Supply chain innovatie als lijm tussen productiviteit en duurzaamheid
Coca-Cola HBC belicht zijn strategische pijlers
Net als de meeste organisaties wordt ook Coca-Cola Hellenic Bottling Company geconfronteerd met grote uitdagingen, de talrijke verstoringen in de keten en de hoge kostendruk voorop. Met als motto ‘een goede verdediging is de beste aanval’ gooit de organisatie haar strategische supply chain prioriteiten en bijhorende facilitators in de strijd. Het relaas van hoe dat in zijn werk gaat...
Om zijn verfrissende dranken te bottelen, doet Coca-Cola Company een beroep op verschillende bottelarijen. Coca-Cola Hellenic Botteling Company (HBC) is een van de grootste Coca-Colabottelaars. Het bedrijf produceert zowel koorzuurhoudende als niet-koolzuurhoudende dranken, in verschillende groottes en verpakkingen. Vandaag is Coca-Cola HBC in 29 landen vertegenwoordigd. De 56 afvulbedrijven maken samen 200 producten van 136 verschillende merken.
Beslissingen op basis van vier pijlers
Bij elke belangrijke stap die Coca-Cola HBC zet, houdt de organisatie haar strategie voor ogen. Die rust op vier basispijlers (zie figuur), met name een winstgevende groei, kostenleiderschap en efficiëntie, een toppositie op het vlak van industriële klantenservice én wereldwijd leiderschap op het vlak van duurzaamheid. Om die strategische doelstellingen te behalen, zet Coca-Cola HBC in op twee belangrijke facilitators: digitale transformatie enerzijds en de juiste mensen en vaardigheden anderzijds.
“Onze strategische pijlers zullen heel wat bedrijven bekend voorkomen”, begint Ivo Bjelis, die als chief supply chain officer de transformatie van de supply chain organisatie bij Coca-Cola HBC leidt. “Het klopt dat geen enkel bedrijf zonder kostenefficiëntie kan en ook onze andere pijlers dragen heel wat organisaties hoog in het vaandel. Nog niet zo lang geleden kwam daar voor ons duurzaamheid bij. Dat werpt zijn vruchten af. Volgens de Dow Jones Sustainability World Index staan we intussen op de eerste plaats in Europa en op de derde plaats wereldwijd. Wat vooral belangrijk is, is dat we supply chain management bewust inzetten om die verschillende doelen optimaal te dienen. De strategische pijlers vormen als het ware onze poolster. Bij iedere beslissing die we nemen, houden we die steeds voor ogen.”
VCM: Bedrijven hebben tegenwoordig de mond vol van duurzaamheid. Hoe heeft Coca-Cola HBC dat aspect concreet in zijn strategie verweven?
I. Bjelis: “Voor alle duidelijkheid: voor ons is duurzaamheid allesbehalve een ‘nice to have’. We zijn ervan overtuigd dat enkel duurzame organisaties overeind kunnen blijven. We willen dan ook niet enkel reactief reageren op aankomende maatregelen, maar er proactief voor zorgen dat we alle verplichtingen op het vlak van duurzaamheid voor zijn. Om dat te garanderen, hebben we duurzaamheid op alle niveaus in de organisatie verankerd. Het is de verantwoordelijkheid van onze CEO en het Executive Leadership Team om de perfecte balans te vinden tussen onze performantie en onze duurzaamheidsdoelstellingen. Die ondersteuning van de board is ook nodig als we onze ambitieuze doelstellingen voor 2025 willen bereiken. Zo willen we tegen die tijd onze directe koolstofemissie met dertig procent verlaagd hebben. Liefst vijftig procent van de totale energie die onze fabrieken verbruiken, moet dan van hernieuwbare bronnen afkomstig zijn. Tegen 2040 streven we naar een netto-nulemissie.”
Het bos door de digitale bomen
VCM: Om jullie strategische doelen te bereiken, zetten jullie sterk in op digitale transformatie? Wat betekent dat precies voor jullie?
