Smart Vision-technologie maakt logistieke processen efficiënter

Foto: © VIL

Smart Vision technologieën zoals geavanceerde camera’s en slimme brillen kunnen de productiviteit en efficiëntie van de logistieke operaties aantoonbaar verhogen. Ze kunnen ook bij kmo’s een meerwaarde betekenen bij de verdere digitalisering van manuele processen. Bovendien hebben ze een snelle ROI. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Smart Vision’ van VIL.

Tijdens dat project werden drie Proof of Concepts uitgevoerd binnen evenveel toepassingsdomeinen van Smart Vision in de logistiek: ondersteuning bij het orderverzamelen (pick by smart glasses), het inventariseren met drones en het vermijden van (manuele) barcodescans (scanvrije pallettracking). Ook werden er verschillende business cases uitgewerkt, waaruit blijkt dat die oplossingen niet alleen haalbaar zijn, maar ook een gunstige ROI hebben. “De ROI is snel – amper één à twee jaar – zodat het zeker loont om ervoor te gaan”, zegt Luc Pleysier, die het VIL-project leidde. Verschillende deelnemende bedrijven namen trouwens de beslissing – nog voor het project was afgerond – om een Smart Vision-oplossing in hun magazijnen te testen en zelfs te implementeren.

Een van die bedrijven is Atlas Copco Portable Air in Aartselaar. Daar werden 10 vorkheftrucks uitgerust met camera’s en sensoren die in real time de positie van de trucks en de vervoerde pallets monitort. Het WMS kan zo op termijn voor elke pallet de ophaal- en afzetlocatie bijhouden zonder dat iedere keer een barcode hoeft te worden gescand. In een normale operatie moet een pallet in het magazijn minimaal drie keer worden gescand, wat telkens gemiddeld vier seconden duurt. De visietechnologie maakt het m.a.w. mogelijk tot enkele duizenden scans per jaar te vermijden, wat leidt tot een aanzienlijke productiviteitswinst.

Volgens de projectgroep bestaat de volgende stap in artificiële intelligentie. “Er bestaan al oplossingen waarbij de visietechnologie wordt gelinkt aan AI”, licht Luc Pleysier toe. “Die technologie bevindt zich echter nog in een beginfase. Als AI eenmaal op volle kracht kan worden benut, bijvoorbeeld om ‘digital twins’ met data te voeden, zal Smart Vision-technologie naar een nog hoger niveau worden getild en ook in veel complexere operaties kunnen worden ingezet.

Tegelijk met de bevindingen van het Smart Vision-project presenteerde VIL ook de resultaten van het project Flexin²Log rond de inzet van transportrobots binnen de productie- en magazijnlogistiek, dat samen met Sirris werd uitgevoerd. Ook daar zijn de resultaten zeer positief. “De robots verbeteren daadwerkelijk de efficiëntie van de logistieke processen en er moeten minder logistieke medewerkers worden ingezet, wat gezien de krapte op de arbeidsmarkt een pluspunt is. Uit een business case dat in het kader van dit project werd uitgevoerd, blijkt dat de terugbetalingstermijn van een transportrobot kort is, met name 33 maanden”, aldus VIL.

Projectdeelnemers aan het Smart Vision-project zijn: Atlas Copco, Barry Callebaut, Bpost, Colruyt Group, Gates Distribution, Globis, Greenyard, Hairco, Iristick, Komono, Pit&Pit, Scania Parts Logistics, Screenit en Vistalink. Flanders Make is projectpartner. Het project werd mede gefinancierd door VLAIO.

Recente nieuwsberichten

ELCEE verbetert communicatie met productiepartners in Azië met Tradecloud One supply chain platform

ELCEE is aanbieder van componenten en assemblages, zoals gietstukken, smeedstukken, glijlagers en laswerk. De ELCEE groep telt 300 medewerkers op 17 locaties wereldwijd, waarvan een derde zich in Azië bevindt. Zo zijn er werkplaatsen voor bewerking en assemblage in onder andere China, Polen, Turkije, Oekraïne en Vietnam.

