Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v. 2015 (144.888.087 ton). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Met 99.116.850 ton shortsea lading (import en export) blijft Antwerpen de absolute motor van de groei van SSS (Shortsea Shipping), met een lichte verhoging van 306.379 ton t.o.v. 2015. De haven van Gent kende met 18.530.315 ton shortsea lading een fikse stijging van 2.405.129 ton t.o.v. 2015.
Ook Zeebrugge doet het op shortsea vlak erg goed met een groei van 1.502.120 ton tot een totale tonnage van 30.181.604 ton sss-cargo. De haven van Oostende veert op tot 1.440.713 ton (+ 167.767 ton t.o.v. 2015).
 
De globale trafiek bestaat voor 56,4% uit importlading en 43,6% uit exportlading (status quo). Enkel in Zeebrugge is de export sterker dan de import.
 
Het percentage shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt van haven tot haven. Oostende scoort 98,4%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46.3% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 63,7% en 79,8%. Het belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt opnieuw geïllustreerd door het globale aandeel van 52,9% in alle behandelde maritieme tonnage samen (status quo). In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. Shortsea verankert sterk in onze havens.
 
De recordtonnage van bijna 150 miljoen ton in 2016 en liefst 68.6% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen.
Voor de vier havens samen en verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 38.8 % (2015: 39,9%). Gevolgd door vloeibare bulk 32,0% (2015: 31,5%), droge bulk 13.0% (2015: 13,0%), roro 11,5% (2015: 11,2%) en stukgoed 4.7% (2015: 4,4%).
 
Ook de zee-riviertrafiek veert op. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.097.378 ton shortsea goederen vervoerd (+75.276 ton t.o.v. 2015), met het accent op importlading. Voor het Albertkanaal werden 259.111 ton genoteerd (+41.547 ton t.o.v. 2015), vooral exportlading. De zee-rivierschepen brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad-/losplaats dicht bij de klant.

Recente nieuwsberichten

Beschikbare transportcapaciteit weer aan het dalen

De vijfendertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting, die de dynamiek van het Europees transport en goederenvervoer beoordeelt, onthult dat de beschikbare capaciteit sinds maart opnieuw aan het zakken is.

E-commerce ready?

(advertorial) Papierloos orderverzamelen én sneller verzamelen. Er zijn meerdere manieren van papierloos orderverzamelen ingeburgerd, bvb. orderpicken met de handscanner; zo kan zelfs bij een chaotische opslag elk artikel snel gevonden worden.

Branson bouwt futuristische cargotrein met snelheden tot ruim 1.220 km/uur

We staan aan de vooravond van een nieuwe omwenteling in transporttechnologie. Binnenkort zal immers een futuristische trein letterlijk goederen doorheen Azië en Europa kunnen blazen. Daartoe hebben de Londense architecten van Foster and Partners zwevende ‘pods’ ontworpen die cargo kunnen transporteren aan een snelheid van maar liefst 1.220 km/uur.

België is ideale logistieke uitvalsbasis voor Amerikaanse bedrijven

Het strategische belang van België voor logistieke operaties van Amerikaanse bedrijven is in de afgelopen vijf jaar toegenomen. Dat meldt 56,4% van de respondenten in recent onderzoek van de Amerikaanse Kamer van Koophandel in België (AmCham Belgium).

Hyster introduceert meerijstapelaar voor multifunctionele inzet

De nieuwe rider stacker (RS)1.6 van Hyster vervoegt de familie van de eerder geïntroduceerde rider pallettruck (RP). De meerijstapelaar is breed inzetbaar en moet uitkomst bieden in sectoren als de levensmiddelenindustrie, distributie, retail en logistiek.

C.H. Robinson lanceert Trans-Euraziatische spoorvrachtdienst

De nieuwe vrachtlijn van C.H. Robinson verbindt acht afgifteterminals in China met acht bestemmingen in Europa en vormt zo een aanvulling op de lucht- en zeevrachtdiensten van het 3PL-bedrijf om Europa en Azië te verbinden. Elke vrachttrein heeft zo’n 18 tot 20 dagen nodig voor de reis tussen de terminals in Zhengzhou, Zushou, Wuhan, Yiwu, Xiamen, Shenzen, Guangzhou en Chongqing in China, naar de steden Melaszewicze, Hamburg, Duisburg, Milaan, Tilburg, Lyon en Parijs in Europa en Barking in het Verenigd Koninkrijk.

Logistieke sector moet alert blijven voor innovaties zoals truck platooning

ABN AMRO heeft na onderzoek in kaart gebracht hoe ondernemers de impact en kansen inschatten van zes innovaties in de logistieke sector: blockchain, truck platooning, business intelligence, digitale platforms, verduurzaming en robotisering.

Juice-Pack gaat live met Star Flow voor supply chain tracking

Juice-Pack is een jong bedrijf uit Rotterdam dat zich richt op de handling en control van milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal voor bulktransport. De onderneming produceert de Octobox, een achthoekige container van plywood en polypropylene, in een eigen fabriek in Engeland.

Digitale transformatie rukt op in transport en logistiek

Uit het onderzoeksrapport ‘The Future of IoT in Enterprise’ van Inmarsat blijkt dat transport- en logistieke ondernemingen nu volop investeren in slimme technologieën op basis van IoT (Internet of Things) om aan efficiëntie te winnen in de hele supply chain.

Retailers missen meer dan een derde van de verkopen in piekperiodes

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes toont aan dat retailers tijdens piekperiodes maar liefst 35% van de door klanten geplande uitgaven mislopen. Dat komt volgens de onderzoekers o.a. doordat aanbiedingen niet efficiënt worden beheerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.