Samenwerkingstechnologieën geven bedrijven een boost

Uit een door Insight gesponsord rapport van Harvard Business Review Analytic Services, dat 421 professionals heeft bevraagd, blijkt dat meer dan 80 procent van de respondenten samenwerkingstools zeer tot uiterst belangrijk vindt om de bedrijfsdoelstellingen van hun organisaties te halen. Zelfs 90 procent van de respondenten verwacht dat samenwerkingstechnologie de komende twee jaar zeer tot uiterst belangrijk zal worden.

De positieve impact van samenwerkingstechnologie, zoals instant messaging, kantoortoepassingen, videoconferenties, smartphones en e-mail, kan de operationele efficiëntie en concurrentiekracht van organisaties merkbaar verbeteren. Het onderzoek stelde vast dat 79 procent vond dat een hogere efficiëntie een uiterst waardevol bedrijfsresultaat van samenwerkingstools is, gevolgd door verhoogde productiviteit (76%), betere bedrijfsbeslissingen (69%), hogere innovatieniveaus (63%), snellere marktintroductietijd (58%), lagere reiskosten (57%) en hogere verkoop (52%).
 
Ondanks die voordelen hebben organisaties ook problemen ondervonden met sommige aspecten van samenwerkingstools, zoals het onvermogen om onderaannemers, consultants en andere niet-medewerkers te betrekken (46%), de ingewikkelde installatie (40%) en de gebruikersonvriendelijkheid (31%).
“Om die uitdagingen aan te gaan, hebben bedrijven die innoveren in de ruimte die tools en technologieën verder uitgewerkt. We zien een snelle toename van zowel nieuwe technologieën als technologieën van de volgende generatie die speciaal zijn ontworpen met het oog op gebruikersvriendelijkheid en niet-technische eindgebruikers. Dat helpt garanderen dat de medewerkers ze gebruiken en de beloofde ROI genereren”, meent Marie del Marmol, country manager Insight BeLux.

Om een collaboratieve en competitieve werkplaats te creëren, moeten executives van C-niveau het goede voorbeeld geven. De onderzoeksresultaten gaven aan dat die verwachtingen niet helemaal zijn ingelost. Hoewel zesenzestig procent erkent dat hun collaboratieve cultuur door executives van C-niveau moet worden geleid, gelooft amper 50 procent dat hun executives in dergelijk gedrag het voortouw nemen.
“Zoals bij elke organisatorische wijziging, is het essentieel dat het senior team hierbij een leidende rol vervult. Ze moeten zich niet alleen engageren op het vlak van investeringen, maar zich er ook toe verbinden de tools zelf te gebruiken. Als een organisatie medewerkers over de hele wereld tewerkstelt en persoonlijke interacties belangrijk zijn voor de werkplaatscultuur, moeten videoconferenties een standaardpraktijk zijn. Dat kan ook de noodzaak om te reizen en de bijbehorende kosten verminderen, en zo benadrukken hoe het gebruik van deze tools een duidelijke ROI heeft, zowel op het vlak van bedrijfscultuur als van kosten”, aldus nog Marie del Marmol.

​Onderzoeksmethodologie

De enquête bestond uit een e-mailonderzoek. Er werden in totaal 421 respondenten geselecteerd uit het lezerspubliek van de Harvard Business Review. Achttien procent van de respondenten was lid van het algemeen en executive management, 10% was afkomstig uit verkoop en business development, 8% was actief in IT/software engineering, 7% in consulting, 7% in HR/opleiding en nog eens 7% in R&D/innovatie/productontwikkeling. Andere functies waren vertegenwoordigd door 6% of minder van de respondentenbasis.

Recente nieuwsberichten

Skechers vindt in Manhattan een partner om verder mee te groeien

(Advertorial) Ter ondersteuning van de groeiplannen heeft Skechers een stevige basis gebouwd met betrouwbare, schaalbare en innovatieve technologie. Dus toen het tijd werd om de omnichannelactiviteiten verder te ontwikkelen, vond het wereldwijde lifestyle- en sportmerk de ideale oplossingen bij Manhattan.

