Sterk in smalle gangen
Van Moer introduceert Aisle-Master in de organisatie
De komst van de smalle rekkenstructuur op nummer 1994 in de Antwerpse haven vormde voor Van Moer Logistics een uitdaging. Toen bleek dat reachtrucks moeite hadden om hier efficiënt te werken, liet de organisatie een Aisle-Master van Combilift de taken overnemen. De positieve resultaten met deze truck doet Van Moer Logistics nu het potentieel voor andere sites onderzoeken.
Bijna dertig jaar geleden begon Jo Van Moer in Melsele zijn eigen transportbedrijf met één enkele truck. Vandaag stelt Van Moer Logistics 1.200 mensen tewerk en telt de vloot meer dan 400 trekkers en 900 trailers. Intussen blijft ook de omzet stijgen. Vorig jaar bedroeg die 130 miljoen euro, dit jaar verwacht de onderneming op 165 euro af te klokken.
“Dat is zowel te danken aan de organische groei als aan een aantal overnames die we de voorbije jaren hebben gerealiseerd”, weet Tony Vrancken, manager industrial equipment bij Van Moer Logistics. “We zetten momenteel ook sterk in op de diversificatie van onze activiteiten. We zijn als puur transportbedrijf gestart en gaandeweg is daar steeds meer op- en overslag bijgekomen. Op vraag van onze klanten bieden we ook steeds meer een totaalpakket van logistieke activiteiten aan.”
Intrede van rekken in crossdockmagazijn
Binnen die strategie neemt ook het aantal magazijnen stelselmatig toe. Vandaag is Van Moer op een twintigtal locaties aanwezig, goed voor 400.000m² magazijnoppervlakte. De meeste sites liggen in België, aangevuld door drie magazijnen in Roemenië.
De activiteiten in de verschillende magazijnen zijn erg divers. Zo zijn er magazijnen die gespecialiseerd zijn in voeding of in winkeldistributie. Om de diversificatie te vergroten, werd op een site in de haven ook geïnvesteerd in de verwerking van plastic korrels. De bedoeling is de klanten in de toekomst nog meer te settelen in een magazijnomgeving waar hun activiteiten helemaal thuishoren.
Tony Vrancken: “De site op nummer 1994 in de Antwerpse haven hebben we anderhalf jaar geleden gebouwd en heeft een magazijnoppervlakte van 33.000m². We verzorgen hier vooral import en export. In veel gevallen vertrekken de goederen binnen de 48 uren nadat de containers zijn binnengekomen. Om producten op te slaan die hier even moeten verblijven, hebben we beslist hier ook een rekkenstructuur op te zetten. De ruimte die we daarvoor hadden voorzien, was weliswaar vrij beperkt. Met het oog op een optimale ruimtebenutting hebben we de rekken dichter bij elkaar geplaatst dan gebruikelijk is. Aanvankelijk hebben we toen reachtrucks het werk laten doen in de gangen van 2,50 meter, maar het bleek moeilijk om op een efficiënte en veilige manier met die toestellen te werken. Aangezien veiligheid binnen onze organisatie voorop staat, zijn we toen beginnen uitkijken naar een andere oplossing die binnen de bestaande infrastructuur kon worden ingepast.”
Reachtruck maakt plaats voor Aisle-Master
In zijn professionele verleden had Tony Vrancken al kennis gemaakt met de Aisle-Master van de Ierse fabrikant Combilift. In België wordt dit toestel verdeeld door Mabo Lifting. Omdat de Aisle-Master zich thuis voelt in smalle gangen, leek het hem interessant dat alternatief binnen de nieuwe rekkenstructuur van het magazijn te bekijken.
De Aisle-Master combineert de voordelen van een heftruck, reachtruck en smallegangentruck. Terwijl een reachtruck zich pas echt comfortabel voelt in gangen van drie meter, heeft een Aisle-Master slechts 1,80 meter breedte nodig om zijn werk goed te kunnen doen. De gangen van 2,50 meter bij Van Moer Logistics vormden voor de truck dus geen probleem. Ook de 6 meter hoge rekken waren een koud kunstje, aangezien de Aisle-Master tot 15 meter hoog kan tillen.