Triumviraat aan het roer bij Picavi

Picavi GmbH, aanbieder van pick-by-vision-oplossingen met hoofdzetel in het Duitse Herzogenrath, geeft de leiding van het bedrijf in handen van drie managers. Zo wordt het management uitgebreid met Carsten Funke en Ralph Schraven. Zij vervoegen Ulrich Prinz, die als CEO Jens Harig opvolgt.

Visibility and Control. Critical Factors for Growing Your Business in China

(Advertorial) Expanding your business by entering new markets can be challenging, especially when that new market involves a new country. China has its own rules, regulations, and procedures for doing business. Local knowledge is essential, but companies often don’t have that knowledge.

Smart Robotics lanceert nieuwe pick & place cobot voor warehouse automatisering

Smart Robotics, wereldwijd leverancier van pick & place oplossingen voor magazijnen en logistieke processen, lanceert met de Smart Merchandise Picker zijn nieuwste ontwikkeling. De Smart Merchandise Picker is ontwikkeld als cobot (een kleinere robot waar medewerkers veilig mee kunnen samenwerken) en kan uiteenlopende lichtgewicht producten verwerken, zoals kantoorartikelen, mobiele apparaten en een grote diversiteit aan speelgoed.

Hoe retailers een groenere Black Friday kunnen leveren

(Advertorial) Welke stappen moeten er worden gezet in de richting van een duurzame scheepvaart in november en daarna. Dit jaar, op 25 november, zullen detailhandelszaken, online marktplaatsen en e-commerce bedrijven consumenten opnieuw een verscheidenheid aan aanbiedingen met korting aanbieden.

Kiabi optimaliseert picking van voorraadartikelen met Dematic

De Franse kledingfabrikant en -retailer Kiabi heeft Dematic, leverancier van magazijnautomatisering en software, in de arm genomen om de pickprocessen voor voorraadartikelen te verbeteren. Daarbij ligt de focus op de e-commerce- activiteiten van het familiebedrijf.

Linde T14 - T20: Stil in de stad, machtig in uw magazijn

De nieuwe Linde T14 - T20 vormen één van de meest veelzijdige elektrische transpallettenreeksen op de markt. Vanaf nu kunt u binnen 1 en dezelfde serie palletwagens op maat van verschillende types toepassingen vinden, gaande van stille nachtleveringen tot laden en lossen van lasten tot 2 ton.

Liebherr-Mining automatiseert productiebevoorrading met Knapp

Liebherr-Mining, fabrikant van hydraulische graafmachines voor de mijnbouw, heeft Knapp opdracht gegeven voor de automatisering van de productiebevoorrading en het verzamelen van reserveonderdelen in zijn vestiging in Colmar (FR). De oplossing, die een automatisch opslag- en ophaalsysteem en autonome mobiele robots omvat, moet Liebherr-Mining meer flexibiliteit bieden bij de bevoorrading van werkstations en zorgen voor een hoge opslagdichtheid, zonder dat de infrastructuur hoeft te worden gewijzigd.

Seafrigo Group bouwt nieuw logistiek platform voor diepvriesproducten in Le Havre

In samenwerking met Haropa Port gaat Seafrigo Group verder met de ontwikkeling en de bouw van een nieuwe faciliteit van 13.000m² in het havengebied van Le Havre. Het nieuwe gebouw zal gewijd zijn aan diepvriesstromen voor super- en hypermarkten en agrovoedingsproducenten.

Floriway en Everspring gaan samen voor een kortere en meer duurzame sierteeltketen

Floriway is een logistiek dienstverlener in de sierteeltlogistiek en een joint venture van De Winter Logistics, Van Zaal Transport en Wematrans. Everspring (voorheen Flora Logistics) biedt een online groothandelsmarktplaats die kwekers en retailers rechtsreeks met elkaar verbindt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.