Rendapart kiest voor semi geautomatiseerde shuttle installatie van Toyota Material Handling
Rendapart NV is de overkoepelende organisatie voor 2 afdelingen, beiden gespecialiseerd in organische en organo- minerale meststoffen. Rendapart is ook in onze buurlanden actief, een uitbreiding was dus noodzakelijk!
Feiten en cijfers
- Bedrijf: Rendapart Plantfood International
- Locatie: Aalst, België
- Sector: Organische en organo- minerale meststoffen
- Stockagecapaciteit: 8708 europaletten – magazijnhoogte 11,5 m
- Producten: 6 radioshuttles (Lithium-Ion), shuttlestellingen, 2 vorkheftrucks en 3 reachtrucks (Lithium-Ion)
Over Rendapart
Al méér dan 70 jaar produceert, verpakt en verdeelt de familie Krauch hoogkwalitatieve organische meststoffen onder de naam ‘Viano’. Hiermee zijn ze de eerste en oudste producent in België van organische meststoffen, een garantie naar hun klanten waarbij knowhow en ervaring hebben geleid tot kwaliteitsproducten.
Rendapart NV is de overkoepelende organisatie voor 2 afdelingen, beiden gespecialiseerd in organische en organo- minerale meststoffen: het welbekende merk VIANO, met een volledig aanbod van tuinproducten, meststoffen (enkelvoudige en samengestelde), grondverbeteraars, potgronden, bodembedekkers, enz. en anderzijds is er het productiebedrijf Rendapart Plantfood Int., een belangrijke producent van organisch en organo- minerale meststoffen. Actief op de internationale markt van Private Labels. Beide bedrijven zijn eigendom van Rendapart NV en bieden de klant een volledige en hoogwaardige service aan.
Efficiënte indeling van het magazijn
Dicht bij het hart van België op korte afstand van de hoofdstad Brussel, ontmoeten wij de plant manager, zoon van de zaakvoerder, Jan Krauch. ‘Mijn grootvader had tijdens het interbellum, Animalia in Denderleeuw opgestart. We waren er gespecialiseerd in afvalbewerking. Om de cirkel volledig rond te maken, heeft mijn grootvader in 1948 het meststoffenmerk Viano gelanceerd. Het eerste organische meststoffen bedrijf van België was geboren. Een visionair, niets gaat verloren,’ vertelt Jan Krauch ons.
‘Alles is zeer specifiek geworden tegenwoordig, voor elk product maken wij een specifieke meststof. Om de trend te kunnen volgen, was een efficiënte indeling en uitbreiding van ons magazijn noodzakelijk. Ons magazijn beantwoordde niet meer aan de noden die we hadden. Zo was ik op zoek gegaan naar een efficiënte oplossing. Wij hadden al reeds vorkheftrucks van Toyota bij ons rijden waar we tevreden over zijn. Hierdoor was ik op de website gaan kijken welke oplossingen Toyota ons nog kon bieden. Op de website had ik gezien dat jullie ook shuttles en shuttlestellingen in het gamma hebben. Zo ben ik terug in contact gekomen met Toyota.’
Toyota als volwaardige consultant
‘Voorheen hadden wij drive-in rekken, maar deze voldeden niet meer aan onze noden in de huidige situatie. Samen met jullie sales manager Racking Solutions Wilfried Elsen ben ik aan de slag gegaan om een oplossing te vinden hoe we onze stockagecapaciteit maximaal kunnen benutten. Wilfried adviseerde mij om te werken met shuttles in combinatie met shuttlestellingen en reachtrucks. Met deze oplossing kunnen we per rek beginnen stockeren. Zo optimaliseren we onze stockage capaciteit, wat uiterst belangrijk is voor ons. Alsook optimaliseren we de bereikbaarheid van de producten en de schade wordt gereduceerd. Door met reachtrucks te werken, creëer je nog meer stockagecapaciteit. De reachtruck is zeer compact, flexibel en heeft een smal chassis die ideaal is voor gebruik in smalle omgevingen. Vandaar onze keuze voor deze efficiënte oplossing: shuttlestellingen in combinatie met 6 radioshuttles en 3 reachtrucks,’ vertelt Jan ons.
‘De keuze voor Toyota was vanzelfsprekend gezien alles zeer snel gaat en goed wordt opgevolgd, dat was doorslaggevend. Daarnaast zijn jullie zeer flexibel. Wij zijn zeer seizoensgebonden en er moest een bepaald tijdslot gerespecteerd worden voor de installatie. De samenwerking met Wilfried en de project engineer Joris Van Aken is zeer vlot verlopen alsook de implementatie van het project. Wijzigingen werden meteen en efficiënt aangepakt,’ gaat Jan verder.
Rendapart is niet enkel actief in België maar ook in onze buurlanden Frankrijk en Nederland, alsook in Polen, Denemarken, Finland, Verenigd-Koninkrijk, Estland, enz. Dit maakt uitbreiding noodzakelijk. ‘De portefeuille aan klanten dikt ieder jaar verder aan waardoor we ons magazijn in de nabije toekomst terug gaan uitbreiden. Gezien ons proces enorm geoptimaliseerd is door de oplossing dat Toyota ons heeft aangeboden, is het voor ons vanzelfsprekend dat we dan ook de shuttles, shuttlestellingen en de reachtrucks van Toyota zullen implementeren,’ sluit Jan Krauch af.
Ontdek onze shuttleoplossingen