Shippeo stelt nieuwe update voor met Carbon Visibility-oplossing

Shippeo, leverancier van wereldwijde en multimodale transportation visibility, lanceert met een update van zijn platform een aantal verbeteringen en enkele nieuwe producten. De update maakt deel uit van de Spring 2022 platform release. Die Spring-release is de eerste release in de nieuwe release-cyclus waarbij Shippeo twee keer per jaar – in het voorjaar en in het najaar – een nieuwe versie van zijn platform wil introduceren. Daarmee streeft de leverancier naar meer regelmaat en structuur in zijn platformupdates.

De nieuwe Spring-release omvat o.a. een nieuwe CO2-calculator die klanten informatie verschaft over de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen tijdens transport en distributie in de supply chain. Daarnaast zijn de oplossingen voor ‘Ocean Visibility’ en ‘Road Visibility’ verbeterd en met de migratie naar Google Cloud en Snowflake, tot slot, zijn ook de prestaties en schaalbaarheid van het Shippeo-platform verbeterd.
 
Carbon Visibility
Carbon Visibility biedt verladers en logistiek dienstverleners één centraal, geconsolideerd overzicht van de CO2-uitstoot van alle transport- en distributieactiviteiten, zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts in de keten. Dat moet bedrijven nieuwe mogelijkheden bieden om de vooruitgang op het gebied van duurzaamheid te meten.
Ook vervoerders zijn gebaat bij de nieuwe Carbon Visibility-oplossing. Zij zijn verlost van de tijdrovende, handmatige werkzaamheden die ze nu moeten verrichten om voor hun opdrachtgevers de uitstoot te berekenen. Zij kunnen het Shippeo-platform gebruiken om direct CO2-rapportages te genereren. Met behulp van hun eigen ‘business rules’ kunnen ze eenvoudig CO2-uitstoot toewijzen, bijvoorbeeld aan een enkel voertuig of aan een groep klanten in een LTL- of groupagenetwerk. De CO2-calculator van Shippeo volgt de afspraken uit het GLEC-framework en voldoet aan de EN 16258-standaard en het GHG-protocol.
 
Ocean Visibility
Met de verbeteringen in Ocean Visibility moeten supply chain en transport managers containertransporten efficiënter kunnen volgen en beheren. De nieuwe versie biedt extra mogelijkheden en een opgefriste gebruikersinterface, waaronder meer gedetailleerde statusinformatie over containers dankzij nieuwe mijlpalen op basis van automatische identificatie en geofencing; een vernieuwd orderoverzicht dat alle relevante container tracking-informatie weergeeft; mogelijkheid om afwijkingen van de door rederijen geleverde statusinformatie te detecteren; een verbeterde wereldkaart die een holistisch overzicht van alle zeevracht geeft, per boot of per individuele container; en nieuwe filters die het zoeken naar containers moeten vereenvoudigen.
 
Road Visibility
De verbeteringen in Road Visibility, de oplossing waarmee klanten zendingen over de weg kunnen volgen, moeten zorgen voor tijdsbesparing, een verhoogde datakwaliteit en de voorspellingen van ETA’s accurater maken.
Zo zou de accuraatheid van ETA’s met 32% stijgen dankzij verbeteringen in de AI/ML-algoritmes, upgrade van de Dataiku ML Ops platforminfrastructuur en vernieuwingen in de toegepaste data science-methodologieën.
 
Shippeo’s platform is in zijn geheel gemigreerd naar het Google Cloud Platform, wat ook een verbetering van de infrastructuur betekent.
Naast de toevoegingen en verbeteringen aan het platform, heeft Shippeo zich ook verder ingezet voor een hogere datakwaliteit. Zo is het datawarehouse waarop Shippeo Insights draait, nu gemigreerd naar Snowflake. Volgens Shippeo zou die analysedatabase de laadtijd van het Shippeo-dashboard met gemiddeld 50% en voor grote klanten zelfs met 90% hebben verminderd.

Foto: Denys Nevozhai op Unsplash

Recente nieuwsberichten

B-Close neemt invoerdersactiviteiten Yale over van Hilaire Van der Haeghe

B-Close, een onafhankelijke Belgische onderneming actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, neemt vanaf 1 november 2024 de Belgische distributierechten voor het heftruckmerk Yale over. Daarmee laat Hilaire Van der Haeghe (HH Group) zijn bedrijfstak HH Industry over aan B-Close en focust zich verder op zijn kernactiviteiten in de distributie van technisch materieel en diensten voor de landbouw- en groensector.

PICS Belgium organiseert Supply Chain Trivia Quiz

(Advertorial) Op 23 oktober 2024 organiseert PICS Belgium de ultieme Supply Chain Trivia Quiz. Het wordt een leuk evenement waarbij supply chain professionals op een vriendschappelijke manier de strijd met elkaar aanbinden; ideaal als team building activiteit.

