Savoye introduceert Labour Management software module op basis van machine learning

Als uitbreiding binnen de bestaande Odatio WMS/TMS software suite, stelt Savoye een innovatieve Labour Management module voor. De software maakt gebruik van machine learning technologie om te leren van de verzamelde data.

Labour Management, als onderdeel van het WMS, heeft als voornaamste doel personeel en apparatuur te managen en op elkaar af te stemmen. Labour Management maakt het mogelijk het werk van de medewerkers in het magazijn in te plannen op basis van de werklast die verwacht wordt uit de ontvangen klantorders, lopende bestellingen en producten die de leveranciers nog moeten leveren. “Hoewel die functionaliteit vaak aanwezig is op het wensenlijstje van de grote retailers en e-commercebedrijven, wordt ze zelden gebruikt”, klinkt het bij Savoye. Daarom heeft de leverancier onderzocht hoe de klanten Labour Management ook daadwerkelijk het beste kunnen inzetten.
 
Savoye ontwikkelde een nieuwe benchmark op het gebied van Labour Management-oplossingen. “Tijdens het ontwikkelproces kwam aan het licht dat de meeste bestaande oplossingen vijf grote tekortkomingen hebben: korte termijn, vaag, beperkte scope, vervelend en gebrek aan ROI.”
Volgens Savoye maakt het eenzijdige karakter van die bestaande oplossingen het immers lastig om operationele middelen toe te wijzen. “Zonder een efficiënte prognosetool bespaart het WMS zijn gebruiker hooguit enkele uurtjes bij het plannen van de werklast: het wordt nogal kortzichtig”, luidt het. “Dat gaat gepaard met een gebrek aan precisie bij het monitoren van activiteiten en een onvermogen om de productiviteit van de processen, die niet door het WMS worden aangestuurd, te integreren en te meten. Bovendien omvatten oplossingen voor Labour Management doorgaans een planning gebaseerd op namen; dat is bijzonder complex om te beheren. Al die gebreken zorgen voor onvoldoende ROI.”
 
Praktijkgerichte functies en gebruikersverwachtingen
De nieuwe Labour Management module van Savoye moet helpen de KPI’s te definiëren die nodig zijn om het magazijn goed aan te sturen: productiviteit per ‘sector’, ‘cel’ en ook per ‘afleverbestemming’ of ‘verkoopkanaal’.
Om de uitrol, en vooral het dagelijks gebruik, met vaak snelle beslissingen, te vereenvoudigen, heeft Savoye ervoor gekozen middelen te kunnen toewijzen, uitgaande van een FTE (fulltime equivalent) in plaats van een naam.
Een essentieel kenmerk van de module is de realtime productiviteitsrapportage. Daarmee wordt de productiviteit van de medewerkers gemeten, inclusief de taken die niet onder het WMS vallen.
 
Beter HR management door machine learning
Om de Labour Management module te kunnen optimaliseren en alle nodige informatie te kunnen verstrekken over de te verwachten werkdruk in het magazijn, maakt Savoye gebruik van artificiële intelligentie en machine learning. “ERP-systemen gebruiken voor hun prognoses vooral statistische technieken. De opkomst van machine learning maakt die aanpak geleidelijk achterhaald. Daarom maakt onze software gebruik van de opgeslagen data uit het magazijn, zodat het eigen prognoses kan maken, met behulp van real-life business cases”, legt Marwane Bouznif, Machine Learning and Optimization Engineer bij Savoye, uit.
 
Om de efficiëntie van de nieuwe oplossing aan te tonen, heeft Savoye al drie PoC’s (Proof of Concept) in de retail sector gerealiseerd: “In bijna vijf jaar hebben we een discrepantie van slechts 5 tot 10% kunnen bereiken tussen onze berekeningen en de werkelijke toepassingen. Dat resultaat stelt onze klanten in staat beter te anticiperen op hun operationele werkdruk, met name tijdens piekperiodes of eenmalige promotionele acties, en om de winstgevendheid te verhogen”, concludeert Grégory Lecaignard (foto), Software Product Manager bij Savoye.
 
De nieuwe Labour Management module wordt geïntegreerd in de laatste versie van het Odatio WMS/TMS.

Foto: Savoye – Grégory Lecaignard

Recente nieuwsberichten

Het verschil tussen ‘warm genoeg’ en behaaglijk in een magazijn

(Advertorial) De herfst is niet meer ver weg en dat betekent dat het moeilijker (of kostbaarder) wordt om voor de medewerkers een prettig werkklimaat vast te houden in het magazijn. Welzijn is uiteraard een goed streven, maar een tevreden werknemer is ook een productieve werknemer. Daarom 3 tips van Rite-Hite voor een prettig werkklimaat in het magazijn.

