Savoye introduceert Labour Management software module op basis van machine learning

Als uitbreiding binnen de bestaande Odatio WMS/TMS software suite, stelt Savoye een innovatieve Labour Management module voor. De software maakt gebruik van machine learning technologie om te leren van de verzamelde data.

Labour Management, als onderdeel van het WMS, heeft als voornaamste doel personeel en apparatuur te managen en op elkaar af te stemmen. Labour Management maakt het mogelijk het werk van de medewerkers in het magazijn in te plannen op basis van de werklast die verwacht wordt uit de ontvangen klantorders, lopende bestellingen en producten die de leveranciers nog moeten leveren. “Hoewel die functionaliteit vaak aanwezig is op het wensenlijstje van de grote retailers en e-commercebedrijven, wordt ze zelden gebruikt”, klinkt het bij Savoye. Daarom heeft de leverancier onderzocht hoe de klanten Labour Management ook daadwerkelijk het beste kunnen inzetten.
 
Savoye ontwikkelde een nieuwe benchmark op het gebied van Labour Management-oplossingen. “Tijdens het ontwikkelproces kwam aan het licht dat de meeste bestaande oplossingen vijf grote tekortkomingen hebben: korte termijn, vaag, beperkte scope, vervelend en gebrek aan ROI.”
Volgens Savoye maakt het eenzijdige karakter van die bestaande oplossingen het immers lastig om operationele middelen toe te wijzen. “Zonder een efficiënte prognosetool bespaart het WMS zijn gebruiker hooguit enkele uurtjes bij het plannen van de werklast: het wordt nogal kortzichtig”, luidt het. “Dat gaat gepaard met een gebrek aan precisie bij het monitoren van activiteiten en een onvermogen om de productiviteit van de processen, die niet door het WMS worden aangestuurd, te integreren en te meten. Bovendien omvatten oplossingen voor Labour Management doorgaans een planning gebaseerd op namen; dat is bijzonder complex om te beheren. Al die gebreken zorgen voor onvoldoende ROI.”
 
Praktijkgerichte functies en gebruikersverwachtingen
De nieuwe Labour Management module van Savoye moet helpen de KPI’s te definiëren die nodig zijn om het magazijn goed aan te sturen: productiviteit per ‘sector’, ‘cel’ en ook per ‘afleverbestemming’ of ‘verkoopkanaal’.
Om de uitrol, en vooral het dagelijks gebruik, met vaak snelle beslissingen, te vereenvoudigen, heeft Savoye ervoor gekozen middelen te kunnen toewijzen, uitgaande van een FTE (fulltime equivalent) in plaats van een naam.
Een essentieel kenmerk van de module is de realtime productiviteitsrapportage. Daarmee wordt de productiviteit van de medewerkers gemeten, inclusief de taken die niet onder het WMS vallen.
 
Beter HR management door machine learning
Om de Labour Management module te kunnen optimaliseren en alle nodige informatie te kunnen verstrekken over de te verwachten werkdruk in het magazijn, maakt Savoye gebruik van artificiële intelligentie en machine learning. “ERP-systemen gebruiken voor hun prognoses vooral statistische technieken. De opkomst van machine learning maakt die aanpak geleidelijk achterhaald. Daarom maakt onze software gebruik van de opgeslagen data uit het magazijn, zodat het eigen prognoses kan maken, met behulp van real-life business cases”, legt Marwane Bouznif, Machine Learning and Optimization Engineer bij Savoye, uit.
 
Om de efficiëntie van de nieuwe oplossing aan te tonen, heeft Savoye al drie PoC’s (Proof of Concept) in de retail sector gerealiseerd: “In bijna vijf jaar hebben we een discrepantie van slechts 5 tot 10% kunnen bereiken tussen onze berekeningen en de werkelijke toepassingen. Dat resultaat stelt onze klanten in staat beter te anticiperen op hun operationele werkdruk, met name tijdens piekperiodes of eenmalige promotionele acties, en om de winstgevendheid te verhogen”, concludeert Grégory Lecaignard (foto), Software Product Manager bij Savoye.
 
