Premium

Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.

Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.

Sivafrost gaat de hoogte in

Ondergrondse diepvriestunnel verbindt hoogbouwmagazijn en productie

Sivafrost is gespecialiseerd in de opslag, het invriezen en verpakken van voedingsproducten. Het familiebedrijf uit Dendermonde nam vorig jaar een nieuw hoogbouwvrieshuis met een capaciteit van 15.000 palletplaatsen in gebruik. Een ondergrondse tunnel met conveyors en palletliften vormde de niet-alledaagse oplossing om het nieuwe magazijn met de productieruimte te verbinden.

Sivafrost richt zicht tot retail-, productie- en foodserviceklanten, wat gepaard gaat met uiteenlopende goederenstromen. De voedingswaren die het bedrijf verwerkt, zijn afkomstig van wereldwijde productiebedrijven.
CEO Stijn Siongers: “Dat brengt een grote diversiteit aan pallets en dozen met zich mee. Meer dan de helft van onze goederen is afkomstig uit België en de buurlanden. Die zijn meestal geschikt om meteen in het automatische magazijn te lossen. Containers met goederen van wereldwijde afkomst vragen om een conventionele behandeling. We verwerken zowel grote octabins met aardappelen als kleinere dozen met bakkerijproducten.”
 
“Tussen receptie en verzending vinden dus uiteenlopende flows plaats. Een van onze grote troeven is dat we het hele scala beheersen. Op het vlak van opslag kiezen we bijvoorbeeld voor doorgedreven automatisering voor standaardvolumes, naast conventionele magazijnruimte voor referenties met minder voor de hand liggende formaten. Soms gaat het gewoon om opslag, maar de toegevoegde waarde bevindt zich in het invriezen, ontdooien, picken, labelen, enzovoort. De grootste activiteit is het verpakken. We beschikken over elf verpakkingslijnen, goed voor een volume van 25.000 ton per jaar.”

2021422113422699_sivafrost-foto-1.jpg
Stijn Siongers, CEO van Sivafrost: “De grote uitdaging bestond erin onze mogelijkheden fors uit te breiden op een site met een beperkte beschikbare ruimte.”

Digitaliserings- en automatiseringstraject

Sivafrost kon de voorbije jaren mooie groeicijfers voorleggen. “We hadden al sterk ingezet op de optimalisering van onze processen. Onder meer via interfaces met onze klanten slagen we erin de binnenkomende vrachten efficiënt te verwerken. Een doorgedreven digitaliserings- en automatiseringstraject wapent ons nu nog beter voor de toekomst”, aldus Stijn Siongers.
 
Voor het digitaliseringsluik nam Sivafrost C&W Logistics onder de arm. “We beschikten tot voor kort enkel over een ERP- en WMS-pakket. Er was binnen die oplossing geen Warehouse Control System (WCS) beschikbaar. Het nieuwe systeem combineert WMS, WCS en MES, wat voor ons een grote plus betekent. Dat pakket is ondertussen volledig operationeel, terwijl de implementatie van een TMS nog volop loopt”, verduidelijkt Stijn Siongers. “We willen evolueren naar een ‘paperless factory’, waar onze medewerkers de instructies niet langer op papier neerschrijven, maar ze digitaal doorgeven en oproepen.

Dubbele uitdaging

Op het vlak van automatisering springt het nieuwe hoogbouwmagazijn meteen in het oog. “Onze opslagcapaciteit liep al enkele jaren tegen haar limieten aan. We huurden voorheen een externe opslagruimte, maar dat was geen langetermijnoplossing. De flexibiliteit en beschikbaarheid van het extern stockeren vormde een grote bottleneck voor onze productie. Door volledig op onze centrale site te werken, kan onze productie gemakkelijker omgaan met veranderingen in onze planning. De grote uitdaging bestond erin op een site met een beperkte beschikbare ruimte onze mogelijkheden fors uit te breiden.”
 
Daarnaast kende het bedrijf nog een extra beperkende factor. Eerder al had Sivafrost in hernieuwbare energie geïnvesteerd via zonnepanelen en een windmolen. Afhankelijk van het weer is het bedrijf daarmee voor zestig tot tachtig procent zelfvoorzienend voor zijn stroomverbruik. “Het onderhouden en herstellen van de windmolen op onze site gebeurt met behulp van een kraan. We konden het bestaande laagbouwmagazijn en de nieuwe hoogbouw dus niet zomaar bovengronds met elkaar verbinden”, aldus Stijn Siongers.

2021422113837691_sivafrost-foto-2.jpg
Beide gebouwen zijn via een tunnel met conveyors en palletliften met elkaar verbonden. Extra isolatie en de restwarme van de koelinstallatie zorgen ervoor dat de grond rond de tunnel niet bevriest.

