Succesfactoren bij retrofit: het totaalplaatje telt

(Advertorial)De coronapandemie en de noodzaak van veerkrachtige toeleveringsketens stimuleren de vraag naar retrofitoplossingen in de material handling-sector. Retrofit is een groeimarkt. TGW voert vandaag bijna vijf keer zoveel retrofitprojecten per jaar uit als tien jaar geleden.

“Er zijn de afgelopen vijf jaar veel meer installaties verkocht, en die hebben nu een upgrade nodig. Anderzijds zijn bedrijven zich steeds meer bewust dat ze de concurrentie alleen voor kunnen blijven als ze zich perfect aanpassen aan de behoeften van hun klanten. Systeembeheerders erkennen ook dat het nakomen van leveringsbeloftes en het opzetten van een veerkrachtige toeleveringsketen steeds belangrijker wordt. Tot slot heeft de coronapandemie in sommige sectoren geleid tot een abrupte opkomst van e-commerce”, stelt Markus Kammerhofer, Head of Retrofit Sales bij TGW Logistics Group.

20219279299131_markus-kammerhofer.jpg

Stilstand vermijden

Een retrofit omvat in de eerste plaats het aanpassen en uitbreiden van materiaalstroomsystemen om systeembeheerders in staat te stellen optimaal aan de behoeften van de klanten te voldoen. Vandaag kunnen bedrijven zich geen inefficiënties veroorloven, laat staan stilstand. Lange doorlooptijden zijn een concurrentienadeel in de huidige wereld van performante logistiek.
 
“Als een bedrijf te lang wacht met moderniseren, bestaat de kans dat reserveonderdelen uitgeput zijn of dat de technologie niet meer beschikbaar is. Een fundamenteel onderdeel van onze retrofitprojecten is het toepassen van de nieuwste technologie en deze zo lang mogelijk up-to-date houden.”
 
Er zijn twee opties bij moderniseringsprojecten: een big bang of een stapsgewijze aanpak. Deze laatste optie wordt steeds belangrijker omdat bedrijven niet het risico willen lopen dat er iets misgaat met de big bang-aanpak. Bovendien nemen steeds minder bedrijven fabrieksvakanties, wat betekent dat het systeem met zo weinig mogelijk onderbrekingen moet draaien. “We hebben klanten die in het centrale warehouse op één dag meerdere miljoenen euro’s aan inkomsten genereren. In dergelijke gevallen is elk uur dat het intralogistieke systeem stilstaat van belang. Deze bedrijven spreiden moderniseringsprojecten over een half jaar of langer, en wij werken aan het systeem terwijl het draait. Kleinere retrofits kunnen dan weer in een paar weekends worden uitgevoerd,” aldus Kammerhofer. 
 
Bij elk retrofitproject zijn nauwkeurige analyses en een perfecte, gedetailleerde planning van essentieel belang. “Eerst analyseren we de huidige stand van de technologie en de omstandigheden ter plaatse en luisteren we naar de wensen van de klant. Het maken van een functionele specificatie is daarbij verplicht. De documentatie van het bestaande systeem kan als basis dienen voor de nieuwe procesbeschrijving. Als de materiaalstroomsystemen vervangen moeten worden, moet ook rekening gehouden worden met de interfaces met de ondergeschikte systemen, zoals de PLC (programmable logic controller). In ieder geval moet een doordacht omschakelplan ontwikkeld worden om de beschikbaarheid van de goederen te garanderen.”

20219279304998_retrofit.jpeg

Voordelen van retrofit

Alleen al het upgraden van de software naar de allernieuwste versie verhoogt de functionaliteit. Nieuwe warehousemanagementsystemen zorgen voor een betere connectiviteit met andere systemen, zoals productie-uitvoerings- , supply chainmanagement-  en enterprise resource planningsystemen, waardoor een meer continue datastroom mogelijk is. Het doel is altijd de realtime uitwisseling van informatie over de gehele waardeketen. Dat is een voorwaarde voor bedrijven om hun sourcing en materiaalstroom zo efficiënt mogelijk te kunnen beheersen.
 
TGW krijgt steeds meer de vraag om autonome technologieën, zoals automatisch geleide voertuigen of robots, in het totale systeem te integreren. Zij bieden meer flexibiliteit en schaalbaarheid. State-of-the-art warehousemanagementsystemen bieden ook touchscreenbediening. Dat is zeer intuïtief, en de opleiding van de medewerkers is eenvoudig. Dit geldt ook voor de zoomoptie van de systeemvisualisatie. Gebruikers kunnen inzoomen tot op het sensorniveau van het systeem om bijvoorbeeld defecte componenten te vinden. Ook na een retrofit is het onderhoud eenvoudiger, omdat er moderne componenten in het systeem zijn verwerkt.
 
Maar het belangrijkste is en blijft om sneller dan de concurrentie aan de wensen van de eindklant te voldoen. “Als je niet kunt inspelen op nieuwe behoeften, verlies je klanten. Vroeger was een klant tevreden met één levering van 100 orderregels. Vandaag wil die klant hetzelfde volume op tien verschillende locaties, en op tien verschillende tijdstippen. Waarom? Omdat dit gebruikelijk is bij grote B2C-platforms en de klant ook in zijn eigen bedrijf van die flexibiliteit wil laten profiteren. Daarom moet de systeembeheerder naar het totaalplaatje kijken, en in dat geval loont de investering in een retrofit snel.”

202192793130884_retrofit-cmms.jpeg

Recente nieuwsberichten

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.