Shippeo stelt nieuwe update voor met Carbon Visibility-oplossing

Shippeo, leverancier van wereldwijde en multimodale transportation visibility, lanceert met een update van zijn platform een aantal verbeteringen en enkele nieuwe producten. De update maakt deel uit van de Spring 2022 platform release. Die Spring-release is de eerste release in de nieuwe release-cyclus waarbij Shippeo twee keer per jaar – in het voorjaar en in het najaar – een nieuwe versie van zijn platform wil introduceren. Daarmee streeft de leverancier naar meer regelmaat en structuur in zijn platformupdates.

De nieuwe Spring-release omvat o.a. een nieuwe CO2-calculator die klanten informatie verschaft over de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen tijdens transport en distributie in de supply chain. Daarnaast zijn de oplossingen voor ‘Ocean Visibility’ en ‘Road Visibility’ verbeterd en met de migratie naar Google Cloud en Snowflake, tot slot, zijn ook de prestaties en schaalbaarheid van het Shippeo-platform verbeterd.
 
Carbon Visibility
Carbon Visibility biedt verladers en logistiek dienstverleners één centraal, geconsolideerd overzicht van de CO2-uitstoot van alle transport- en distributieactiviteiten, zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts in de keten. Dat moet bedrijven nieuwe mogelijkheden bieden om de vooruitgang op het gebied van duurzaamheid te meten.
Ook vervoerders zijn gebaat bij de nieuwe Carbon Visibility-oplossing. Zij zijn verlost van de tijdrovende, handmatige werkzaamheden die ze nu moeten verrichten om voor hun opdrachtgevers de uitstoot te berekenen. Zij kunnen het Shippeo-platform gebruiken om direct CO2-rapportages te genereren. Met behulp van hun eigen ‘business rules’ kunnen ze eenvoudig CO2-uitstoot toewijzen, bijvoorbeeld aan een enkel voertuig of aan een groep klanten in een LTL- of groupagenetwerk. De CO2-calculator van Shippeo volgt de afspraken uit het GLEC-framework en voldoet aan de EN 16258-standaard en het GHG-protocol.
 
Ocean Visibility
Met de verbeteringen in Ocean Visibility moeten supply chain en transport managers containertransporten efficiënter kunnen volgen en beheren. De nieuwe versie biedt extra mogelijkheden en een opgefriste gebruikersinterface, waaronder meer gedetailleerde statusinformatie over containers dankzij nieuwe mijlpalen op basis van automatische identificatie en geofencing; een vernieuwd orderoverzicht dat alle relevante container tracking-informatie weergeeft; mogelijkheid om afwijkingen van de door rederijen geleverde statusinformatie te detecteren; een verbeterde wereldkaart die een holistisch overzicht van alle zeevracht geeft, per boot of per individuele container; en nieuwe filters die het zoeken naar containers moeten vereenvoudigen.
 
Road Visibility
De verbeteringen in Road Visibility, de oplossing waarmee klanten zendingen over de weg kunnen volgen, moeten zorgen voor tijdsbesparing, een verhoogde datakwaliteit en de voorspellingen van ETA’s accurater maken.
Zo zou de accuraatheid van ETA’s met 32% stijgen dankzij verbeteringen in de AI/ML-algoritmes, upgrade van de Dataiku ML Ops platforminfrastructuur en vernieuwingen in de toegepaste data science-methodologieën.
 
Shippeo’s platform is in zijn geheel gemigreerd naar het Google Cloud Platform, wat ook een verbetering van de infrastructuur betekent.
Naast de toevoegingen en verbeteringen aan het platform, heeft Shippeo zich ook verder ingezet voor een hogere datakwaliteit. Zo is het datawarehouse waarop Shippeo Insights draait, nu gemigreerd naar Snowflake. Volgens Shippeo zou die analysedatabase de laadtijd van het Shippeo-dashboard met gemiddeld 50% en voor grote klanten zelfs met 90% hebben verminderd.

Foto: Denys Nevozhai op Unsplash

Recente nieuwsberichten

VRD Group implementeert nyce.logic WMS

Logistiek dienstverlener VRD Group is gespecialiseerd in containertransport, b2b-distributie, crossdocking en magazijndiensten in de Benelux. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Temse en operaties in Bornem, heeft meer dan 200 medewerkers in dienst. VRD Group had een flexibele en schaalbare WMS-oplossing nodig om zijn activiteiten te ondersteunen.