Montea ontwikkelt 50.000m² voor Lekkerland in Waddinxveen (NL)

Lekkerland Nederland is al ruim 65 jaar gespecialiseerd in ‘on-the-go’ consumptie. Klanten worden op dit moment beleverd vanuit een van de distributiecentra in het Nederlandse Waddinxveen, Son en Meppel. In Waddinxveen opereert Lekkerland als groothandel en als logistiek dienstverlener vanuit drie verschillende locaties in de nabijgelegen omgeving van Distripark A12.

Atlas Copco Airpower verscheept 75.000e container via binnenvaart

Atlas Copco Airpower heeft onlangs zijn 75.000e container via de binnenvaart verscheept. Van alle zeevracht die vanuit Atlas Copco Airpower in Wilrijk vertrekt – bestaande uit compressoren en wisselstukken – gaat 98% via de binnenvaart naar de haven van Antwerpen.

Passagiersdrone vervoert voor het eerst medische cargo door Europees luchtruim in Sint-Truiden

Op 25 juli 2023 heeft een passagiersdrone met twee zitplaatsen voor het eerst medische inhoud door Europees luchtruim vervoerd. De dronevlucht, een volledig onbemande en geautomatiseerde missie, vervoerde meerdere bloedzakjes over een afstand van één kilometer door het testluchtruim van DronePort in Sint-Truiden.

Distrilog Group neemt De Rocker Logistics over

3PL’er Distrilog Group neemt sectorgenoot De Rocker Logistics, met vestiging in Zele, over. De overname markeert volgens de partners een strategische uitbreiding voor beide bedrijven. Distrilog Group versterkt zijn positie in de geconditioneerde voedingslogistiek en breidt zijn geografische aanwezigheid in Vlaanderen verder uit door de strategische locatie van De Rocker Logistics tussen Gent en Antwerpen.

Jungheinrich sluit aan bij het UN Global Compact Initiative

Jungheinrich heeft zich aangesloten bij het United Nations Global Compact Initiative. Daarmee maakt de aanbieder van intralogistieke oplossingen voortaan deel uit van het grootste netwerk dat zich wereldwijd inzet voor een rechtvaardige en duurzame economie.

Chep lanceert eerste 100% post-consumer plastic pallet

Chep, wereldwijd toonaangevend in palletpooling en gespecialiseerd in duurzame oplossingen voor de supply chain, heeft een circulaire displaypallet en dolly geproduceerd uit 100% kunststofafval afkomstig van consumentengoederen, dat anders op de stortplaats zou eindigen.

MicuraPharm lanceert eerste Daily Dose Dispenser D3 blistersysteem van Knapp

Knapp AG heeft een oplossing ontwikkeld om geneesmiddelen automatisch rechtstreeks uit de originele verpakking in een individuele blisterverpakking per patiënt te verstrekken. Het Daily Dose Dispenser D3 blistersysteem, een volautomatische oplossing voor patiëntspecifieke blisterverpakkingen van geneesmiddelen, is in opdracht van de Duitse farmaceutische dienstverlener MicuraPharm ontwikkeld.

Jeune Premier gaat hand in hand naar school met ShopWeDo e-fulfilment

Het boekentassenmerk Jeune Premier uit Oostende verkocht in 2022 wereldwijd meer dan 200.000 boekentassen en ander schoolgerief. Om de snelle groei te kunnen aanhouden, doet Jeune Premier voortaan een beroep op de logistieke diensten van ShopWeDo e-fulfilment, dat zowel de webshop als de business-to-business leveringen voor zijn rekening zal nemen.

Vectura AS neemt nieuw palletbuffersysteem van Dematic in gebruik

Vectura AS, een toonaangevende distributeur en leverancier van logistieke diensten voor alcoholische dranken in Noorwegen, heeft een geautomatiseerd buffer- en sequentiëringsysteem van Dematic in gebruik genomen. Het nieuwe systeem is een upgrade van het geautomatiseerde palletmagazijn van het bedrijf in Gjelleråsen bij Oslo.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.