Daarnaast heeft de Aisle-Master nog een troef tegenover de reachtruck. Door het draaimast-concept heeft de chauffeur vanuit de cabine van een Aisle-Master een zijdelings zicht op de lading. Bij een reachtruck is dat frontaal, wat het zicht vermindert. Dat de chauffeur op een Aisle-Master niet naar buiten hoeft te leunen om een beter zicht te hebben, komt de veiligheid en ergonomie ten goede.
Van Moer koos voor de elektrische versie van de Aisle-Master met een capaciteit van X ton.
T. Vrancken: “In eerste instantie mochten we een testexemplaar gebruiken. Onze chauffeurs merkten al snel dat een Aisle-Master een stuk wendbaarder is dan de reachtrucks. Bovendien is de manipulatiesnelheid vergelijkbaar en kunnen ze ook buiten de gangen vlot rijden. De drie medewerkers die met het toestel moeten werken, waren al snel overtuigd, terwijl het toch om een heel ander type toestel gaat dan ze gewend zijn. Die positieve feedback was voor ons een aangename verrassing, want zeker in de haven houden chauffeurs vaak erg vast aan merken en types toestellen. Na een paar maanden hebben we de knoop doorgehakt en beslist om een Aisle-Master aan onze vloot van 35 heftrucks op de site toe te voegen. Binnen de totale groep hebben we ongeveer 220 trucks rondrijden.”
Net als elk toestel dat een magazijn van Van Moer betreedt, moest de Aisle-Master beantwoorden aan zowel de Cepa-richtlijnen (Centrale der Werkgevers aan de Haven van Antwerpen) als de interne eisen binnen de groep, die vooral met comfort en veiligheid te maken hebben. Die eisen hebben onder meer betrekking op het type stoelen, de spiegels en het voorzien van een BlueSpot die de veiligheid voor de voetgangers verhoogt. “Daarnaast hebben wij het toestel in onze blauwe bedrijfskleur gevraagd”, aldus Tony Vrancken. “Mabo Lifting heeft ervoor gezorgd dat we alles wat we extra vroegen, ook hebben gekregen. Het is ook mogelijk om op de vorken een camera te voorzien om op grote hoogte precies en veilig te werken, maar bij onze rekken van 6 meter hoog zouden die weinig toegevoegde waarde hebben. Daarvoor hebben we dan ook gepast.”
Potentieel voor de toekomst
De Aisle-Master heeft intussen zijn draai gevonden in het magazijn. Zijn taak bestaat erin goederen die langere tijd in het magazijn verblijven binnen de gangen weg te zetten en ze er op het juiste moment weer uit te halen.
T. Vrancken: “Uiteraard was het nog beter geweest mochten we de breedte van de rekken meteen hebben kunnen afstemmen op de ruimte die een Aisle-Master nodig heeft. Maar momenteel hebben we ruim voldoende capaciteit, dus een ramp is dat niet. Een groot voordeel is dat we nu al een goed idee hebben van wat de Aisle-Master ons in andere magazijnen kan bieden. Er komen constant nieuwe magazijnen bij en als er rekken aan te pas komen, weten we nu dat de Aisle-Master in bepaalde gevallen een meerwaarde op het vlak van wendbaarheid en veiligheid kan bieden. We kunnen nu ook gemakkelijk de verantwoordelijken van andere sites laten zien hoe een Aisle-Master precies werkt. Dat is ook het voordeel van werken binnen een grote logistieke groep. Bij een positieve business case kunnen we eveneens de rekkenstructuur meteen op de wendbaarheid van de Aisle-Master afstemmen, zodat we nog compacter kunnen werken. Zeker in de haven kosten vierkante meters handenvol geld, dus hoe optimaler we die kunnen benutten, hoe beter.”