Aandacht voor ergonomie en veiligheid verhoogt productiviteit

(Advertorial) Onder het motto ‘Human First’ geeft Exotec bij de ontwikkeling van zijn magazijnrobotsystemen altijd prioriteit aan het comfort van de operator. Het vergt misschien wat investeringen en kan het ontwikkelingsproces vertragen, maar operatoren die hun werk op een comfortabele manier kunnen uitvoeren gaan dat automatisch ook efficiënter doen en daardoor treedt er ook minder uitval op.

5 tips om duurzaam te besparen

(Advertorial) Uw duurzaamheid verhogen én uw kosten reduceren: het lijkt een onmogelijke opdracht, maar er zijn wel degelijk manieren om zowel het milieu als uw portefeuille plezier te doen.

Logidis migreert zijn Generix WMS warehouse management oplossing naar SaaS

(Advertorial) Generix – een wereldwijd bedrijf voor bedrijfssoftware dat een breed portfolio van SaaS-oplossingen biedt op het gebied van supply chain, financiën, handel en B2B-integratie – heeft aangekondigd dat logistiek bedrijf Logidis zijn Generix WMS-oplossing (Warehouse Management System) heeft gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen in Mauritius af te handelen.

Beltaste implementeert sturend S&OP-proces met Optimact

(Advertorial) Dat snackspecialist Beltaste al lang goed bezig is, daar bestaat geen twijfel over. Maar met de verdere groei voor ogen wilde de organisatie nog beter worden. Met de hulp van Xeleos Consulting zette Beltaste de transitie in naar een matuur S&OP–proces, met daaraan gelinkt een betere forecasting en demand planning. Het resultaat is een leidend proces dat het bedrijf richting geeft en continue verbetering faciliteert.

Optimistische aanwervingsplannen in transport en logistiek

Volgens de meest recente ManpowerGroup Jobbarometer zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek/Automotive sterk zijn tijdens het vierde kwartaal van 2024. Ruim de helft (53%) van de werkgevers uit deze sector die in juli zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van december 2024 uit te breiden. Zeven procent is van plan hun personeelsbestand te verkleinen, terwijl 40% van de bevraagde werkgevers geen verandering verwacht. De zogenoemde nettotewerkstellingsprognose (i.e. het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een erg optimistische waarde van 46%. Dat is een stijging van 16 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en van 11 punten ten opzichte van het derde kwartaal van 2023. “Met een nettotewerkstellingsprognose van +46% anticiperen werkgevers in transport en logistiek op een aanzienlijk hogere wervingsactiviteit dan het nationale gemiddelde (+27%) en het wereldwijde gemiddelde (+25%)”, vult Sébastien Delfosse, managing director bij ManpowerGroup BeLux (foto) aan.

WDP breidt portefeuille in Frankrijk opnieuw uit

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft in Frankrijk zes crossdock warehouses van in totaal ruim 43.000m² aan verhuurbare oppervlakte op een totale grondoppervlakte van ruim 182.000m² aan zijn portefeuille toegevoegd. De panden zijn verspreid over verschillende locaties in Frankrijk. Vier gebouwen zijn BREEAM-certified ‘Very Good’. De investering bedraagt 50 miljoen euro en betekent een nieuwe stap in de verdere uitbouw van WDP France. De portefeuille in Frankrijk neemt hiermee toe tot 300 miljoen euro.

Nutrilo boost logistiek met Kardex Mlog

Het Duitse bedrijf Nutrilo GmbH produceert en levert wereldwijd voedingssupplementen aan o.a. drogisten, farmaceutische bedrijven en voedingsretailers. Om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het bedrijf zijn logistieke centrum op de site in Cuxhaven (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) uitgebreid met een geautomatiseerd magazijn. Daarbij installeerde Kardex Mlog een automatisch kleingoedmagazijn voor de opslag van halffabricaten en eindproducten. Ook de coördinatie van de randwerkzaamheden was in handen van Kardex Mlog. Verder ligt er al een concept op tafel voor een eventuele toekomstige expansie: een automatisch hoogbouwmagazijn met vier gangen en ruim 5.000 palletlocaties.

Katoen Natie opent logistiek platform in Born (NL)

Katoen Natie, een wereldwijde speler op het vlak van supply chain en logistieke oplossingen, heeft een nieuw logistiek platform geopend in het Nederlandse Born. De site is gelegen op het kruispunt van België, Nederland en Duitsland, nabij Maastricht Airport en de Maastricht Barge Terminal. Dat alles moet zorgen voor naadloze toegang tot zowel luchtvracht- als binnenvaart transportnetwerken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.