Succesfactoren bij retrofit: het totaalplaatje telt

(Advertorial)De coronapandemie en de noodzaak van veerkrachtige toeleveringsketens stimuleren de vraag naar retrofitoplossingen in de material handling-sector. Retrofit is een groeimarkt. TGW voert vandaag bijna vijf keer zoveel retrofitprojecten per jaar uit als tien jaar geleden.

“Er zijn de afgelopen vijf jaar veel meer installaties verkocht, en die hebben nu een upgrade nodig. Anderzijds zijn bedrijven zich steeds meer bewust dat ze de concurrentie alleen voor kunnen blijven als ze zich perfect aanpassen aan de behoeften van hun klanten. Systeembeheerders erkennen ook dat het nakomen van leveringsbeloftes en het opzetten van een veerkrachtige toeleveringsketen steeds belangrijker wordt. Tot slot heeft de coronapandemie in sommige sectoren geleid tot een abrupte opkomst van e-commerce”, stelt Markus Kammerhofer, Head of Retrofit Sales bij TGW Logistics Group.

20219279299131_markus-kammerhofer.jpg

Stilstand vermijden

Een retrofit omvat in de eerste plaats het aanpassen en uitbreiden van materiaalstroomsystemen om systeembeheerders in staat te stellen optimaal aan de behoeften van de klanten te voldoen. Vandaag kunnen bedrijven zich geen inefficiënties veroorloven, laat staan stilstand. Lange doorlooptijden zijn een concurrentienadeel in de huidige wereld van performante logistiek.
 
“Als een bedrijf te lang wacht met moderniseren, bestaat de kans dat reserveonderdelen uitgeput zijn of dat de technologie niet meer beschikbaar is. Een fundamenteel onderdeel van onze retrofitprojecten is het toepassen van de nieuwste technologie en deze zo lang mogelijk up-to-date houden.”
 
Er zijn twee opties bij moderniseringsprojecten: een big bang of een stapsgewijze aanpak. Deze laatste optie wordt steeds belangrijker omdat bedrijven niet het risico willen lopen dat er iets misgaat met de big bang-aanpak. Bovendien nemen steeds minder bedrijven fabrieksvakanties, wat betekent dat het systeem met zo weinig mogelijk onderbrekingen moet draaien. “We hebben klanten die in het centrale warehouse op één dag meerdere miljoenen euro’s aan inkomsten genereren. In dergelijke gevallen is elk uur dat het intralogistieke systeem stilstaat van belang. Deze bedrijven spreiden moderniseringsprojecten over een half jaar of langer, en wij werken aan het systeem terwijl het draait. Kleinere retrofits kunnen dan weer in een paar weekends worden uitgevoerd,” aldus Kammerhofer. 
 
Bij elk retrofitproject zijn nauwkeurige analyses en een perfecte, gedetailleerde planning van essentieel belang. “Eerst analyseren we de huidige stand van de technologie en de omstandigheden ter plaatse en luisteren we naar de wensen van de klant. Het maken van een functionele specificatie is daarbij verplicht. De documentatie van het bestaande systeem kan als basis dienen voor de nieuwe procesbeschrijving. Als de materiaalstroomsystemen vervangen moeten worden, moet ook rekening gehouden worden met de interfaces met de ondergeschikte systemen, zoals de PLC (programmable logic controller). In ieder geval moet een doordacht omschakelplan ontwikkeld worden om de beschikbaarheid van de goederen te garanderen.”

20219279304998_retrofit.jpeg

Voordelen van retrofit

Alleen al het upgraden van de software naar de allernieuwste versie verhoogt de functionaliteit. Nieuwe warehousemanagementsystemen zorgen voor een betere connectiviteit met andere systemen, zoals productie-uitvoerings- , supply chainmanagement-  en enterprise resource planningsystemen, waardoor een meer continue datastroom mogelijk is. Het doel is altijd de realtime uitwisseling van informatie over de gehele waardeketen. Dat is een voorwaarde voor bedrijven om hun sourcing en materiaalstroom zo efficiënt mogelijk te kunnen beheersen.
 