I. Bjelis: “Als je die vraag aan bedrijven stelt, krijg je gegarandeerd veel verschillende antwoorden. Voor ons is het vooral belangrijk dat digitalisering minstens een van de vier genoemde pijlers ondersteunt, of dat nu binnen logistiek, productie of planning is. Digitaliseren om te digitaliseren zullen we nooit doen. Daarnaast vinden we het belangrijk om steeds de link te leggen tussen de digitale en fysieke wereld. In onze omgeving kan het ene immers niet zonder het andere. Industrie 4.0 is voor ons een ‘key enabler’ om beide met elkaar te verknopen. Een van de mooiste bewijzen van onze inspanningen op dat vlak, vinden we terug in Oostenrijk, in onze productiefaciliteit Edelstal (zie kader). Dat is ons vlaggenship op het vlak van digitale transformatie. Daar gaan we al erg ver in automatisering en digitalisering. Het doel is dat andere sites de zaken die voor hen opportuun zijn ook op hun sites inbedden.”
VCM: In jullie productiefaciliteit Edelstal staan jullie al heel ver, maar waar moet je beginnen als je voor een digitalisatietraject staat?
I. Bjelis: “Ik geef toe dat er intussen zoveel digitale oplossingen bestaan dat je op den duur door de bomen het bos niet meer ziet. Elke oplossing die ons interessant lijkt, toetsen we aan enkele criteria. Om te beginnen bekijken we of we de oplossing binnen een aanvaardbare termijn kunnen implementeren. Heel wat oplossingen zullen op dat moment al uit de boot vallen. Daarnaast is een goede fit met onze specifieke omgeving natuurlijk een must. En zoals aangehaald, de oplossing moet onze pijlers ondersteunen. Bijvoorbeeld door onze wendbaarheid te verhogen, onze kosten te verlagen en/of ons duurzamer te maken. Beantwoordt de oplossing aan al die criteria, dan gaan we er voluit voor. Een heel pragmatische aanpak eigenlijk, die voor ons goed werkt. Daarbij is het voor ons ook belangrijk om stapsgewijs te werk te gaan. We implementeren iets en als we zien dat dat goed loopt, zetten we weer een stapje verder.”
VCM: De voorbije jaren is de wereld drastisch veranderd. Hoe hebben de recente ontwikkelingen jullie strategie veranderd?
I. Bjelis: “In de nieuwe context is het vooral belangrijk geworden om je snel te kunnen aanpassen. In die zin wordt supply chain management ook steeds belangrijker. Vroeger werd dat vooral als een kostencentrum beschouwd, nu begrijpt men steeds beter het concurrentiële voordeel van een goed uitgekiend supply chain management. Een goed doordachte logistiek zal bijvoorbeeld je klantenservice- en tevredenheid verhogen en de business zal zich beter ondersteund voelen. We merken dat we nu ook meer dan vroeger op de steun van het topmanagement kunnen rekenen. Als we vragen om in supply chain management te investeren, wordt dat nu veel meer serieus genomen. Voor ons is dat uiteraard een goede zaak.”
VCM: Een andere belangrijke ‘enabler’ voor jullie is om de juiste mensen en capaciteiten aan boord te hebben. Hoe pakken jullie dat aan?
I. Bjelis: “Zoals aangehaald, zetten wij sterk in op het verknopen van onze digitaliseringsinitiatieven met de fysieke wereld, waar onze medewerkers onlosmakelijk deel van uitmaken. Als je nieuwe technologieën op medewerkers loslaat, zorgt dat onvermijdelijk voor weerstand. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de vision pick-technologie die we bij Coca-Cola HBC Edelstal hebben ingevoerd. Ten eerste is het belangrijk dat medewerkers met de technologieën overweg kunnen, anders krijg je sowieso weerstand. Daarom zijn trainingen zo belangrijk. In dat kader hebben we ook een Supply Chain Academy opgericht, waar we opleidingen aanbieden voor uiteenlopende groepen medewerkers. Ten tweede moeten medewerkers de overstap ook willen maken. Daarvoor heb je dan weer transformatie nodig. Die gaat gepaard met heel veel communicatie, uitleggen waarom het belangrijk is om te transformeren en duidelijk maken wat je precies van je medewerkers verwacht. Ook belangrijk is dat je een cultuur creëert waarin medewerkers er trots op zijn dat ze deel uitmaken van je organisatie. Als we bepaalde doelen hebben bereikt, bedanken we onze medewerkers daar ook expliciet voor. Alles om ervoor te zorgen dat het ‘I want’-gevoel aanwezig is en blijft.”
