Smart Vision-technologie maakt logistieke processen efficiënter

Foto: © VIL

Smart Vision technologieën zoals geavanceerde camera’s en slimme brillen kunnen de productiviteit en efficiëntie van de logistieke operaties aantoonbaar verhogen. Ze kunnen ook bij kmo’s een meerwaarde betekenen bij de verdere digitalisering van manuele processen. Bovendien hebben ze een snelle ROI. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Smart Vision’ van VIL.

Tijdens dat project werden drie Proof of Concepts uitgevoerd binnen evenveel toepassingsdomeinen van Smart Vision in de logistiek: ondersteuning bij het orderverzamelen (pick by smart glasses), het inventariseren met drones en het vermijden van (manuele) barcodescans (scanvrije pallettracking). Ook werden er verschillende business cases uitgewerkt, waaruit blijkt dat die oplossingen niet alleen haalbaar zijn, maar ook een gunstige ROI hebben. “De ROI is snel – amper één à twee jaar – zodat het zeker loont om ervoor te gaan”, zegt Luc Pleysier, die het VIL-project leidde. Verschillende deelnemende bedrijven namen trouwens de beslissing – nog voor het project was afgerond – om een Smart Vision-oplossing in hun magazijnen te testen en zelfs te implementeren.

Een van die bedrijven is Atlas Copco Portable Air in Aartselaar. Daar werden 10 vorkheftrucks uitgerust met camera’s en sensoren die in real time de positie van de trucks en de vervoerde pallets monitort. Het WMS kan zo op termijn voor elke pallet de ophaal- en afzetlocatie bijhouden zonder dat iedere keer een barcode hoeft te worden gescand. In een normale operatie moet een pallet in het magazijn minimaal drie keer worden gescand, wat telkens gemiddeld vier seconden duurt. De visietechnologie maakt het m.a.w. mogelijk tot enkele duizenden scans per jaar te vermijden, wat leidt tot een aanzienlijke productiviteitswinst.

Volgens de projectgroep bestaat de volgende stap in artificiële intelligentie. “Er bestaan al oplossingen waarbij de visietechnologie wordt gelinkt aan AI”, licht Luc Pleysier toe. “Die technologie bevindt zich echter nog in een beginfase. Als AI eenmaal op volle kracht kan worden benut, bijvoorbeeld om ‘digital twins’ met data te voeden, zal Smart Vision-technologie naar een nog hoger niveau worden getild en ook in veel complexere operaties kunnen worden ingezet.

Tegelijk met de bevindingen van het Smart Vision-project presenteerde VIL ook de resultaten van het project Flexin²Log rond de inzet van transportrobots binnen de productie- en magazijnlogistiek, dat samen met Sirris werd uitgevoerd. Ook daar zijn de resultaten zeer positief. “De robots verbeteren daadwerkelijk de efficiëntie van de logistieke processen en er moeten minder logistieke medewerkers worden ingezet, wat gezien de krapte op de arbeidsmarkt een pluspunt is. Uit een business case dat in het kader van dit project werd uitgevoerd, blijkt dat de terugbetalingstermijn van een transportrobot kort is, met name 33 maanden”, aldus VIL.

Projectdeelnemers aan het Smart Vision-project zijn: Atlas Copco, Barry Callebaut, Bpost, Colruyt Group, Gates Distribution, Globis, Greenyard, Hairco, Iristick, Komono, Pit&Pit, Scania Parts Logistics, Screenit en Vistalink. Flanders Make is projectpartner. Het project werd mede gefinancierd door VLAIO.

Recente nieuwsberichten

Werkgevers voorzichtig optimistisch om aan te werven in Q3/2023

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de activiteit op de Belgische arbeidsmarkt in de zomermaanden positief moeten evolueren, ook al zullen de werkgevers voorzichtig blijven in hun beslissingen om aan te werven. Van de 510 Belgische werkgevers die eind april 2023 door ManpowerGroup werden bevraagd, is immers 38% van plan hun personeelsbestand tegen eind september 2023 uit te breiden, terwijl 15% het aantal medewerkers plant te verminderen.

