Slechts lichte daling in transportprijzen ondanks capaciteitstoename

Hoewel de wegtransportcapaciteit in Europa in het derde kwartaal van 2018 opnieuw met dubbele cijfers groeide, daalden de transportprijzen met slechts 2,8%. Ondanks dat er deze zomer aanzienlijk meer capaciteit op de markt was, werd transport in het derde kwartaal van 2018 zelfs 3% duurder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de 37e editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Tim Consult.

De TMM meldt dat de beschikbare transportcapaciteit in het derde kwartaal van 2018 met 15,8% steeg in vergelijking met het vorige kwartaal. De capaciteitsindex bedroeg 81.2. In het derde kwartaal van 2017 was de index nog 67.4, wat een stijging van 20,4% betekent. 
Verder toont de TMM dat de prijsindex in het derde kwartaal van 2018 naar 104.9 zakte, een daling van 2,8% in vergelijking met het tweede kwartaal van 2018. De prijsindex was 3% hoger dan in het derde kwartaal van 2017.
De dieselindex vertoonde een stijging van 4% in vergelijking met het tweede kwartaal van 2018.
 
Het rapport toont dat sinds mei de beschikbare capaciteit voor wegvervoer elke maand is toegenomen. “Hoewel dat op dezelfde lijn ligt als de ontwikkeling in dezelfde periode van 2017, zijn de transportcapaciteiten dit jaar sinds mei veel sterker toegenomen dan vorig jaar”, zegt Jan Rzehak, director Business Consulting bij de Transporeon Group. “Zoals verwacht was de groei vooral zichtbaar in de vakantiemaanden juni, juli en augustus. In september viel het capaciteitsniveau terug tot dat van juni, maar niet zo sterk als in de herfst van 2017. Dat is een significant verschil met de ontwikkelingen van vorig jaar.”
“De ontwikkeling geeft aan dat we teruggaan naar het niveau van de jaren voor 2017, toen er meer capaciteit op de markt beschikbaar was”, zegt Oliver Kahrs, managing director van Tim Consult. “Een mogelijke reden daarvoor is dat de economische groei aan kracht verliest.”
 
Hoewel de capaciteitssituatie op de transportmarkt is verlicht, zijn de transportprijzen slechts licht gedaald. “Sinds juni zijn de transportprijzen geleidelijk aangepast aan het niveau van 2017. Maar toen gebruikten de vervoerders het capaciteitstekort om hun prijzen merkbaar te verhogen. Ondanks het recente herstel van de capaciteit, blijven de prijzen op dat hogere niveau. De ontwikkeling van de dieselprijs kan daar de oorzaak van zijn. De Transport Market Monitor toont dat de diesel prijsindex in het derde kwartaal van 2018 met 4% toenam ten opzichte van het tweede kwartaal”, aldus nog Oliver Kahrs.
Grafiek: Transport Market Monitor

Recente nieuwsberichten

MG Real Estate bouwt warehouse voor Kellogg’s in Mechelen

Projectontwikkelaar MG Real Estate bouwt een nieuw warehouse op de oude Axalta-site aan de Antoon Spinoystraat in Mechelen. Het CO2-neutrale warehouse is bestemd voor Kellogg’s, die daarmee zijn activiteiten in Mechelen uitbreidt. Kellogg’s zal het warehouse – dat de naam MG Park Malinas krijgt – huren van MG Real Estate en gebruiken voor de opslag en distributie van goederen voor de Benelux en het noorden van Frankrijk.

Nabuurs levert nieuwe vestiging op in Haps

Op bedrijventerrein Laarakker in het Noord-Brabantse dorp Haps (NL) is het nieuwe distributiecentrum, en eveneens hoofdkantoor, van logistiek dienstverlener Nabuurs opgeleverd. Nabuurs gaat het pand samen met Logistiekconcurrent en Bunzl betrekken.

Linde’s “Green Performance”: steeds groter portfolio duurzame, performante oplossingen

(Advertorial) Duurzaamheid is één van de belangrijkste factoren geworden in de intralogistiek, en mag in een aankoopproces inmiddels gerust zijn voet zetten naast andere cruciale aspecten zoals veiligheid, comfort, prestaties en het totale kostenplaatje.

Codeless.com ontwikkelt de beste software voor uw bedrijf én ambities

(Advertorial) Het slimme is: met Slim Software Nabouwen wordt eerst het huidige systeem precies nagebouwd met de nieuwste software. Zodat alles werkt zoals u gewend bent en er geen kennis verloren gaat. En daarna? Daarna is alles mogelijk.

Nieuwe modules voor het succesvolle ODATiO, de WMS/TMS-oplossing van SAVOYE

(Advertorial) ODATiO, een combinatie van een WMS (Warehouse Management System) en een TMS (Transportation Management System) werd geïntroduceerd in februari 2021 en is inmiddels geïmplementeerd (of in de uitrol) bij meer dan 30 distributiecentra in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Phi Data betreedt de Nederlandse markt met Simac Phi Data

Smart Edge solution integrator Phi Data, gespecialiseerd in de digitalisering van logistieke bedrijfsprocessen, breidt uit naar Nederland. In nauwe samenwerking met moederbedrijf Simac zet het een eigen Nederlandse organisatie op, Simac Phi Data.

Gourmet traceert kisten vol uien met RFID Asset Tracking van Aucxis

Het Nederlandse bedrijf Gourmet is sinds 1951 actief in de teelt, selectie, verpakking en distributie van een breed assortiment aan uien, sjalotten en look. Dankzij teeltprogramma’s in binnen- en buitenland voert Gourmet onafgebroken producten aan naar zijn stockruimtes, samen goed voor de opslag van ruim 35.000 kuubkisten.

Avery Dennison heeft duurzame ‘direct thermal linerless label’-oplossing ontwikkeld

Avery Dennison Label and Packaging Materials EMENA stelt AD XeroLinr DT voor. Het betreft een nieuw FSC-gecertificeerd en fenolvrije ‘direct thermal (DT) linerless’ oplossing die volgens de leverancier vooral relevant is voor de logistieke en e-commerce-sector, waar het volume van verzonden pakketten dagelijks blijft toenemen.

Andrew Manship wordt volgende CEO van Vanderlande

Vanderlande, aanbieder van oplossingen voor procesautomatisering in warehouses, luchthavens en pakketdiensten, heeft Andrew Manship (foto) aangesteld als de volgende chief executive officer van het bedrijf. Op 1 januari 2024 neemt Andrew Manship de fakkel over van de huidige CEO, Remo Brunschwiler, die van plan is zijn executive management-carrière vanaf dan in te ruilen voor niet-uitvoerende managementfuncties.

Vermijd het Bullwhip-effect: schat je voorraadbeheer accuraat in met Optimact

(Advertorial) Al gehoord van het Bullwhip-effect? Het start wanneer er een schaarste aan goederen ontstaat en bedrijven in paniek meer goederen bestellen dan ze eigenlijk nodig hebben. Denk maar aan het hamsteren van wc-papier maar dan op bedrijfsniveau.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.