VCM: Heeft de coronaperiode jullie strategische pijlers niet door elkaar geschud, in die zin dat bepaalde zaken belangrijker zijn geworden dan andere?
I. Bjelis: “Uiteraard gebeurt het dat prioriteiten veranderen, maar dat is altijd al zo geweest. Wel volgen de veranderingen elkaar steeds sneller op, waardoor we ook onze prioriteiten snel moeten kunnen verleggen. Het kan ook zijn dat de prioriteiten per land verschillen. Zo is het niet ondenkbaar dat er in een land vooral nood is om de performantie te verhogen, terwijl ze in een ander land even voorrang geven aan duurzaamheidinitiatieven. Per land moet je dus uitvissen welke acties op een gegeven moment het beste passen. Uiteraard beschikken we niet over een glazen bol die vertelt wat er ons volgend jaar te gebeuren staat, maar dat neemt niet weg dat we constant nadenken over wat onze volgende stappen zullen zijn. Wat onze duurzaamheidsinitiatieven betreft, geeft het bijvoorbeeld veel voldoening om een langetermijnstrategie uit te stippelen.”
VCM: Op welke zaken willen jullie zich in de toekomst nog meer focussen binnen supply chain management?
I. Bjelis: “Werken aan onze wendbaarheid en veerkracht blijft sowieso belangrijk om ook toekomstige supply chain uitdagingen de baas te kunnen. Onze digitale transformatie zal daar zeker bij helpen. In de toekomst willen we nog meer inzetten op data analytics om in een onvoorspelbare wereld nog betere keuzes te kunnen maken. In die context verwacht ik dat ook digitale tweelingen steeds belangrijker zullen worden om er onze beslissingen voor de fysieke wereld op te baseren.”
De voortrekkersrol van Coca-Cola HBC Edelstal
Een van de grootste en meest innovatieve sites binnen de organisatie is Coca-Cola HBC Edelstal in Oostenrijk. De vestiging wordt dan ook de ‘Plant for the future’ genoemd. Vandaag zijn er zowat duizend medewerkers actief en bedient de site zestien markten met een zeventigtal verschillende producten.
Op deze site werden in 2012 verschillende productieoperaties in Oostenrijk en Slovakije geconsolideerd. Een belangrijke spil binnen de logistieke werking van het bedrijf is het volautomatische shuttlemagazijn voor snellopers. In de expeditiezone is een ‘dispatch sequencer’ voorzien die de pallets in de juiste volgorde voor de vrachtwagens aanlevert. Het transport van het magazijn naar de productiefaciliteit verloopt via AGV’s. Ook het grondstoffenmagazijn werd geautomatiseerd met palletshuttles. Verder wordt voor de pickingactiviteiten gebruikgemaakt van vision picking. Voor een deel van de producten wordt ook robotpicking ingezet.
Binnen de productie wordt onder meer gebruikgemaakt van statistische procesbeheersing en een digitaal platform met het oog op lagere kosten en een hogere performantie. Verder experimenteert Coca-Cola HBC met dynamische 3D-printing om zijn verpakkingsproces wendbaarder te maken. Recent werd een digitale kopie van een productielijn gemaakt. Die maakt virtuele interactie, analyses en testen mogelijk zonder dat aan het fysieke systeem wordt geraakt.
Een tweetal jaar geleden werd ook fors geïnvesteerd in de verpakkingstechnologie, die het mogelijk maakt per seconde 25 blikken af te vullen. Daarnaast is het nu ook mogelijk de transporteurs tijdsvensters te laten boeken via een webplatform. Op die manier kunnen de resources in het magazijn veel efficiënter worden ingezet.
Onder meer zonnepanelen en een groene vloot dragen bij tot een lagere ecologische voetafdruk van de site. Verder maakt de site gebruik van systemen die voor geautomatiseerd ‘yard management’ en transportvisibiliteit zorgen.
Inloggen/registreren
Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.
Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.