Sector Transport/Logistiek blijft voorzichtig aanwerven

Ondanks de ongunstige economische context zijn de Belgische werkgevers van plan in de loop van het eerste kwartaal van 2023 personeel te blijven aanwerven. Dat blijkt uit de nieuwste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten. Volgens de enquête, waarbij ManpowerGroup eind oktober 2022 510 werkgevers bevroeg, is 41% van hen van plan hun personeelsbestand in de loop van de komende drie maanden uit te breiden terwijl 18% van plan is personeel te laten afvloeien. Meer specifiek voor de sector Transport/Logistiek plannen werkgevers een voorzichtige aanwervingsactiviteit tijdens het eerste kwartaal van 2023. Zo blijkt 33% van de bevraagde werkgevers in deze sector van plan zijn personeelsbestand tegen het eind van de maand december uit te breiden, terwijl 14% van plan is dat te verminderen. Zowat de helft (49%) van de bevraagden verwacht geen verandering. De zogenoemde Nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn mensen in dienst te nemen en het percentage werkgevers die medewerkers willen ontslaan) bereikt daarmee een positieve waarde van +19%. Dat is een status quo ten opzichte van het vorige kwartaal, maar wel een sterke daling van 49 punten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Volgens Sébastien Delfosse, managing director van ManpowerGroup BeLux, toont het onderzoek aan dat de gevolgen van een mogelijke wereldwijde recessie en de verslechtering van de economische situatie voelbaar zijn op de arbeidsmarkt. “Dat is geen verrassing, ook al is de vertraging niet zo uitgesproken als verwacht”, meent hij. “Deze turbulente fase die werkgevers en medewerkers moeten zien door te komen, vertaalt zich in extra voorzichtigheid. Hoewel bedrijven nog steeds op zoek zijn naar gekwalificeerd personeel in een context van een tekort aan talent, blijven ze hun uiterste best doen om hun personeelsbestand intact te houden zodat ze klaar zijn zodra het herstel zich aandient. In deze onzekere politieke en economische context kunnen we ons eraan verwachten dat de arbeidsmarkt de komende zes maanden zwaar onder druk zal blijven staan.”
 
Meer algemeen verwachten de werkgevers in 8 van de 9 bevraagde sectoren dat er tegen eind maart 2023 nieuwe banen zullen bijkomen. De vraag naar gekwalificeerd personeel blijft groot.
Met uitzondering van de IT-sector, waar de Nettotewerkstellingsprognose 7 procentpunten hoger ligt dan in het vorige kwartaal, en ook met uitzondering van de sector Openbare diensten/Onderwijs/Andere diensten aan bedrijven, waarin deze 3 procentpunten hoger ligt, verwachten de werkgevers in alle bevraagde sectoren een vertraging in het tempo van de wervingen.
Grafiek: Q1 2023 ManpowerGroup Employment Outlook Survey Belgium

Recente nieuwsberichten

Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Still breidt productgamma uit met NXV smallegangentruck

Met de NXV lanceert Still een nieuwe man-down smallegangentruck. Daarbij zet de producent hoog in op ergonomie. Zo is de truck voorzien van een ergonomische bestuurdersstoel met optionele kanteltechnologie, proportionele stoel- en voetplaatverstelling en de mogelijkheid om alle bedieningselementen aan de behoeften van de bestuurder aan te passen.

Logistics Capital Partners koopt logistieke site voor speculatief ontwikkelingsproject

Een jaar na de ontwikkeling van zijn eerste Belgische magazijn in Nijvel verwerft Logistics Capital Partners, een pan-Europees platform voor logistieke ontwikkeling en asset management, 6,6 hectare in Bilzen voor de speculatieve ontwikkeling van 42.100m².

DSV behaalt ROI van minder dan 6 maanden met Storeganizer

DSV, wereldwijde leverancier van transport- en logistieke oplossingen, heeft in zijn multi-client magazijn in het Nederlandse Tholen het Storeganizer-opslagsysteem geïntegreerd. Storeganizer, dat wordt ondersteund door het Belgische conTeyor, is een opslagsysteem dat magazijnen in staat moet stellen meer kleine artikelen per oppervlakte op te slaan door het gebruik van de rackruimte te optimaliseren.

Descartes neemt last mile-dienstverlener GreenMile over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft last mile-dienstverlener GreenMile overgenomen voor 30 miljoen dollar. GreenMile, met hoofdkantoor in Orlando, Florida, levert cloudgebaseerde mobiele oplossingen voor routeplanning in de levensmiddelensector, zoals mobiele applicaties waarmee chauffeurs hun productiviteit kunnen verbeteren.

Kasper Deforche wordt nieuwe CEO voor JLL Belux

Vanaf 1 november 2021 zal Kasper Deforche de functie van CEO voor België en Luxemburg invullen bij vastgoedbedrijf JLL. Kasper Deforche is voormalig CEO van Wereldhave Belgium, een Gereglementeerde Vastgoed-vennootschap (GVV) genoteerd op Euronext Brussel, en was er verantwoordelijk voor het uitschrijven en aansturen van de strategie in een snel veranderende winkelvastgoedmarkt en het recente crisisbeheer tijdens de COVID-19-pandemie.

H.Essers betrekt duurzame nieuwe hoofdzetel

Vorige maand nam H.Essers zijn nieuwe hoofdzetel in gebruik. Het nieuwe hoofdkantoor biedt plaats aan 135 medewerkers, maar kan zonder verbouwingen worden uitgebreid tot 185 medewerkers. Het gebouw bevindt zich op de bestaande site van de logistiek dienstverlener in Genk Noord.

Komatsu breidt wisselstukken magazijn uit

Komatsu is een Japanse producent van bouwmachines. Hun magazijn in België levert wisselstukken over heel Europa, Afrika en Midden-Oosten. Om de opslagcapaciteit van hun magazijn te verhogen, plaatste Komatsu in het verleden reeds 12 verticale plateauliften van Vanas.

Fost Plus zet met MyFost nieuwe stap in digitale transformatie van recyclageketen

Fost Plus heeft onder de naam MyFost een volledig vernieuwd aangiftesysteem gelanceerd. MyFost omvat een set tools en features waarmee bedrijven kunnen aangeven welke verpakkingen ze op de markt brengen. Op die manier dekken ze de kosten gelinkt aan de selectieve inzameling, sortering en recyclage van hun verpakkingen.

De vijf meest voorkomende problemen bij automatisering en hun oplossing

Vroeger waren geautomatiseerde processen leuk om te hebben, tegenwoordig struikelen we over praktische vraagstukken omdat we automatisering over de hele organisatie willen uitrollen. Volgens Claudia Lannes, solution engineering manager bij Celonis, bestaat het pad over het algemeen uit vijf stappen en uitdagingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.