Still lanceert e-truck RXE 10-16C voor kleine ruimtes

Met de nieuwe RXE 10-16C – de opvolger van de RX 50 – introduceert Still naar eigen zeggen een uitgebalanceerde mix tussen rijcomfort, manoeuvreerbaarheid en veiligheid. De nieuwe driewiel elektrotruck is geschikt voor het verplaatsen van lasten tot 1,6 ton met een minimale benodigde ruimte. Met een bouwhoogte van nog geen twee meter en een breedte van minder dan een meter past de RXE 10-16C veilig door elke doorgang, bijvoorbeeld voor het lossen van containers en vrachtwagens, of door zeer smalle gangpaden in het magazijn. Ondanks zijn kleine gestalte kan de elektrotruck lasten tot een halve ton tot op een hoogte van bijna zeven meter tillen. Dat is mogelijk dankzij het opvallend lage zwaartepunt en een extra stijve mastconstructie.

De Still RXE 10-16C is niet alleen wendbaar, maar is met een maximumsnelheid van 12,5km/uur (met last) ook behoorlijk snel op lange afstanden. Om er zeker van te zijn dat niets van die elektrificerende rijdynamiek om veiligheidsredenen verloren gaat, is de RXE standaard uitgevoerd met de Curve Speed Control assistentiefunctie. De automatische snelheidsaanpassing in bochten moet de truck permanent veilig in het spoor houden, ook in bochten die wat krapper zijn. Verder bieden de slanke mast en de voor het zicht geoptimaliseerde dakbescherming de chauffeur een optimaal zicht rondom. Personen en objecten in het werkgebied van de truck kunnen zo altijd betrouwbaar worden herkend. Verder kan de arbeidsveiligheid worden vergroot door andere individueel configureerbare uitrustingsopties, van de richtingaanwijzer en de Safety Light 4Plus veiligheidsverlichting tot de hefhoogte-indicator, de stabiliteitsassistentie en de overbelastingsdetectie.

De assistentiesystemen voor de nieuwe RXE 10-16C zijn eerder geïntroduceerd bij de RX-range e-trucks van Still. Net als zijn grote broers beschikt de nieuwkomer over het uniforme bedieningsconcept van de serie, evenals over de Still Easy Control boordcomputer die alle relevante informatie en prestatiefuncties overzichtelijk weergeeft. Daardoor kunnen chauffeurs eenvoudig overstappen tussen verschillende ladingklassen en zijn ze meteen vertrouwd met de truck. Het bedieningsconcept kan individueel worden gekozen: multi-hendel, mini-hendel, vingertip of Joystick 4Plus.
 
De nieuwkomer is uitgerust met 3-fase AC-achterwielaandrijving (in 24-volt-technologie), gebaseerd op het aandrijfconcept en de aandrijfcomponenten van de FM-X reachtruck. Een voordeel van de nieuwe aandrijving is dat de onderhoudsintensieve stuurketting is vervangen door hydraulische stuurbekrachtiging, waarbij een hydraulische stuurmotor het aandrijfwiel via een tandwiel aanstuurt. Ook het contragewicht is opnieuw ontwikkeld. Het nieuwe ontwerp biedt meer ruimte voor het elektrische systeem en de aandrijving.

Laden van de loodzuuraccu’s verloopt bij de RXE 10-16C eenvoudig van bovenaf. Als een batterijwissel gewenst is, kan dat – net als bij de RX 50 – zijdelings met behulp van een pallettruck met optioneel intern en extern rollenplateau. Al aanwezige loodzuuraccu’s voor de RX 50 blijven ook in de nieuwe RXE inzetbaar. Het enige wat nodig is, is de accustekker vervangen door een 320 A versie.
Verder is de RXE 10-16C ook leverbaar met Li-Ion Ready optie en geïntegreerde snelladeraansluiting. Een Still Li-Ion accu kan dan ook probleemloos achteraf worden ingebouwd.

Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

VRD Group implementeert nyce.logic WMS

Logistiek dienstverlener VRD Group is gespecialiseerd in containertransport, b2b-distributie, crossdocking en magazijndiensten in de Benelux. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Temse en operaties in Bornem, heeft meer dan 200 medewerkers in dienst. VRD Group had een flexibele en schaalbare WMS-oplossing nodig om zijn activiteiten te ondersteunen.

Hans De Sutter neemt afscheid als managing director van TGW Benelux

Na ruim 10 jaar de rol van managing director voor TGW Benelux te hebben opgenomen, gaat Hans De Sutter met pensioen. Onder de leiding van Hans heeft TGW Benelux tal van projecten ontworpen en gerealiseerd. Deze projecten hebben bijgedragen aan het feit dat het bedrijf is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de regio, met ruim 150 medewerkers in de Benelux.