Het loont de moeite om de komende periode alle verwarmingsapparatuur te testen, want u wilt een mogelijk defect tijdig ontdekken. Ook kunnen afdichtingen op het dock of tussen bepaalde ruimten niet meer voldoende effectief zijn. Soms zijn eenvoudige reparaties afdoende, maar soms zijn bepaalde oplossingen aan vervanging toe. In dat laatste geval doet u er goed aan om minutieus te onderzoeken op welke manier een oplossing bijdraagt aan het vasthouden van een gewenste temperatuur. Hieronder volgen 3 oplossingen, die op dat vlak uitblinken.

WDP rondt sale-and-lease-back af van site in Waregem

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft een sale-and-lease-back-transactie afgerond van een multipurpose warehouse in het West-Vlaamse Waregem. De site heeft een verhuurbare oppervlakte van ongeveer 70.000m² voor productie, opslag en distributie en is volledig voorzien van zonnepanelen. De overname vond plaats via een inbreng in natura tegen aandelen WDP ter waarde van om en bij de 40 miljoen euro.

Wisag digitaliseert magazijnlogistiek met Easy WMS van Mecalux

Het Duitse familiebedrijf Wisag is een van de grootste industriële dienstverleners in Duitsland. Om zijn klanten de beste zorg en controle over goederen te bieden, heeft het bedrijf zijn logistiek gedigitaliseerd. Daarbij installeerde de intralogistieke groep Mecalux de warehouse management software Easy WMS in de twee magazijnen van Wisag in Krefeld.

Dematic voltooit automatiseringsoplossing bij Grupo Servicio Móvil

Dematic heeft de laatste fase afgerond van de installatie en inbedrijfstelling van een compacte automatiseringsoplossing met een AutoStore-systeem voor Grupo Servicio Móvil, een Spaanse logistiek dienstverlener die is gespecialiseerd in de zorgsector. Het project vertegenwoordigt een voortdurende samenwerking tussen de beide bedrijven sinds 2012, toen Grupo Servicio Móvil het eerste bedrijf in Spanje werd dat een Dematic Multishuttle-systeem installeerde op de locatie in Negreira om klanten in de gezondheidszorg in die regio te bedienen.

Jungheinrich België en Nilfisk BeLux versterken samenwerking

Jungheinrich België, aanbieder van intralogistieke oplossingen, en Nilfisk BeLux, leverancier van professionele reinigingsapparatuur en -diensten, hebben aangekondigd dat ze hun jarenlange samenwerking willen verstevigen en uitbreiden. Met die versterkte samenwerking wil Jungheinrich nog meer als ‘one-stop-shop’ optreden en totaaloplossingen bieden die de efficiëntie en productiviteit van zijn klanten kunnen verhogen.

Pieter Van den Broecke benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Pieter Van den Broecke (foto) benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies. Pieter Van den Broecke is al meer dan vijftien jaar verbonden aan het technologiebedrijf als managing director Benelux, Denemarken, Duitsland en Oost-Europa.

Niels Stenfeldt nieuwe CEO van 9altitudes

9altitudes, een Europese digitale transformatiepartner gespecialiseerd in Microsoft Dynamics en PTC-oplossingen, heeft Niels Stenfeldt benoemd tot nieuwe chief executive officer. Deze strategische leiderschapsoverdracht kadert in de expansie- en innovatiestrategie van 9altitudes, gesteund door Waterland Private Equity.

AG Solution treedt toe tot Siemens Xcelerator

AG Solution, integrator van automatiseringssystemen en oplossingen voor o.m. procescontrole, gegevensbeheer en MES/MOM, is de nieuwste Belgische servicepartner van het digitale businessplatform Siemens Xcelerator.

Webinar: Fabels en Feiten over WMS, WES en WCS

(Advertorial) Benieuwd naar de verschillen tussen WMS, WES en WCS?
In dit webinar ontrafelen we misverstanden en geven we heldere uitleg over hun rol in magazijnautomatisering.

Coles investeert in technologie van Witron voor nieuw DC

De Australische supermarktketen Coles heeft zijn tweede ‘Automated Distribution Centre’ (ADC) geopend in Kemps Creek, op zo’n veertig kilometer ten westen van Sidney. Systeemintegrator Witron leverde de technologie voor deze totale investering van 1 miljard Australische dollar in technologie en innovatie. Dit is de tweede van twee Witron-faciliteiten die Coles heeft geopend en maakt deel uit van de grootste kapitaalinvestering in de 110-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.