Siemens integreert realtime supply chain intelligence in Siemens Xcelerator

Siemens Digital Industries Software integreert het Supplyframe Design-to-Source Intelligence platform met zijn Siemens Xcelerator portfolio van software en diensten. De volledig geïntegreerde oplossing, die nu beschikbaar is, moet zorgen voor een meer veerkrachtige supply chain door realtime inzicht te bieden in de wereldwijde beschikbaarheid van componenten, vraag, kosten, compliance en bijbehorende data op het moment van ontwerp.

Snijden in je voorraad? Bekijk eerst je assortiment

(Advertorial) Consumenten verwachten telkens meer. Dus wil je als bedrijf al snel je assortiment uitbreiden. Alleen zorgt dat soms voor te hoge voorraden en te grote voorraden zijn nooit een goed voorteken. Dan maar snijden in je voorraad?

CMB.Tech & Ford Trucks bouwen samen dual fuel waterstoftrucks

CMB.Tech, gevestigd in Antwerpen, bouwt, bezit, exploiteert en ontwerpt grote maritieme en industriële toepassingen die werken op waterstof en ammoniak. Samen met Ford Trucks gaat CMB.Tech nu zorgen voor de conversie van Ford F-Max trucks naar dual fuel waterstoftrucks.

Kilometerheffing leverde afgelopen werkingsjaar 838,41 miljoen euro op

De kilometerheffing voor vrachtwagens in ons land heeft in haar zevende werkingsjaar (van 1 april 2022 tot en met 31 maart 2023) 838,41 miljoen euro tol gegenereerd. Dat is 2% meer dan de 822,4 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor, zo blijkt uit de cijfers van Viapass, de interregionale entiteit die namens de drie gewesten de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert.

De Ando Group neemt IT-bedrijven Amista en Blents over

De Belgische ICT-spelers Amista en Blents maken voortaan deel uit van de Ando Group, gespecialiseerd in SAP-oplossingen, data-integratie en document automation. Door deze uitbreiding telt de Ando Group in totaal zo’n 250 medewerkers. Tot de groep behoren ook bedrijven als Anrova Solutions, RecoMatics, V-Chain, Zeibur en Domani Business Solutions.

Hoe evolueert ons geluk in 2023?

Sinds 2017 brengt het UGent-NN Nationaal Geluksonderzoek het geluksniveau van de bevolking in kaart. In een nieuwe studie gaan de onderzoekers een stapje verder en willen ze het geluk in onze samenleving opvolgen door gedurende een periode van zes maanden geïnteresseerde deelnemers maandelijks via een online vragenlijst te bevragen.

Bottobo Robotics integreert etaLINK 1000 oplaadsysteem van Wiferion

De Europese leverancier van autonome mobiele robots, Bottobo Robotics, zal zijn AMR’s voortaan standaard uitrusten met de inductieve oplaadtechnologie van Wiferion. Tegen het einde van 2025 zal die leverancier van energieoplossingen duizenden van zijn nieuwe etaLINK 1000 oplaadsystemen hebben geleverd aan het snelgroeiende roboticabedrijf in Turkije.

Atlas Copco Power Tools Distribution in Hoeselt breidt logistieke activiteiten verder uit

Atlas Copco, wereldwijde producent van onder andere mobiele compressoren en vacuümpompen, zal vanaf juni 2023 de logistieke activiteiten in Hoeselt (Power Tools Distribution Hoeselt, kortweg PTD) uitbreiden met een extra gamma vacuümproducten gekend onder het merk Leybold.

A&E Gütermann digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Naaigarenfabrikant A&E Gütermann digitaliseert de inventarisatieprocessen in zijn magazijn voor eindproducten in de hoofdvestiging te Gutach im Breisgau (Duitsland). Daartoe implementeert de fabrikant het warehouse execution systeem (WES) ZetesMedea.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.