Studie BCI toont haalbaarheid van groenere end-to-end supply chains aan

De integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel supply chains een realistisch doel, zonder dat het enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus veroorzaakt. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen.

Dat zijn de conclusies uit een onderzoek van supply chain en logistiek vastgoed adviesbureau Buck Consultants International (BCI), dat werd gesponsord door investeerder in logistiek vastgoed Logicor. In het onderzoek analyseerde BCI twee business cases: de opzet van een Europese distributiestrategie voor een medisch technologisch bedrijf en een e-commerce last mile-netwerkontwerp.
 
E-commerce
Als een bedrijf een centraal magazijn in Duitsland heeft, wat is dan de beste opzet om eindklanten te bedienen vanuit kosten-, klant- en CO2-perspectief: één distributiecentrum of het opzetten van nationale magazijnen in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk?
BCI concludeert dat de kosten niet veel verschillen tussen de verschillende netwerkopzetten, maar dat een decentraal netwerk de CO2-uitstoot met 40% reduceert en dat 90% van de klanten dan in 1 dag beleverd kunnen worden (met één centraal DC is de belevering in 1 dag maar 50%).
 
Medtech
Als een medisch technologisch bedrijf moet kiezen tussen één centraal Europees Distributiecentrum (EDC) of een centraal magazijn met 3 satellieten-distributiecentra of 4 regionale distributiecentra verspreid over Europa, wat is dan de beste oplossing?
BCI stelt vast dat ongeacht welke netwerkopzet het bedrijf ook kiest, de inkomende luchtvracht voor meer dan 50% verantwoordelijk is voor de totale CO2-voetafdruk van die end-to-end supply chain. Mogelijkheden om de CO2-uitstoot van het magazijn en de zendingen te verminderen, zijn relatief beperkt gezien de kleine omvang van de warehouse(s) en het beperkte aantal zendingen.
 
Potentie
Verder ging BCI na welke industrietakken de meeste mogelijkheden hebben om hun supply chains te vergroenen. Vooral voor industrieën waar behoefte is aan meer regionale supply chains die de toeleveringsketens robuuster maken (reshoring van productie uit China/Azië leidt tot minder verstoringen van de supply chain), zijn er reële kansen om de CO2-uitstoot te verminderen, aangezien intercontinentaal transport kan worden vervangen door productie in Europa zelf. Voorbeeldbranches die BCI noemt, zijn farma, de mode-industrie en industriële producten en machines.
Maar een netwerkontwerp met decentrale warehouses voor bedrijvigheid met hoge service-eisen (bv. e-commerce, voeding) heeft vaak ook een groot potentieel om de CO2-voetafdruk te verminderen.
 
Op de vraag hoe logistiek vastgoed duurzamer kan worden, concludeert BCI dat grotere magazijnen meer mogelijkheden bieden om impact te maken. Ook magazijnen met een hoog energieverbruik (bv. temperatuurgecontroleerde magazijnruimtes) blijken goede kandidaten om een distributiecentrum te verduurzamen. Vanuit een supply chain-perspectief kunnen vastgoedpartijen met investeringen in stadsdistributiehubs dan weer profiteren van meer samenwerking tussen e-commercebedrijven en logistiek dienstverleners (wat immers leidt tot minder leveringen), en van het gebruik van elektrische voertuigen.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Carrefour België test thuisbezorging door autonome AI-robots

Voor het eerst in Europa test Carrefour België de thuisbezorging van boodschappen door een honderd procent autonome robot die uitgerust is met artificiële intelligentie (AI). Om deze dienst in Europa te ontwikkelen, werkt Carrefour België samen met de Turkse ontwikkelaar Delivers.AI .

Zuivelproducent Amalthea verbetert processen met AI-oplossing van Infor

Amalthea, een Nederlandse leverancier van geitenkaas en biologische koeienkaas, gebruikt voortaan Infor Coleman AI, de geïntegreerde artificiële intelligentie-oplossing van Infor, om de kwaliteit en opbrengst van de kaas te verbeteren, klanten te binden en duurzaamheid te bevorderen.

DB Schenker dan toch in de etalage

Eerder dit jaar werd al gemeld dat Deutsche Bahn zijn logistieke dochter DB Schenker wel eens van de hand zou kunnen doen. Het ziet er nu naar uit dat de Duitse nationale spoormaatschappij die stap concretiseert en een volledige verkoop van DB Schenker overweegt.

Trimble neemt Transporeon over voor 1,88 miljard euro

Het cloudgebaseerde transportmanagement softwareplatform Transporeon wordt overgenomen door Trimble, een Amerikaans technologiebedrijf dat wereldwijde industrieën ondersteunt in o.a. bouw & constructie, landbouw, georuimtelijk, natuurlijke hulpbronnen en nutsvoorzieningen, overheden en transport.

PSA Antwerp sluit twee contracten voor vernieuwing Europa Terminal

De Belgische terminaloperator PSA Antwerp heeft twee overeenkomsten getekend om grootschalige werken uit te voeren voor de renovatie van zijn Europa Terminal op de rechteroever van de Schelde. De Haven van Antwerpen en PSAA hebben die renovatie nodig om hun behandelingscapaciteit voor de volgende generatie schepen (Ultra Large Container Vessels – UCLV’s) te vergroten.

Aerit lanceert thuisbezorgingsdienst per drone in Zweden

Aerit, een duurzame drone-bezorgdienst gevestigd in Stockholm, heeft met succes een proefproject voltooid waarbij drones producten leveren aan huishoudens in een gebied van 100 vierkante kilometer in het Zweedse Norrtälje. De vluchten, uitgevoerd buiten de visuele zichtlijn (‘beyond visual line of sight’ of BVLOS), bezorgden kruidenierswaren en andere producten aan huizen in de omgeving van de supermarkt ICA Nära Gräddö Skärgårdshandel.

Bridgestone en Bia sluiten partnership voor elektrificatie van wagenparken

Bridgestone Mobility Solutions, aanbieder van banden en oplossingen voor duurzame mobiliteit, en Bia, leverancier van een platform om het opladen van elektrische voertuigen (EV) te voorspellen, monitoren en optimaliseren, bundelen hun krachten om de elektrificatie van wagenparken te bevorderen.

DPD breidt managementteam uit

Enkele weken nadat Richard de Haas als nieuwe CEO de nieuwe hub en depot in Vilvoorde mocht inhuldigen, verwelkomt DPD Belux twee nieuwe leden in het managementteam: Eve Coomans wordt de nieuwe chief human resources officer, terwijl Jeroen Rutten als nieuwe chief operations officer aan de slag gaat.

De vier belangrijkste logistieke trends voor 2023

(Advertorial) De logistieke sector is de afgelopen jaren een prominente rol in onze samenleving gaan spelen. Nu zijn er door recente ontwikkelingen een aantal duidelijke trends in warehouses zichtbaar. Lees daarom nu hier meer over de belangrijkste trends voor 2023.

Goede voornemens? Maak werk van een voorraadstrategie.

(Advertorial) We naderen het einde van het jaar, en dan is het voor bedrijven altijd een goed moment om de voorraden te inventariseren en bij te sturen. Velen waren de afgelopen jaren wat losbandiger met hun voorraadbeheer. Begrijpelijk, want door de coronacrisis en de oorlog in Oost-Europa was ruim voldoende voorraad hebben belangrijker dan de voorraad optimaal te houden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.