GSK, Yusen Logistics en MG Real Estate openen nieuw farmaceutisch magazijn in Wallonië

Het gebouw van 40.000 m² in het Waalse Gembloers is het grootste biofarmaceutische logistieke centrum van Wallonië. Het centrum, met een waarde van 50 miljoen euro, kan tot 42.000 pallets herbergen. Afhankelijk van de vereisten kunnen die op verschillende temperaturen worden opgeslagen, dankzij de koelruimte van 7.000m² en het vriescompartiment van 700m². Dagelijks zullen vanuit het centrum 1 miljoen dosissen vaccins worden geëxporteerd naar meer dan 160 landen.

VR optimaliseert productieproces bij Pringles in Mechelen

De Pringles-fabriek in Mechelen gebruikt voortaan virtual reality (VR) om zijn medewerkers op te leiden – en bij uitbreiding haar hele productieproces te optimaliseren. Het project is het resultaat van een samenwerking met studenten van de Howest-hogeschool in Kortrijk en het Mechelse bedrijf Spectr BIM, dat instaat voor de 3D-technologie.

Radarsysteem van Linde verhoogt veiligheid bij achteruitrijdende heftrucks

Het nieuwe hulpsysteem Reverse Assist Radar van Linde Material Handling beschermt personen en voorkomt schade aan goederen en infrastructuur. De Reverse Assist Radar herkent bewegende en stilstaande objecten aan de achterzijde van heftrucks en brengt de trucks bij gevaar zeer snel tot stilstand.

Supply chain professionals vinden dat hun IT-infrastructuur voor warehouseoperaties toe is aan modernisering

Dat blijkt uit het onderzoek ‘2024 State of Warehouse Operations’ van Manhattan Associates in samenwerking met Vanson Bourne. Maar liefst 97% van de respondenten zijn van mening dat de IT-infrastructuur van hun magazijnactiviteiten op zijn minst enige modernisering nodig heeft. Daarnaast geeft 84% aan problemen te hebben met het behoud van personeel. Een groot aantal respondenten zegt ook dat personeelsgerelateerde uitdagingen, waaronder het werven en opleiden van werknemers op korte termijn (41%) en het garanderen van de productiviteit (40%), de afgelopen twaalf maanden fors zijn toegenomen.

Eén op twee werkgevers in transport/logistiek gaat aanwerven

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer wordt verwacht dat de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het derde kwartaal van 2024 zal toenemen. De helft van de werkgevers (51%) die in januari 2024 in deze sector zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van september uit te breiden, terwijl 21% van plan is dat te verminderen. De zogenaamde nettotewerkstellingsprognose – het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn medewerkers in dienst te nemen en het percentage werkgevers die medewerkers willen ontslaan – bereikt volgens ManpowerGroup een bemoedigende +30%. Dat is een stijging ten opzichte van het vorige kwartaal en een status-quo ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Arvato bouwt nieuw DC in het Nederlandse Echt

Arvato, leverancier van supply chain oplossingen en onderdeel van Bertelsmann, bouwt aan een nieuw hoogwaardig distributiecentrum in bedrijvenpark De Loop in het Nederlands-Limburgse Echt, gelegen tussen Maastricht en Roermond. Met de nieuwbouw wil Arvato zijn operationele capaciteiten versterken en zijn positie in de logistieke 3PL-sector verder uitbreiden.

UPS Healthcare breidt Europese hub in Roermond uit

UPS Healthcare breidt zijn bestaande Europese hub in Roermond (Nederland) uit met 21.860 vierkante meter. Tegelijk vergroot de logistiek dienstverlener ook zijn koelketencapaciteit. Die laatste is een cruciale schakel in een betrouwbare toeleveringsketen voor een groot aantal complexe biofarmaceutische producten. De vernieuwde logistieke hub staat in nauw contact met de faciliteiten in Heist-op-den-Berg, waardoor die op hun beurt extra capaciteit en flexibiliteit in leveringen kunnen aanbieden.

Distrilog automatiseert met zelfrijdende AGV-vloot van Toyota

De Belgische Distrilog Group, actief in de markt van logistiek en transport in de Benelux, heeft een deel van de activiteiten in zijn magazijn in Breendonk geautomatiseerd. Distrilog deed daarvoor een beroep op Toyota Material Handling, een van de vaste technologiepartners van het familiebedrijf uit Willebroek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.