Robotisering versnelt (nog) niet

Ondanks de continue innovaties stijgt het aantal industriële robots in Europa en de Verenigde Staten niet. Dat blijkt uit een analyse van ING. Een belangrijke reden hiervoor is dat het tijd kost om de processen aan te passen. Toch ligt het binnen de verwachtingen dat de inzet van robots de komende jaren een boost zal krijgen.

Voor alle duidelijkheid, onder een industriële robot verstaan we een automatisch gecontroleerd, herprogrammeerbaar en multifunctioneel apparaat dat kan bewegen in drie of meer assen, dat vast of mobiel kan zijn en dat inzetbaar is voor industrieel gebruik.

Zo voldoen diverse autonome machines waar geen menselijke bediening nodig is en die voor verschillende taken kunnen worden geprogrammeerd – zoals verpakken, assembleren of schilderen – aan die definitie. Een mooi voorbeeld van hoe robots evolueren, is de collaboratieve robot. Die robots detecteren de aanwezigheid van medewerkers, waardoor het voor mensen veiliger wordt om ermee samenwerken. Bovendien zijn dergelijke robots heel gemakkelijk te programmeren.

Hoewel de groei van industriële robots nog niet exponentieel is, worden er wel degelijk steeds meer robots ingezet. Dat blijkt ook uit cijfers van de Internationale Federatie voor Robots (IFR) (zie figuur 1). In 1993 waren er in de Europese Unie een kleine 100.000 industriële robots actief. In 2016 waren er dat al meer dan 431.000. In de VS noteren we een vergelijkbare opwaartse trend, maar het aantal robots ligt er wel lager dan in de Europese Unie. Toch is het opvallend dat het aantal ingezette robots in Europa en de VS niet versnelt. De groei van het aantal industriële robots ligt nu zelfs lager dan in de jaren ’90 (zie figuur 2).

Automatisering gaat niet automatisch
De cijfers tonen aan dat er een reëel verschil bestaat tussen de technische mogelijkheden en de praktijk. Dat komt vooral omdat bedrijven zich aan de nieuwe technologieën moeten aanpassen en dat kost tijd. Ook medewerkers hebben vaak tijd en extra opleiding nodig om met nieuwe technologieën te leren werken. Daarnaast is het aanpassen van de regelgeving rond innovaties ook vaak een tijdrovende activiteit. Daaruit kunnen we afleiden dat automatisering niet exponentieel, maar langzaam en gestaag verloopt.

Nog uit data van de International Federation of Robots blijkt dat het gebruik van robots sterk kan verschillen van land tot land. Zuid-Korea is de koploper met 631 industriële robots per 10.000 werknemers in de verwerkende nijverheid in 2016. Opmerkelijk is de nog lage intensiteit in China (68 robots per 10.000 werknemers). De verwachting is wel dat het aantal robots er de komende jaren sterk zal stijgen.

In Europa ligt Duitsland op kop met 309 robots. Dat is te verklaren doordat in dat land de autosector heel belangrijk is en het aantal robots binnen die sector disproportioneel hoog is. België zit in de middenmoot met 184 robots per 10.000 werknemers, Nederland heeft er met 153 robots nog iets minder.

Al zet die zich momenteel nog niet echt door, toch verwacht ING dat er de komende jaren een boost zal komen. Doordat de arbeidsbevolking minder snel zal groeien of zelfs zal dalen – zoals we in België voorzien – zal de vraag naar robots alleen maar stijgen. Een levend bewijs daarvan is Japan, waar de actieve bevolking al jaren daalt en waar robots steeds sterker vertegenwoordigd zijn.

Recente nieuwsberichten

Crown stelt SP 1500 Serie van hoog heffende orderpickers voor

Leverancier van intern transportmaterieel Crown, lanceert in heel Europa de SP 1500 Serie van hoog heffende orderpickers. Met de SP Serie wil Crown een geschikt heftruckmodel bieden voor elke orderpickingtoepassing op hoogte. Zo zijn de modellen met vaste vorken geschikt om grote en moeilijk hanteerbare artikelen te heffen, terwijl trucks met extra heffunctie vooral geschikt zijn voor orderverzameltaken die grote aantallen kleine of zware artikelen omvatten.