TGW krijgt steeds meer de vraag om autonome technologieën, zoals automatisch geleide voertuigen of robots, in het totale systeem te integreren. Zij bieden meer flexibiliteit en schaalbaarheid. State-of-the-art warehousemanagementsystemen bieden ook touchscreenbediening. Dat is zeer intuïtief, en de opleiding van de medewerkers is eenvoudig. Dit geldt ook voor de zoomoptie van de systeemvisualisatie. Gebruikers kunnen inzoomen tot op het sensorniveau van het systeem om bijvoorbeeld defecte componenten te vinden. Ook na een retrofit is het onderhoud eenvoudiger, omdat er moderne componenten in het systeem zijn verwerkt.
 
Maar het belangrijkste is en blijft om sneller dan de concurrentie aan de wensen van de eindklant te voldoen. “Als je niet kunt inspelen op nieuwe behoeften, verlies je klanten. Vroeger was een klant tevreden met één levering van 100 orderregels. Vandaag wil die klant hetzelfde volume op tien verschillende locaties, en op tien verschillende tijdstippen. Waarom? Omdat dit gebruikelijk is bij grote B2C-platforms en de klant ook in zijn eigen bedrijf van die flexibiliteit wil laten profiteren. Daarom moet de systeembeheerder naar het totaalplaatje kijken, en in dat geval loont de investering in een retrofit snel.”

202192793130884_retrofit-cmms.jpeg

Recente nieuwsberichten

Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize

Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.

De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.

Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen

Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.

IFS Ultimo versnelt probleemoplossing en verkort reparatietijd met AI-integratie

IFS Ultimo, leverancier van EAM-software (enterprise asset management), heeft AI-functionaliteit geïntegreerd in zijn volgende generatie EAM-platform. De bedoeling is probleemoplossing te verbeteren en bedrijven in staat te stellen de gemiddelde reparatietijd (MTTR) van hun assets te verkorten. Door gebruik te maken van AI zullen EAM-toolsets intuïtiever, toegankelijker en voorspellender worden, wat moet leiden tot hogere efficiëntie in asset management praktijken.

STEF Nederland beantwoordt groeiende marktvraag met uitbreiding warehouse

STEF Nederland breidt zijn warehouse in Zeewolde uit, goed voor een investering van 5 miljoen euro. De logistiek dienstverlener is begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000m² dat medio 2025 klaar zal zijn. Daardoor wordt het totale oppervlak van het logistieke centrum meer dan 62.000m². Met de uitbreiding wil STEF inspelen op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur moeten worden bewaard. Er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.

Yusen Logistics rust Brits DC uit met Manhattan Active Warehouse Management

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics, onderdeel van de Japanse Nippon Yusen Kabushiki Kaisha-group (NYK), gaat in zijn nieuwe distributiecentrum in Northampton het warehouse management system Manhattan Active Warehouse Management implementeren. De nieuwe vestiging in het Verenigd Koninkrijk gaat naar verwachting in januari 2026 open.

Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging

Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.

Eutraco neemt intrek in verdeelcentrum van Decathlon in Willebroek

Logistiek dienstverlener Eutraco neemt in Willebroek bijna 60.000m² aan nieuwe opslagruimte in gebruik. Het gaat om het verdeelcentrum van Decathlon aan de Schoondonkweg, dat de sportwinkelketen tegen eind 2024 grotendeels verlaat. De locatie bestaat uit 41.000m² aan opslagruimte en 18.000m² mezzanine. “Na enkele kleine aanpassingen aan de inrichting van het gebouw zullen we rond de jaarwisseling klaar zijn om er onze logistieke activiteiten in onder te brengen. Dat gaat over ontvangst van goederen, opslag, distributie en verzending voor onze klanten in tal van sectoren”, aldus Serge Gregoir, CEO van Eutraco (foto).

VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools

VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.

Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor

De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.

Descartes neemt Sellercloud over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft Sellercloud overgenomen, een leverancier van omnichannel e-commerce-oplossingen met hoofdkantoor in New Jersey, VS.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.