Vijftienduizend extra palletplaatsen

Die bijzondere context zorgde ervoor dat Sivafrost niet op de meest courante oplossingen kon terugvallen. Stijn Siongers nam Logflow in de arm, dat na een intensieve conceptstudie alle puzzelstukjes in elkaar liet vallen. “We kozen ervoor om in de hoogte te werken”, blikt de CEO terug. “Het nieuwe gebouw is 41 meter hoog en maakt het mogelijk onze capaciteit stevig op te krikken. Waar we bij een klassiek magazijn op vijfduizend bijkomende palletplaatsen zouden afklokken, beschikken we nu over vijftienduizend extra palletplaatsen, wat meteen de helft van onze totale opslagcapaciteit vormt.”

Ondergrondse tunnel

Voor de tweede uitdaging, het integreren van het hoogbouwmagazijn met de bestaande site, tekende Logflow een wel erg bijzondere oplossing uit. Beide gebouwen zijn via een diepvriestunnel met conveyors en palletliften met elkaar verbonden. Extra isolatie en de restwarme van de koelinstallatie zorgen ervoor dat de grond rond de tunnel niet bevriest. Tevens zijn er zes los- en laaddocks diagonaal onder het nieuwe gebouw gerealiseerd. Voor het automatiseringsluik deed Sivafrost een beroep op Dematic. De pallets vanuit de productieruimte en expeditie bereiken het diepvriesmagazijn via de tunnel met conveyors en liften. Vier automatische kranen plaatsen de pallets in de multi-deeprekken, waardoor het magazijn zowel in hoogte als in breedte is uitgewerkt. Het gebouw beschikt tevens over een grote pickingruimte van 2.000 vierkante meter voor alle value added logistics.

Ingebruikname in coronatijden

Sivafrost nam het nieuwe hoogbouwmagazijn in het voorjaar van 2020 in gebruik. “Veel van onze klanten zaten al langer op onze uitbreiding te wachten, waardoor we snel moesten opschalen. Van rustig opstarten, was dus geen sprake. Na zeven weken waren al 4.700 palletplaatsen gevuld, vandaag naderen we een volledige bezetting. De coronacrisis bracht de nodige uitdagingen met zich mee. Bij enkele van onze technologieleveranciers viel er af en toe een cruciale schakel uit omwille van quarantainemaatregelen. Dat kwam soms bijzonder ongelegen. Een automatisch magazijn bouw je ook om de extra bewegingen samen met productie te realiseren. Zolang de foodservicebranche noodgedwongen op een laag pitje opereert, benutten we het schaalvoordeel van ons hoogbouwmagazijn om die reden nog niet maximaal. Al realiseren we er uiteraard nu ook al zeer mooie resultaten mee”, legt Stijn Siongers uit.
 
Sivafrost wil het pad van digitalisering en automatisering ook de volgende jaren verder bewandelen. “We beogen in het traject tussen productie en hoogbouw de integratie van nog meer automatische systemen. Omwille van de coronacrisis hebben we op dat vlak wel even de pauzeknop ingedrukt. We willen eerst nagaan hoe de verschillende markten evolueren en hun herstel inzetten”, aldus Stijn Siongers.

2021422114034433_sivafrost-foto-3.jpg
Het hoogbouwmagazijn kent een hoge graad van automatisering.

Menselijke component

Tussen de eerste denkoefeningen en de uiteindelijke ingebruikname van het hoogbouwmagazijn verstreek vijf jaar. “Wat ik geleerd heb, is dat het essentieel blijft om je noden concreet te definiëren en de leveranciers voldoende uit te dagen”, verduidelijkt Stijn Siongers. “Je mag zeker geen genoegen nemen met de eerste de beste partij die je benadert. Wij blikken tevreden terug op de keuze van onze partners, maar misten soms wel het nodige overleg en coördinatie. Sommige vertragingen of problemen vielen gemakkelijk te vermijden door beter met elkaar te praten.”
 
Sivafrost rekruteerde voor de opening van de hoogbouw al vijf extra medewerkers en plant na de ingebruikname van de picking vloer later dit jaar nog de aanwerving van vier tot acht orderpickers. Stijn Siongers benadrukt daarbij het belang van de menselijke component. “Een sectorcollega zei me dat de magazijnmedewerkers voor de ingebruikname van een automatisch magazijn idealiter een tijdlang ervaring opdoen in een soortgelijk kader. Dat onderschrijf ik nu ook volledig. De aanpassing van een conventioneel naar een automatisch magazijn valt niet te onderschatten. Een palletsplinter voor een sensor of stukje loshangende folie kan immers tot grote storingen en vertragingen leiden. Medewerkers moeten in dat geval efficiënt optreden. Maar ik heb ook heel wat van dit project opgestoken. Van de rekkenbouwer, over de aannemer, tot de specialisten inzake elektriciteit, elke schakel bracht me wel iets bij. Mocht ik me nog eens aan een hoogbouwmagazijn wagen, dan zou ik er helemaal klaar voor zijn (lacht).”
KD

Premium

Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.

Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.