Bedrijven ervaren barrières ondanks geloof in digitale transformatie

Nieuw onderzoek in opdracht van Panasonic Connect Europe toont aan dat bedrijven vertrouwen hebben in technologie om hun productiviteit te verhogen, maar tegelijkertijd met grote kennis- en vaardigheidsbarrières worden geconfronteerd om hun digitale transformatieprojecten te voltooien.

UPS Healthcare opent eerste DC voor gezondheidszorg in Duitsland

UPS Healthcare heeft zijn eerste speciale logistieke faciliteit voor gezondheidszorg geopend in het Duitse Giessen. Daarmee wil UPS Healthcare naar eigen zeggen meer zichtbaarheid en controle kunnen bieden om ervoor te zorgen dat de patiëntkritische producten van zijn klanten worden geleverd waar ze moeten zijn, op het juiste moment en bij de juiste temperatuur.

Warehouse automation, bespaar kosten en genereer meer herhaalaankopen

(Advertorial) De meest effectieve manier om het aantal herhaalaankopen te vergroten vind je gewoon in je warehouse zelf. Door processen te verbeteren bespaar je niet alleen op kosten, maar vergroot je vooral de klanttevredenheid. Onderzoek laat zien dat voor 94% van de consumenten een positieve klantervaring de reden is om een herhaalaankoop te doen.

Te Schalen Naar Uw Groei

(Advertorial) Ons modulaire systeem integreert perfect binnen uw magazijnarchitectuur, waardoor voorraaddichtheid toeneemt en beschikbare ruimte wordt geoptimaliseerd. Seizoenspieken of snelle groei? Voeg snel meer opslag, stations of robots toe, zodat u snel aan veranderende eisen kunt voldoen zonder uw activiteiten te onderbreken.

s.Oliver schakelt Ferag in voor coördinatie van nieuwe logistieke hub

s.Oliver is een Duitse multinationale mode- en textielgroep met hoofdzetel in Rottendorf nabij Würzburg. Tot de s.Oliver groep behoren de merken Comma, s.Oliver, QS by s.Oliver en Liebeskind Berlin. Het modeconcern zet een nieuwe grote stap in zijn groeistrategie en opent in 2024 een logistiek centrum in Dettelbach met een hubfunctie voor heel Europa.

Hardis Group lanceert Reflex in Google Cloud en kondigt meer nieuws aan

Leverancier van software en clouddiensten Hardis Group heeft zijn logistieke softwarepakket Reflex nu ook beschikbaar gemaakt als SaaS in de publieke cloud van Google. Daarnaast lanceert Hardis het Reflex Visibility-platform, een oplossing voor ‘supply chain collaboration’ en ‘real-time visibility’, die vanuit dezelfde Google Cloud is te gebruiken.

DB Schenker opent crossdock-warehouse op Prologis Fokker Logistics Park

DB Schenker heeft een nieuw warehouse geopend op Prologis Fokker Logistics Park in Oude Meer, nabij Schiphol. Met dit luchtvracht-crossdock-warehouse van 8.500m² verdubbelt de logistiek dienstverlener zijn capaciteit om bestaande klanten te blijven bedienen en ook nieuwe klanten aanvullende services aan te bieden, zoals korte termijn koelopslag bij 2-8 graden Celsius.

Lecot investeert in hoogtechnologisch distributiecentrum

Lecot belevert de bouwsector al sinds 1888 met ijzerwaren, bevestigingen, bouwbeslag, gereedschappen en persoonlijke beschermingsmiddelen. Met meer dan 110.000 bestelproducten, waarvan er 40.000 onmiddellijk beschikbaar zijn, zet Lecot in op een omnichannel klantenbeleving door de combinatie van digitale kanalen, een uitgebreid netwerk van filialen en leveringen op de werf.

Gheeraert groeit verder met nieuw filiaal in Rekkem

Logistiek bedrijf Gheeraert heeft een nieuwe vestiging geopend in een vroeger deel van Deny Logistics in Rekkem. Gheeraert nam de distributieactiviteiten van partner Deny Logistics over, nadat dat bedrijf had besloten te stoppen met nationale distributie om te focussen op warehousing, customs en expedition.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.