zorgt ervoor dat beslissingen, expertise en middelen optimaal worden toegewezen om aan de uiteenlopende behoeften van klanten te voldoen, terwijl intern coherente bedrijfsmodellen worden behouden.

“CSCO’s moeten activiteiten integreren die baat hebben bij standaardisering voor efficiëntie en moeten onderscheid maken tussen activiteiten die maatwerk vereisen om aan unieke bedrijfsbehoeften te voldoen,” meent Alan O’Keeffe.

Fout 2: ontwrichtende personeelsreductie

Het reduceren van het personeelsbestand als primair doel van een reorganisatie kan het prestatievermogen van een bedrijf op lange termijn ondermijnen. Die aanpak leidt vaak tot een focus op kostenbesparingen op korte termijn terwijl cruciaal talent en expertise verloren gaan. En laat die net essentieel zijn voor succes in de toekomst.

In plaats daarvan zouden CSCO’s zich moeten concentreren op het doorgronden van de capaciteiten die de organisatie op de korte, middellange en lange termijn sterk zullen maken. Geef prioriteit aan de ontwikkeling en het gebruik van menselijke capaciteiten, sociale netwerken en autonomie. Die benadering verbetert niet alleen de doeltreffendheid van een bedrijf, maar zorgt er ook voor dat het klaar is om toekomstige uitdagingen aan te gaan.

“Bedrijven die goed presteren, investeren in talent en een bewust werkontwerp om hun organisatie te versterken”, zegt Alan O’Keeffe. “Dat omvat het herevalueren van de hoeveelheid werk, het aanpassen van de locatie van het werk en ervoor zorgen dat talent op de juiste manier wordt ingezet om de unieke doelen van de organisatie te bereiken.”

Fout 3: de ‘copy/paste’-benadering

Organisatieontwerpen van andere bedrijven kopiëren zonder daarbij rekening te houden met bedrijfsspecifieke verschillen kan de besluitvorming vertragen en de doeltreffendheid van de organisatie in het gedrang brengen. Elk bedrijf beschikt over unieke kenmerken waarmee rekening moet worden gehouden in het ontwerp.

CSCO’s die hun organisatie succesvol herontwerpen, maken van snelheid een uitdrukkelijk resultaat door mensen aan te stellen om factoren die de besluitvorming vertragen, te verwijderen. Dat houdt in:

- structuren ontwerpen die een snelle reactie op de behoeften van de klant mogelijk maken;

- interne besluitvormingsprocessen stroomlijnen;

- onderscheid maken tussen operationele uitvoering en transformatie-inspanningen.

“Succesvolle CSCO’s stemden de functies af op de stakeholders om de complexiteit te verminderen en voor een duidelijke beslissingsbevoegdheid te zorgen”, besluit Alan O’Keeffe. “Dat hielp bij het creëren van één aanspreekpunt en nam verwarring weg over wie de beslissers waren.”

Klanten van Gartner kunnen meer lezen in: Supply Chain Executive Report: Radically Rethinking Reorganization.

Niet-klanten kunnen meer vinden in: Supply Chain Organization Design and Talent.

Recente nieuwsberichten

Paardekooper stelt nieuwe recyclingoplossing voor plastic voor

Paardekooper, de Nederlandse leverancier van duurzame verpakkingsoplossingen, introduceert met Recylution een nieuw recyclingproces voor plastic. Daarbij wordt plastic bedrijfsafval kosteloos ingezameld, gerecycled en verwerkt tot nieuwe producten die vervolgens opnieuw hun weg naar de klant vinden. Door die manier van recycling wordt er minder nieuw plastic gebruikt en levert het bedrijf samen met zijn klanten een positieve bijdrage aan het milieu.

Het magazijn van de toekomst!

(Advertorial) Wat als technologie zich aanpast aan constante veranderingen? Schaalbare magazijnrobotica is hiervoor dé oplossing. Ze voldoen aan jouw huidige behoeften, maar bieden ook de mogelijkheid om mee te groeien en zich aan te passen aan toekomstige ontwikkelingen.

