Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v. 2015 (144.888.087 ton). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Met 99.116.850 ton shortsea lading (import en export) blijft Antwerpen de absolute motor van de groei van SSS (Shortsea Shipping), met een lichte verhoging van 306.379 ton t.o.v. 2015. De haven van Gent kende met 18.530.315 ton shortsea lading een fikse stijging van 2.405.129 ton t.o.v. 2015.
Ook Zeebrugge doet het op shortsea vlak erg goed met een groei van 1.502.120 ton tot een totale tonnage van 30.181.604 ton sss-cargo. De haven van Oostende veert op tot 1.440.713 ton (+ 167.767 ton t.o.v. 2015).
 
De globale trafiek bestaat voor 56,4% uit importlading en 43,6% uit exportlading (status quo). Enkel in Zeebrugge is de export sterker dan de import.
 
Het percentage shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt van haven tot haven. Oostende scoort 98,4%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46.3% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 63,7% en 79,8%. Het belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt opnieuw geïllustreerd door het globale aandeel van 52,9% in alle behandelde maritieme tonnage samen (status quo). In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. Shortsea verankert sterk in onze havens.
 
De recordtonnage van bijna 150 miljoen ton in 2016 en liefst 68.6% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen.
Voor de vier havens samen en verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 38.8 % (2015: 39,9%). Gevolgd door vloeibare bulk 32,0% (2015: 31,5%), droge bulk 13.0% (2015: 13,0%), roro 11,5% (2015: 11,2%) en stukgoed 4.7% (2015: 4,4%).
 
Ook de zee-riviertrafiek veert op. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.097.378 ton shortsea goederen vervoerd (+75.276 ton t.o.v. 2015), met het accent op importlading. Voor het Albertkanaal werden 259.111 ton genoteerd (+41.547 ton t.o.v. 2015), vooral exportlading. De zee-rivierschepen brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad-/losplaats dicht bij de klant.

Recente nieuwsberichten

Eerste volledige Gefco-trein op de nieuwe Zijderoute

Gefco mocht vorige week in Frankrijk zijn eerste volledig met containers beladen trein uit China ontvangen voor zijn klant PSA. De trein transporteerde in minder dan drie weken tijd 40ft containers van Wuhan in China naar het Noord-Franse Dourges.

IT-specialist NSI neemt Groupe OPEN Belgium over

NSI – waarvan Cegeka en Meusinvest de aandeelhouders zijn – heeft 100% van de aandelen verworven van Groupe OPEN Belgium, een Belgische dochteronderneming van het Franse Groupe OPEN SAS. NSI – voluit NSI IT Software & Services – is gevestigd in Luik, Eigenbrakel en Luxemburg en levert al bijna 25 jaar IT-diensten (agile applicatieontwikkeling, ERP, infrastructure-cloud, consulting) voor de private en publieke sector.

Type2Solutions introduceert One2Label Automation

One2Label Automation werd ontwikkeld op basis van de behoefte van klanten die veelvuldig gebruik maken van Palletlabel, de SaaS-oplossing van Type2Solutions. Die klanten zoeken een schaalbare on-premise oplossing die eenvoudig kan worden aangestuurd vanuit het ERP, WMS of MES om snel en automatisch labels af te drukken.

Volkswagen AG optimaliseert processen met hardware van Getac

In nauwe samenwerking met Volkswagen AG heeft Getac, fabrikant van robuuste laptops en tablets, twee robuuste computeroplossingen van de nieuwste generatie ontwikkeld voor gebruik in internationale en groepsbrede voertuigdiagnostiek en andere productietoepassingen.

Gefco opent filiaal in Griekenland

De Gefco-groep, wereldwijd actief op het vlak van industriële logistiek en een belangrijke speler in de Europese autologistiek, heeft zijn filiaal in de Griekse hoofdstad officieel geopend. Met de oprichting van een filiaal in Griekenland wil Gefco zijn spreiding versterken in Zuidoost-Europa, waar de groep historisch aanwezig is.

Stef breidt onder eigen merknaam uit in Nederland

De Franse logistiek dienstverlener, actief in koeltransport en -logistiek, heeft aangekondigd in Nederland voortaan verder te opereren onder één merknaam: Stef Nederland. Die aankondiging viel samen met de opening van een uitbreiding van 8000m² op zijn bestaande distributiecentrum en crossdocking-faciliteit in het Nederlandse Bodegraven, tussen Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

MG Real Estate bouwt hoofdkwartier voor Toyota Material Handling

Binnenkort start MG Real Estate met de bouw van een duurzaam nieuw hoofdkwartier voor Toyota Material Handling. Het gebouw komt op een terreinoppervlakte van 20.500m² bij de ingang van het bedrijventerrein Parc De Hulst langs de N16 in Willebroek en nabij de A12 Antwerpen-Brussel.

BITO, partner voor hightech logistieke inrichtingen

Ben je van zin om naar Logistica 2017 te gaan in Utrecht? Dan moet je toch wel is naar de stand van BITO in hal 4 gaan. Van de verschillende spelers die waren aangeschreven voor de hightech logistieke inrichting van dit nieuwe magazijn, was BITO in een eerste fase louter geselecteerd als potentiële leverancier voor doorrolstellingen.

Asics Europe zet Zebra TC8000 mobiele computers in

De fabrikant van sportartikelen Asics heeft de productiviteit van de magazijnmedewerkers in zijn Europese distributiecentra in Duitsland en Frankrijk met één uur per shift weten op te drijven door gebruik te maken van TC8000 mobiele computers van Zebra Technologies.

Transport Market Monitor wijst op lage capaciteit en stijgende transportprijzen

In hun drieëndertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. De jongste editie van deze kwartaalpublicatie onthult dat de capaciteitsindex en prijsindex op extreme niveaus blijven staan, waarbij de laag blijvende capaciteit voor steeds hogere transportprijzen zorgt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.