Still breidt productgamma uit met NXV smallegangentruck

Met de NXV lanceert Still een nieuwe man-down smallegangentruck. Daarbij zet de producent hoog in op ergonomie. Zo is de truck voorzien van een ergonomische bestuurdersstoel met optionele kanteltechnologie, proportionele stoel- en voetplaatverstelling en de mogelijkheid om alle bedieningselementen aan de behoeften van de bestuurder aan te passen. Ook biedt de NXV een goed zicht op de vorkpunten. In combinatie met de Joystick 4Plus kan de truck fijngevoelig worden bediend, wat moet zorgen voor een aanzienlijke verhoging van de omzet.

Bij lastopnames vereenvoudigt de nieuwe cross-line laser een veilige en snelle positionering van de vork; op hoogte en precies in het midden van de lastdrager. De aan de binnenzijde van de vork gemonteerde camera biedt de bestuurder een optimaal zicht bij het opnemen van de last. Bij opslaghoogtes tot 13,8 meter helpen de actieve laststabilisatie en de vorkcamera om schade aan de stellingen te voorkomen. Een optionele positielaser op de mast ondersteunt het horizontaal naderen van de juiste stellinglocatie. Zodra de laserpointer de betreffende markering op de stelling bereikt, kan de vork met behulp van de camera snel en eenvoudig op de gewenste hoogte worden gebracht.
 
De zwenkvork van de NXV (zie foto) is geschikt voor de handling van vrijwel alle palletformaten. Ook het overzetten van lasten op een transportsysteem is mogelijk. De geringe afmetingen van de vorkconstructie moeten ervoor zorgen dat de ruimte in het hoogbouwmagazijn optimaal wordt benut. Pallets kunnen aan weerszijden van een gangpad worden opgenomen en weggezet zonder dat de NXV hoeft te keren. Gecombineerd met de actieve laststabilisatie moet dat een snelle en nauwkeurige in- en uitslag van goederen garanderen. Ook de automatische vorkcyclus – het automatisch uitreachen, neerzetten en weer inreachen van de zwenkvork – met slechts één druk op de knop moet het werk aanzienlijk vereenvoudigen.
 
De technische mogelijkheden van de NXV worden volgens Still volledig benut met het OptiSpeed concept of met de iGo pilot navigatie interface. Daarbij communiceert de NXV met het WMS en worden alle magazijnprocessen tot één intelligent geheel verbonden. Zodra de bestuurder opdracht krijgt om te rijden, kent de truck de volgende opslagplaats in de hoogbouwstellingen en vindt de NXV zelfstandig zijn weg. Fouten tijdens de in- en uitslag zijn zo uitgesloten.
 
De NXV maakt gebruik van lithium-ion-technologie, wat een flexibele inzet moet garanderen. Ook de schaalbare afmetingen moeten voor een flexibele inzet zorgen, zelfs in krappe ruimtes en met lasten tot 1,5 ton.
Verder kunnen de smallegangentrucks dankzij hun modulaire ontwerp worden afgestemd op de behoeften van de klant, bijvoorbeeld op de te handlen lasten, de verwachte omloopsnelheid van de goederen of eventuele groei van de onderneming. 

Foto: Still

Recente nieuwsberichten

Beste wensen van Value Chain

Het team van Value Chain wenst u en uw naasten van ganser harte alle goeds voor 2025!

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.