Eutraco bouwt geautomatiseerd hoogbouwmagazijn in Roeselare

Eerder deze maand (mei 2024) werd op het bedrijventerrein Krommebeekpark in Roeselare de eerste kolom van het geautomatiseerde hoogbouwmagazijn van Eutraco gehesen. Deze investering van 50 miljoen vertegenwoordigt volgens de logistiek dienstverlener een belangrijke stap in de expansie van het bedrijf. Het nieuwe magazijn komt er op een terrein van 3,5 hectare. Het hoogbouwgedeelte beslaat een oppervlakte van 12.000m², het geautomatiseerde palletmagazijn biedt ruimte voor liefst 39.000 pallets. Daarnaast is er 5.000m² conventioneel magazijn voorzien, waarin 6.000 pallets terechtkunnen.

Geodis zet AutoStore van Dematic in voor Nexter

Transport- en logistiek dienstverlener Geodis heeft een door Dematic geïnstalleerd AutoStore-systeem in gebruik genomen. Dematic installeerde een standalone systeem voor Geodis’ klant Nexter, die deel uitmaakt van de KNDS Group. Die organisatie is een van de grootste Europese fabrikanten van militaire landsystemen, met vestigingen in Duitsland en Frankrijk. De AutoStore-oplossing is geïnstalleerd in een volledig geautomatiseerd magazijn in Moulins, Frankrijk.

Siemens lanceert Industrial Copilot

De nieuwe Siemens Industrial Copilot is een generatieve AI-aangedreven assistent voor engineeringteams. De tool is geïntegreerd met de Total Integrated Automation (TIA) Portal, de werkomgeving van Siemens voor geïntegreerde engineering. De Siemens Industrial Copilot moet teams helpen sneller hulp voor hun problemen te vinden, en een betere basisvisualisatie en sneller codes voor PLC’s te genereren. Door repetitieve taken over te laten aan de AI-assistent, kan de workload aanzienlijk worden gereduceerd. Tegelijk kan de oplossing zorgen voor snellere ontwikkeltijden en de kwaliteit en productiviteit op langere termijn een boost geven.

Red Bull en Cabka gaan voor circulaire economie in logistiek

Red Bull, de bekende producent van energiedrankjes, en Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, slaan de handen in elkaar om het transport van grondstoffen duurzamer te maken. Daarbij is een bijzondere rol weggelegd voor de BigBag S5 pallet. De BigBag S5 pallet, die Cabka speciaal heeft ontworpen, vormt volgens de partners een belangrijke stap in het optimaliseren van de efficiëntie en milieuvriendelijkheid van de gehele supply chain van Red Bull.

Transformeer Jouw Supply Chain: Ontgrendel de Kracht van EDI

(Advertorial) Ontgrendel de kracht van digitale transformatie in jouw supply chain met onze exclusieve whitepaper over Electronic Data Interchange (EDI) technologie. Ontdek de voordelen, belangrijke tools en eenvoudige implementatiestappen om voorop te blijven in de concurrentie. Download vandaag nog en optimaliseer je bedrijfsprocessen voor maximale efficiëntie en groei.

Pepperl+Fuchs introduceert UHF RFID-lezer voor transparantie in logistieke stroom

Pepperl+Fuchs, leverancier van RFID-systemen voor industriële toepassingen, breidt zijn RFID-portfolio uit met de nieuwe IUR-F800-V1D-4A* UHF-lezer. Het toestel moet volledige transparantie helpen creëren in de logistieke toepassingen die volgen op de productie.

Arvato neemt distributiecentrum van Avon in het VK over

Arvato breidt zijn aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk verder uit. De logistiek en e-commerce dienstverlener kocht de vestiging van cosmeticabedrijf Avon in Corby, op zo’n 50 kilometer van Birmingham, en nam daarbij het warehousing en transportmanagement over voor de activiteiten van Avon in het VK. Sinds oktober 2022 staat Arvato al in voor de logistieke afhandeling van Avons activiteiten in Italië.

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.