De nieuwe Labour Management module wordt geïntegreerd in de laatste versie van het Odatio WMS/TMS.

Foto: Savoye – Grégory Lecaignard

Recente nieuwsberichten

Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog

Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.

Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande

De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.

Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel

Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.

P&O Ferries vergroot vrachtcapaciteit op Noordzee met uitbreiding vloot

P&O Ferries breidt zijn vloot uit met het Longstone-schip, waarmee de vrachtcapaciteit op de routes tussen Tilbury nabij Londen en de P&O-hub in Zeebrugge significant toeneemt. Het ro-ro vrachtschip, gecharterd voor een langdurige periode, zal P&O Ferries in staat stellen meer vracht te vervoeren binnen zijn Noordzee-netwerk, waardoor klanten meer capaciteit en flexibiliteit krijgen. Eind 2025 zal P&O Ferries ook het zusterschip van de Longstone aan zijn vloot toevoegen.

Brady Corporation lijft Gravotech in

Gravotech, een internationale fabrikant en leverancier van graveer-, markeer- en traceerbaarheidsoplossingen voor personalisatie, identificatie en signalisatie, maakt voortaan integraal deel uit van Brady Corporation, een internationale fabrikant en aanbieder van totaaloplossingen voor het identificeren en beschermen van mensen, producten en plaatsen.

Element Logic benoemt Ankush Malhotra tot nieuwe Group CEO

Ankush Malhotra is voortaan de nieuwe Group CEO van technologie- en automatiseringsbedrijf Element Logic. Hij volgt daarmee Dag-Adler Blakseth op die het bedrijf bijna veertig jaar geleden mee oprichtte. Na dertig jaar aan het roer van het bedrijf trekt Dag-Adler Blakseth zich terug uit de dagelijkse leiding en treedt hij aan als voorzitter van de raad van bestuur.

DB Schenker maakt digitale verbinding met ruim 50 luchtvaartmaatschappijen

In aanloop naar het verwachte jaarlijkse hoogseizoen in de luchttransportsector, heeft DB Schenker Cargo.one als partner gekozen om een digitale verbinding te maken met tientallen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. De samenwerking breidt het portfolio van de logistiek dienstverlener uit van oorspronkelijk negen, naar live toegang tot de capaciteit van meer dan vijftig luchtvaartmaatschappijen. Daardoor kan DB Schenker voortaan beter de geschikte capaciteit en passende tarieven bepalen voor ad-hoc zendingen van klanten.

Port of Limburg versterkt positie als logistieke hotspot in Euregio

Port of Limburg (POL) is een joint venture tussen logistiek dienstverlener H.Essers, Group Machiels (wereldwijd actief in milieudiensten, hernieuwbare energie en vastgoed) en Medlog (een geografisch sterk verspreide logistieke en supply chain operator). Een voor een partners met duurzaamheid hoog in het vaandel, willen ze bedrijven helpen de modale verschuiving van de weg naar de binnenwateren te maken.

BD Logistics verbetert klantenservice met WMS van Nyce.logic

De Belgische 3PL-dienstverlener BD Logistics, gespecialiseerd in waardevolle leveringen en ophalingen, was op zoek naar een warehouse management systeem om zijn processtromen te optimaliseren, de efficiëntie te verhogen en zijn groeiplannen te ondersteunen. De keuze viel daarbij op de oplossing van WMS-aanbieder Nyce.logic.

Domino lanceert thermische inkjetoplossing voor flexibele verpakkingen

Domino Printing Sciences heeft een nieuwe thermische inkjet (TIJ) printer gelanceerd die speciaal is ontworpen voor lijnen voor flexibele verpakkingen, inclusief voedselverpakkingen. De nieuwe TIJ-voor-TTO-oplossing in Domino’s Gx-Serie moet een kosteneffectief alternatief bieden voor traditioneel thermo transfer printen (TTO) voor lijnen voor flexibele verpakkingen, waar eenvoudige een-, twee- of vierregelige tekstcodes en kleine 2D-codes tot 10mm² worden geprint.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.