's Werelds grootste Autostore opslag- en orderpicksysteem op een mezzanine bij TTI, Inc.
Elektronicadistributeur TTI, lnc. heeft een assortiment van meer dan 250.000 onderdelen. Om deze ruimtebesparend op te kunnen slaan en snel en efficiënt te kunnen orderpicken, breidde het bedrijf het bestaande distributiecentrum nabij München uit en investeerde het in een AutoStore-oplossing van de intralogistiekspecialist Element Logic.
Onder het dak van het magazijn van TTI, Inc. racen 50 intelligente AutoStore-robots momenteel met een snelheid van 3,1 meter per seconde over een 60 x 60 meter groot aluminium raster (Grid), tillen en stapelen ze opslagbakken (Bins) op en leveren ze af bij de orderpickstations. Met 40.000 bestelartikelen per week en de belofte om bijna alle onderdelen binnen 24 uur door heel Europa te leveren, zorgt de internationale elektronicadistributeur met de nieuwe technologie voor een uitstekende klantenservice.
Extreem hoge opslagdichtheid
Het AutoStore Goods-to-Person opslag- en orderpicksysteem is ontwikkeld met als doel om een groot aantal artikelen veilig op een zo klein mogelijke ruimte op te slaan en zo snel en efficiënt mogelijk te orderpicken. Met hoge picksnelheden en extreem lage ruimte- en energiebehoefte, zijn de materiaalstromen in een AutoStore-systeem volledig geautomatiseerd. Het magazijn wordt gevormd door de Bins die op elkaar gestapeld zijn nagenoeg zonder ruimteverlies. Gangpaden of legborden zijn niet nodig - dus het systeem gebruikt bijna het volledige vloeroppervlak voor opslag. Het systeem bespaart zo tot 80% van het volume in vergelijking met traditionele ganggebonden systemen. Aan de bovenzijde van de opgestapelde Bins is een aluminium Grid bevestigd dat de opslagstructuur definieert en tegelijkertijd dient als rij-spoor voor de robots. Bij TTI bevinden de orderpickstations zich op de mezzanine direct onder dit rij-spoor, in de zogenaamde picktunnel. De inslagstations voor inkomende goederen bevinden zich nog een verdieping lager op de begane grond van de hal en dus direct waar de vrachtwagens de goederen afleveren.
Toekomstgerichte magazijnplanning
TTI heeft iets in zijn magazijnen dat meestal zeer zelden wordt gezien: ruimte. Dit komt doordat het bedrijf recent flink is gegroeid. Naast de oude hal met legbordstellingen en een nieuw geïnstalleerd shuttle-magazijn, zijn er in september 2018 twee nieuwe magazijnen met een totaal van 15.000 vierkante meter toegevoegd. In één van deze hallen is op een oppervlakte van 3.800 vierkante meter het nieuwe AutoStore-systeem geïnstalleerd. Thomas Rolle, Vice President European Operations bij TTI, zegt: "We wilden hier groeien en banen veiligstellen in de regio." Het briljante idee om dit te implementeren in de beperkte ruimte was AutoStore: "We gebruiken met het Autostore-magazijn niet alleen het zuivere oppervlakte, maar het volledige volume van de hal. ”De magazijntechnologie is namelijk effectief op meerdere niveaus gepositioneerd. Daarom is de nieuwe hal met zijn 14 meter in hoogte, hoger dan de oude hal. Maar Rolle ziet ook grote mogelijkheden voor het AutoStore-systeem in wat lager gelegen bestaande hallen. “De meeste hallen zijn zo'n 7 tot 14 meter hoog, waardoor ze ideaal zijn voor autostore-systemen. Van deze hoogte wordt meestal maar 2 meter gebruikt voor goederen ontvangst, alles daarboven is grotendeels ongebruikte ruimte. Omdat het AutoStore-systeem op een mezzanine van 5,5 meter hoog staat, wordt deze ruimte uitstekend benut. "De bouw van de hal kwam net op tijd, want het bedrijf groeide in 2018 met 20 procent ten opzichte van het jaar ervoor - eigenlijk was er gerekend met een groei van tien procent. Rolle geeft aan: "De uitbreiding van onze opslagcapaciteit vond precies op het goede moment plaats."
Intralogistiek specialist en Autostore-distributeur Element Logic heeft TTI vanaf het begin begeleid met de planning en implementatie van het volledige magazijn – en dit veel verder dan enkel de levering en installatie van het AutoStore-systeem. De experts van Element Logic waren betrokken bij de planning van de volledige geautomatiseerde magazijntechnologie.
Robots en mensen werken samen
Maar hoe kunt u zich het AutoStore-magazijn bij TTI in detail voorstellen? De kern van het systeem zijn de direct op elkaar gestapelde Bins die op het 5,5 meter hoge stalen mezzanine in de hal staan. TTI heeft in totaal 117.000 Bins, in stapels van elk 16 Bins. Elke vierkante meter van het mezzanine moet daarmee tot wel twee ton kunnen dragen - een bouwkundig meesterwerk. De Bins van het systeem zijn verkrijgbaar in een uniforme breedte en lengte, maar in drie verschillende hoogtes: 649 x 449 x 220/330/425 mm (LxBxH). Ze zijn zo'n 22 procent groter dan standaard doosformaten, die daarmee ook in de Bins kunnen worden opgeslagen. Daarnaast is er altijd de mogelijkheid om AutoStore Bins te voorzien met verdeelschotten zodat verschillende kleinere artikelen opgeslagen kunnen worden.
