Sector Transport/Logistiek blijft voorzichtig aanwerven

Ondanks de ongunstige economische context zijn de Belgische werkgevers van plan in de loop van het eerste kwartaal van 2023 personeel te blijven aanwerven. Dat blijkt uit de nieuwste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten. Volgens de enquête, waarbij ManpowerGroup eind oktober 2022 510 werkgevers bevroeg, is 41% van hen van plan hun personeelsbestand in de loop van de komende drie maanden uit te breiden terwijl 18% van plan is personeel te laten afvloeien. Meer specifiek voor de sector Transport/Logistiek plannen werkgevers een voorzichtige aanwervingsactiviteit tijdens het eerste kwartaal van 2023. Zo blijkt 33% van de bevraagde werkgevers in deze sector van plan zijn personeelsbestand tegen het eind van de maand december uit te breiden, terwijl 14% van plan is dat te verminderen. Zowat de helft (49%) van de bevraagden verwacht geen verandering. De zogenoemde Nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn mensen in dienst te nemen en het percentage werkgevers die medewerkers willen ontslaan) bereikt daarmee een positieve waarde van +19%. Dat is een status quo ten opzichte van het vorige kwartaal, maar wel een sterke daling van 49 punten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Volgens Sébastien Delfosse, managing director van ManpowerGroup BeLux, toont het onderzoek aan dat de gevolgen van een mogelijke wereldwijde recessie en de verslechtering van de economische situatie voelbaar zijn op de arbeidsmarkt. “Dat is geen verrassing, ook al is de vertraging niet zo uitgesproken als verwacht”, meent hij. “Deze turbulente fase die werkgevers en medewerkers moeten zien door te komen, vertaalt zich in extra voorzichtigheid. Hoewel bedrijven nog steeds op zoek zijn naar gekwalificeerd personeel in een context van een tekort aan talent, blijven ze hun uiterste best doen om hun personeelsbestand intact te houden zodat ze klaar zijn zodra het herstel zich aandient. In deze onzekere politieke en economische context kunnen we ons eraan verwachten dat de arbeidsmarkt de komende zes maanden zwaar onder druk zal blijven staan.”
 
Meer algemeen verwachten de werkgevers in 8 van de 9 bevraagde sectoren dat er tegen eind maart 2023 nieuwe banen zullen bijkomen. De vraag naar gekwalificeerd personeel blijft groot.
Met uitzondering van de IT-sector, waar de Nettotewerkstellingsprognose 7 procentpunten hoger ligt dan in het vorige kwartaal, en ook met uitzondering van de sector Openbare diensten/Onderwijs/Andere diensten aan bedrijven, waarin deze 3 procentpunten hoger ligt, verwachten de werkgevers in alle bevraagde sectoren een vertraging in het tempo van de wervingen.
Grafiek: Q1 2023 ManpowerGroup Employment Outlook Survey Belgium

Recente nieuwsberichten

De Lidl groep en Heylen Warehouses bouwen samen duurzaam distributiecentrum

Heylen Warehouses en de Lidl groep bouwen samen aan het meest duurzame distributiecentrum van de supermarktketen in België. De nieuwe logistieke vestiging komt vlak bij de E313 op de oude Henradsite in Herentals, die sinds 2016 eigendom is van Molenwater Groep en Heylen Group.

Sappi investeert in transparante, klantgerichte supply chain met Shippeo

Sappi Europe produceert gecoat grafisch papier en verpakkings- en speciaal papier. Het bedrijf heeft 5.600 mensen in dienst en produceert in tien fabrieken jaarlijks 3,7 miljoen ton papier en 1,12 miljoen ton papierpulp. Sappi Europe maakt deel uit van het in Zuid-Afrika gevestigde Sappi Limited, een van de grote, wereldwijde leveranciers van pulp, papier, verpakkingen en duurzame houtvezelproducten en -oplossingen.

Siemens Mobility AG schakelt Swisslog in voor opslag- en orderverzamelsysteem

Siemens Mobility AG, actief op het gebied van railvoertuigen en automatiseringsoplossingen voor de spoorwegen, zal in de komende maanden zijn nieuwe magazijn voor materialen en reserveonderdelen in Wallisellen, Zürich, in gebruik nemen. Het warehouse wordt voorzien van een opslag- en orderverzamelsysteem van Swisslog, aanbieder van robot- en datagestuurde oplossingen voor intralogistiek.

Interroll breidt Modular Pallet Conveyor Platform (MPP) uit met MultiControl

MultiControl, de besturingsoplossing voor containertransport van Interroll, kan voortaan ook worden gebruikt voor geautomatiseerd pallettransport. In combinatie met het Modular Pallet Conveyor Platform (MPP) verenigt en vereenvoudigt deze oplossing de besturing van 400 volt en 48 volt /24 volt aandrijvingen.

Siemens-fabriek automatiseert magazijn voor kleine onderdelen met Dematic

Dematic heeft een magazijn voor kleine onderdelen geautomatiseerd voor de Siemens System Engineering Plant (WKC) in het Duitse Chemnitz. Die fabriek produceert voorschakelapparatuur en op maat gemaakte elektronische componenten voor de wereldmarkt.

Storing bij bevoorrading voorkomen en batches releasen met voorspelbare tijdsduur?

(Advertorial) Door uw opslagruimte te voorzien van een pallet buffermagazijn met “stukgoed” doorrolstellingen op grondniveau voorkom je stockbreuken in een lopende batch en heb je steeds voldoende voorraad. Bovendien creëert u meer SKU pickplaatsen per palletsectie dan bij de typische indeling van 3 pallets per sectie.

Central Filling systeem ontzorgt apotheken verder!

(Advertorial) Pluripharm Groep is een toonaangevende ‘onafhankelijke’ leverancier van farmaceutische producten en levert aan vele individuele apotheken in heel Nederland. Het bedrijf werkt voortdurend aan het verder ontzorgen van haar klanten.

De uberisering van het Europese wegvervoer

“Uberisering” past binnen een grotere trend in de huidige samenleving, de deeleconomie genaamd. Het is het speelterrein van samenwerkingsplatformen, marktplaatsen en mobiele applicaties, aangedreven door cloudtechnologie en het gebruik van geavanceerde algoritmen die mensen en bedrijven in staat stellen geld te verdienen met onderbenutte middelen.

Viapass stelt groener wegvervoer vast

Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert, sloot zopas haar vijfde operationele werkingsjaar af. Op 1 april 2016 startten de drie gewesten van België met een kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton.

Volvo Trucks belicht technologie van zijn heavy-duty elektrische trucks

Volvo Trucks is naar eigen zeggen voorbereid om met zijn onlangs geïntroduceerde volledig elektrische trucks een snelle verschuiving naar duurzamer transport en een grote opleving in de elektrificatie van zwaar wegvervoer te realiseren. “De technologie maakt de voertuigen geschikt voor een breed scala aan transportopdrachten, wat het voor transportbedrijven eenvoudiger maakt om te starten met het elektrificeren van hun eigen wagenpark”, meent de vrachtwagenconstructeur.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.