Hans De Sutter neemt afscheid als managing director van TGW Benelux

Na ruim 10 jaar de rol van managing director voor TGW Benelux te hebben opgenomen, gaat Hans De Sutter met pensioen. Onder de leiding van Hans heeft TGW Benelux tal van projecten ontworpen en gerealiseerd. Deze projecten hebben bijgedragen aan het feit dat het bedrijf is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de regio, met ruim 150 medewerkers in de Benelux.

GSK, Yusen Logistics en MG Real Estate openen nieuw farmaceutisch magazijn in Wallonië

Het gebouw van 40.000 m² in het Waalse Gembloers is het grootste biofarmaceutische logistieke centrum van Wallonië. Het centrum, met een waarde van 50 miljoen euro, kan tot 42.000 pallets herbergen. Afhankelijk van de vereisten kunnen die op verschillende temperaturen worden opgeslagen, dankzij de koelruimte van 7.000m² en het vriescompartiment van 700m². Dagelijks zullen vanuit het centrum 1 miljoen dosissen vaccins worden geëxporteerd naar meer dan 160 landen.

VR optimaliseert productieproces bij Pringles in Mechelen

De Pringles-fabriek in Mechelen gebruikt voortaan virtual reality (VR) om zijn medewerkers op te leiden – en bij uitbreiding haar hele productieproces te optimaliseren. Het project is het resultaat van een samenwerking met studenten van de Howest-hogeschool in Kortrijk en het Mechelse bedrijf Spectr BIM, dat instaat voor de 3D-technologie.

Radarsysteem van Linde verhoogt veiligheid bij achteruitrijdende heftrucks

Het nieuwe hulpsysteem Reverse Assist Radar van Linde Material Handling beschermt personen en voorkomt schade aan goederen en infrastructuur. De Reverse Assist Radar herkent bewegende en stilstaande objecten aan de achterzijde van heftrucks en brengt de trucks bij gevaar zeer snel tot stilstand.

Supply chain professionals vinden dat hun IT-infrastructuur voor warehouseoperaties toe is aan modernisering

Dat blijkt uit het onderzoek ‘2024 State of Warehouse Operations’ van Manhattan Associates in samenwerking met Vanson Bourne. Maar liefst 97% van de respondenten zijn van mening dat de IT-infrastructuur van hun magazijnactiviteiten op zijn minst enige modernisering nodig heeft. Daarnaast geeft 84% aan problemen te hebben met het behoud van personeel. Een groot aantal respondenten zegt ook dat personeelsgerelateerde uitdagingen, waaronder het werven en opleiden van werknemers op korte termijn (41%) en het garanderen van de productiviteit (40%), de afgelopen twaalf maanden fors zijn toegenomen.

Eén op twee werkgevers in transport/logistiek gaat aanwerven

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer wordt verwacht dat de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het derde kwartaal van 2024 zal toenemen. De helft van de werkgevers (51%) die in januari 2024 in deze sector zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van september uit te breiden, terwijl 21% van plan is dat te verminderen. De zogenaamde nettotewerkstellingsprognose – het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn medewerkers in dienst te nemen en het percentage werkgevers die medewerkers willen ontslaan – bereikt volgens ManpowerGroup een bemoedigende +30%. Dat is een stijging ten opzichte van het vorige kwartaal en een status-quo ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Arvato bouwt nieuw DC in het Nederlandse Echt

Arvato, leverancier van supply chain oplossingen en onderdeel van Bertelsmann, bouwt aan een nieuw hoogwaardig distributiecentrum in bedrijvenpark De Loop in het Nederlands-Limburgse Echt, gelegen tussen Maastricht en Roermond. Met de nieuwbouw wil Arvato zijn operationele capaciteiten versterken en zijn positie in de logistieke 3PL-sector verder uitbreiden.

UPS Healthcare breidt Europese hub in Roermond uit

UPS Healthcare breidt zijn bestaande Europese hub in Roermond (Nederland) uit met 21.860 vierkante meter. Tegelijk vergroot de logistiek dienstverlener ook zijn koelketencapaciteit. Die laatste is een cruciale schakel in een betrouwbare toeleveringsketen voor een groot aantal complexe biofarmaceutische producten. De vernieuwde logistieke hub staat in nauw contact met de faciliteiten in Heist-op-den-Berg, waardoor die op hun beurt extra capaciteit en flexibiliteit in leveringen kunnen aanbieden.

Distrilog automatiseert met zelfrijdende AGV-vloot van Toyota

De Belgische Distrilog Group, actief in de markt van logistiek en transport in de Benelux, heeft een deel van de activiteiten in zijn magazijn in Breendonk geautomatiseerd. Distrilog deed daarvoor een beroep op Toyota Material Handling, een van de vaste technologiepartners van het familiebedrijf uit Willebroek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.