Sector Transport/Logistiek blijft voorzichtig aanwerven

Ondanks de ongunstige economische context zijn de Belgische werkgevers van plan in de loop van het eerste kwartaal van 2023 personeel te blijven aanwerven. Dat blijkt uit de nieuwste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten. Volgens de enquête, waarbij ManpowerGroup eind oktober 2022 510 werkgevers bevroeg, is 41% van hen van plan hun personeelsbestand in de loop van de komende drie maanden uit te breiden terwijl 18% van plan is personeel te laten afvloeien. Meer specifiek voor de sector Transport/Logistiek plannen werkgevers een voorzichtige aanwervingsactiviteit tijdens het eerste kwartaal van 2023. Zo blijkt 33% van de bevraagde werkgevers in deze sector van plan zijn personeelsbestand tegen het eind van de maand december uit te breiden, terwijl 14% van plan is dat te verminderen. Zowat de helft (49%) van de bevraagden verwacht geen verandering. De zogenoemde Nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn mensen in dienst te nemen en het percentage werkgevers die medewerkers willen ontslaan) bereikt daarmee een positieve waarde van +19%. Dat is een status quo ten opzichte van het vorige kwartaal, maar wel een sterke daling van 49 punten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Volgens Sébastien Delfosse, managing director van ManpowerGroup BeLux, toont het onderzoek aan dat de gevolgen van een mogelijke wereldwijde recessie en de verslechtering van de economische situatie voelbaar zijn op de arbeidsmarkt. “Dat is geen verrassing, ook al is de vertraging niet zo uitgesproken als verwacht”, meent hij. “Deze turbulente fase die werkgevers en medewerkers moeten zien door te komen, vertaalt zich in extra voorzichtigheid. Hoewel bedrijven nog steeds op zoek zijn naar gekwalificeerd personeel in een context van een tekort aan talent, blijven ze hun uiterste best doen om hun personeelsbestand intact te houden zodat ze klaar zijn zodra het herstel zich aandient. In deze onzekere politieke en economische context kunnen we ons eraan verwachten dat de arbeidsmarkt de komende zes maanden zwaar onder druk zal blijven staan.”
 
Meer algemeen verwachten de werkgevers in 8 van de 9 bevraagde sectoren dat er tegen eind maart 2023 nieuwe banen zullen bijkomen. De vraag naar gekwalificeerd personeel blijft groot.
Met uitzondering van de IT-sector, waar de Nettotewerkstellingsprognose 7 procentpunten hoger ligt dan in het vorige kwartaal, en ook met uitzondering van de sector Openbare diensten/Onderwijs/Andere diensten aan bedrijven, waarin deze 3 procentpunten hoger ligt, verwachten de werkgevers in alle bevraagde sectoren een vertraging in het tempo van de wervingen.
Grafiek: Q1 2023 ManpowerGroup Employment Outlook Survey Belgium

Recente nieuwsberichten

Datalogic stelt PowerScan 9600-serie industriële handscanners voor

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, introduceert de nieuwe PowerScan 9600-serie met industriële handscanners. De PowerScan 9600 leent zich voor activiteiten in zowel de retail als de industrie.

Linde Material Handling versterkt de dealerorganisatie in België

Onder impuls van Linde Material Handling zijn gesprekken gestart door Motrac nv en Van den Dorpe Handling Equipment, om de dealerstructuur in België te versterken. In het plan dat voorligt, wordt Van den Dorpe exclusief dealer voor Oost- en West-Vlaanderen en behoudt Motrac het exclusieve dealership voor alle andere provincies.

Dematic en Dexterity willen met robots de supply chain verbeteren

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft een strategische samenwerking gesloten met Dexterity, leverancier van magazijnrobots, met als doel de supply chain van de toekomst te verbeteren. Deze overeenkomst tussen beide bedrijven markeert een volgende stap in de samenwerking.

IDG-Dichtungstechnik gaat voor geautomatiseerde intralogistiek met Jungheinrich

Het Duitse bedrijf IDG-Dichtungstechnik GmbH, gespecialiseerd in afdichtingsprofielen en -materialen, herstructureert zijn logistiek. Het bedrijf uit Kirchheim unter Teck (Baden-Württemberg) wil voor zijn nieuwe vestiging in Albershausen (Duitsland) overschakelen op automatisering.

OMS International automatiseert los- en palletiseerprocessen met Cartonmover en Qimarox

Om het lossen van containers geautomatiseerd te laten verlopen, heeft logistiek dienstverlener OMS International uit het Nederlandse Oosterhout in samenwerking met Qimarox een oplossing van Cartonmover geïnstalleerd. Met die oplossing worden dozen met hoge snelheid gelost en automatisch op pallets gestapeld.

Prologis stimuleert stadsdistributie met nieuwe acquisitie in Brusselse regio

Prologis heeft onlangs drie bestaande gebouwen verworven in Zaventem. Daarmee breidt het zijn logistieke vastgoedportefeuille uit met 16.000m² aan industriële gebouwen op 3,3 hectare grond in een belangrijk gebied voor stadsdistributie en lichte industrie.

Interroll opent nieuwe fabriek in China

Na twee decennia aanwezigheid op de Chinese markt voor materiaalverwerking, richt Interroll zijn pijlen verder op Azië-Pacific en China met de bouw van een nieuwe fabriek in Suzhou, China. Daarmee zou de productiecapaciteit worden verdubbeld.

Elektrische reuzen: Nieuwe Linde E100 - E180 heftrucks met hefvermogen tot 18 ton

(Advertorial) De tijd dat lasten boven 8 ton voor thermische trucks voorbehouden waren, is definitief voorbij. Met de nieuwe E100 - E180 elektrische heftrucks beschikken Linde klanten nu ook over een duurzaam, emissievrij alternatief voor het verplaatsen van goederen tot 18 ton.

Forecasting is geen Kunst ! Forecasting is een proces.

(Advertorial) Forecasting is geen kunst, noch het werkdomein van een aantal fanatieke specialisten. Forecasting en vraagbeheer heeft zeker nood het gebruik van een aantal technieken, maar evenzeer aan het opzetten van een goed doordacht en uitgebalanceerd proces die verschillende functies samenbrengt om een visie op de toekomst te ontwikkelen.

Kuehne+Nagel installeert zonnepanelen op vrachtwagens

In het kader van hun streven naar een meer duurzame supply chain wil logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel in Nederland de CO2-uitstoot verminderen door boven op zijn vrachtwagens fotovoltaïsche panelen te installeren. De zonnepanelen moeten ervoor zorgen dat het brandstofverbruik met tot 1.200 liter per jaar, per voertuig vermindert.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.