Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

De gestage groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant zo comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 wil 65% van de retailers innovatieve leverservices onderzoeken, zoals leveren op het werk en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen, aangezien ze perfect zullen weten welke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt gestimuleerd door technologie zoals micro-locationing, zodat retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven tevens naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat ze de integratie van e-commerce en in-store belangrijk vinden. Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers ook investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen gebruiken, die betalingen overal in de winkel mogelijk maken.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk ervaren voor de operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden als ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het verkeerd staat in de winkel. Een andere bron van wrevel is als prijzen tussen winkels onderling niet overeenstemmen. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door real time visibiliteit in de supply chain via automatisering, sensoren en analytics.

Verder denkt 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.

Voor dit onderzoek bevroegen online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics bijna 1.700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA.

Recente nieuwsberichten

Atos en OutSystems sluiten strategisch partnership

OutSystems, leverancier van het Low-Code-platform voor applicatieontwikkeling, heeft een strategische overeenkomst getekend met Atos in België. Laatstgenoemde zal als IT-dienstverlener het Low-Code platform van OutSystems inzetten bij klanten om cloud- en digitale transformatie-initiatieven te versnellen.

Cegeka lanceert nieuwe spin-off Switchfully voor invullen van IT-vacatures

Switchfully, een spin-off van technologische dienstverlener Cegeka, is een nieuwe partner voor bedrijven die hun IT-vacatures moeilijk ingevuld krijgen. Zo’n 27% van de bedrijven geeft expliciet aan moeilijkheden te ondervinden bij het invullen van die vacatures.

Supermarktketen Shufersal automatiseert met Knapp

Shufersal staat in Israël bekend als een van de belangrijkste supermarktketens. Om zijn service te verbeteren, besloot de retailer te investeren in zijn logistieke infrastructuur voor de online store Shufersal Direct. De organisatie zal een beroep doen een sterk geautomatiseerde logistieke oplossing van Knapp, die Shufersal moet toelaten om klantenorders sneller en met een nog hogere kwaliteit uit te leveren.

Dachser breidt netwerk van LCL-diensten uit

Dachser beschikt over een netwerk van 396 vestigingen die nauw met elkaar verbonden zijn binnen zowel wegtransport als lucht- en zeevracht. Dit jaar wordt het sterk geïntegreerde netwerk van de logistieke dienstverlener in de divisie zeevracht verder uitgebreid met 26 nieuwe LCL-verbindingen (Less than Container Load).

NewCold opent automatisch diepvriesmagazijn in Verenigde Staten

De Nederlandse dienstverlener NewCold, gespecialiseerd in diepvriesopslag en -logistiek, heeft zijn eerste volledig geautomatiseerd warehouse geopend in de VS, meer bepaald in Tacoma WA. Het hoogbouwmagazijn voor koudeopslag biedt plaats aan ongeveer 100.000 pallets en zal instaan voor de distributie van de producten van Trident Seafoods in het noordwesten van de VS. Trident Seafoods oogst en verwerkt vis en zeevruchten, voornamelijk uit Alaska.

Cen Global lanceert nieuw delivery management systeem

De nieuwe delivery management oplossing kan zowel stand alone werken als geïntegreerd met CargoWise en andere logistieke en ERP-systemen. De cloudgebaseerde oplossing moet ervoor zorgen dat voertuigen optimaal worden ingezet (gebaseerd op het gewicht of het volume) en voorziet ook routeplanning.

Renault Trucks stelt serie elektrische voertuigen voor

De Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. en Renault Trucks D Wide Z.E. bestrijken samen het complete gamma van 3,1 tot 26 ton, dat bij uitstek geschikt is voor toepassingen in de stad, zoals goederendistributie of afvalinzameling. De Renault Trucks D en Renault Trucks D Wide Z.E.

Swisslog versterkt samen met KUKA zijn CarryPick oplossing

CarryPick, een geautomatiseerd opslag- en order fulfilment systeem, is een schaalbaar concept dat uitkomst moet bieden bij multi-channel fulfilment operaties. De nieuwe KMP600 AGV van het CarryPick systeem is ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen Swisslog en KUKA Group, fabrikant van industriële robots en automatiseringssystemen.

Brexit zorgt voor onzekerheid in Belgische transportsector

Terwijl de Brexitonderhandelingen nog volop aan de gang zijn, zijn er nu al zichtbare effecten op de handelsrelaties tussen het Verenigd Koninkrijk en de rest van de EU. Zo staat de Britse exportgroei naar het Europese vasteland op het hoogste niveau sinds 2012.

35% van Belgische werkgevers krijgt vacatures niet ingevuld

Hoewel er in België momenteel niet minder dan 130.000 jobs beschikbaar zijn, zegt 35% van de Belgische werkgevers dat ze wervingsproblemen ondervinden. Dat blijkt uit de twaalfde editie van de wereldwijde enquête over het tekort aan talent die door ManpowerGroup in 43 landen en grondgebieden, waaronder België, werd georganiseerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.