De AutoStore-robots hebben grijpers waarmee ze de Bins omhoog en omlaag brengen. Met hun vier in de hoek gemonteerde wielenparen kunnen ze elke positie in het Grid bereiken. Is de orderbelasting of de accucapaciteit laag, dan rijden de robots automatisch naar één van de laadstations aan de zijkant van het Grid. "In het AutoStore-magazijn hebben we voornamelijk de snel bewegende artikelen, met een voorraad van ongeveer vier weken, opgeslagen", legt Rolle uit. Maar wat gebeurt er als een artikel gevraagd wordt die in een Bin opgeslagen is op het onderste niveau? De AutoStore-robots bij TTI hebben maximaal drie minuten en 24 seconden nodig om de onderste Bin op te graven voor een volledig ongeplande express-order. Dit kan als volgt worden uitgelegd: in de dagelijkse praktijk splitsen de robots zich op in twee zwermen. Één zwerm is bezig met het voorbereiden van de zojuist vrijgegeven orders. Dit houdt in dat de robots de betreffende Bins 'uitgraven' en deze op goed bereikbare plaatsen op het bovenste niveau plaatsen. De tweede zwerm heeft de taak deze Bins vervolgens af te leveren bij de orderpickstations. Tegelijkertijd zijn de robots bezig met het aanleveren van lege Bins bij de werkstations voor goederen-inslag en de gevulde Bins vervolgens weer op te bergen in het Grid.
Zelfs op momenten dat er geen orderpickers in het magazijn zijn, soms zelfs 's nachts, bereiden de robots de eerste orders voor. Zodra de orderpickers beginnen met hun werkzaamheden, beginnen de robots de reeds voorbereide containers aan te leveren bij de werkstations. Met het Autostore-systeem kan de door TTI vereiste snelheid bij de afhandeling van goederen worden aangehouden: de retailer belooft bijna al zijn onderdelen in heel Europa binnen 24 uur te leveren, met meer dan 8.000 orderitems per dag. Een ander bijzonder kenmerk is dat AutoStore-systemen zichzelf continu blijven optimaliseren. Vaak benodigde artikelen blijven automatisch in de bovenste regionen van het Grid. Dit komt doordat het werkingsprincipe van Autostore altijd automatisch de laatst benodigde Bin op de bovenste positie van een Binstapel plaatst. Artikelen die zelden nodig zijn, zinken automatisch lager en A-artikelen die vaak nodig zijn, blijven in de bovenste regionen. Op deze manier worden de toegangstijden in de loop van de tijd steeds korter.
Theoretisch zou het systeem elke paar seconden een nieuwe container kunnen afleveren bij één van de 26 pickstations in de picktunnel van het AutoStore-systeem. Maar de magazijnmedewerkers kunnen dit niet zo snel verwerken. Rolle zegt: “Bij TTI hebben we veel complexe onderdelen die een langere verwerkingstijd benodigen.” Daarom is hij bijzonder trots dat hij de werkplekken ergonomisch heeft ingericht: alle hulpartikelen zijn binnen handbereik. Daarnaast ondersteunt de nieuwste technologie de medewerkers: ze zijn allemaal voorzien van de scanhandschoenen zodat ze niet extra met scanners te maken hebeen.
De Bins uit het systeem worden rechtstreeks op de respectievelijke werkplekken aangeleverd. Daar kan de orderpicker tot vier orders tegelijk verwerken in het geval van multi-order picking. Dit betekent dat veel orders kunnen worden geconsolideerd bij de orderpickstations en vervolgens direct naar verzending gestuurd kunnen worden. De overige orders, aan te vullen met artikelen die komen uit een andere opslagzone, worden tijdelijk opgeslagen in het shuttle-magazijn, dat dus fungeert als consolidatiebuffer. Op deze manier bespaart TTI aanzienlijk ruimte in de verdere materiaalstroom, aangezien het consolidatiegebied aanzienlijk is verminderd.
Gemeenschappelijke groei
AutoStore-systemen zijn eenvoudig schaalbaar en kunnen worden uitgebreid zonder de lopende activiteiten te onderbreken. Enerzijds kunnen er meer robots en pickstations worden ingezet, wat de performantie ten goede komt. Aan de andere kant kan er gewoon “aangebouwd” worden zolang de grootte van de hal dit toelaat. Door het aantal Bins te vergroten, wordt de opslagcapaciteit vergroot. AutoStore-systemen kunnen zo worden afgestemd op de precieze huidige wensen en eisen en met de tijd meegroeien met het bedrijf.
Sinds augustus 2020 breidt TTI uit, ook dit keer weer samen met Element Logic. Na voltooiing van deze uitbreiding, zal het AutoStore-systeem van TTI 212.000 Bins, 100 AutoStore-robots, 48 Carrousel poorten en 8 Swing poorten omvatten. TTI creëert daarmee het grootste AutoStore-systeem ter wereld, gemonteerd op een mezzanine.
Over Element Logic
Element Logic is 's werelds eerste en meest ervaren AutoStore®-integrator en een toonaangevende leverancier van intralogistieke oplossingen. Sinds 1985 ontwikkelt en implementeert de intralogistieke expert doordachte, zeer efficiënte oplossingen voor geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen, robot-picking en materiaalstroomtechnologie. Het hart van deze oplossingen is het unieke geautomatiseerde opslag- en orderpicksysteem AutoStore, dat maximale energie- en ruimtebesparing biedt.
Het bedrijf, met haar hoofdkantoor in Noorwegen, heeft meerdere vestigingen, waaronder in Nederland (Elst), Duitsland, Polen, Frankrijk, Groot-Brittannië, Zweden en Denemarken.
Ga voor meer informatie over AutoStore door Element Logic naar:
www.elementlogic.nl