Renault Group introduceert robots van Exotec in autologistiek

Foto: Exotec / Renault Group

In zijn grootste after sales-magazijn in Villeroy (Frankrijk) heeft Renault Group een nieuwe 100% geautomatiseerde logistieke faciliteit geopend. De vestiging is uitgerust met een systeem van Exotec. De samenwerking met de wereldwijde leverancier van magazijnrobots is een wereldprimeur voor de autoproducent. De Skypod-robots moeten het werk van de operatoren vergemakkelijken door items in de hoogte te picken. De tijd die nodig is om de bestellingen van onderdelen voor te bereiden zou zo tot 6 keer worden verkort. Bovendien optimaliseert het systeem de oppervlakte van de opslagruimte in Villeroy. Volgens Renault Group zou dankzij het Exotec-systeem en het aanwezige personeel het aantal bestellingen met 25% kunnen verhogen.

De logistieke site van Renault in Villeroy verwerkt momenteel tot 40.000 orderlijnen per dag met 110.000 productreferenties, waarvan 20.000 beheerd door de het systeem van Exotec. Het magazijn zet op dit moment 191 robots in om het bedrijf te ondersteunen bij de orderverzameling, inventarisatie, opslag of samenpersing. De robots rijden autonoom dankzij geavanceerde navigatie- en besturingsmogelijkheden. Door hun compacte ontwerp kunnen ze snel en efficiënt bewegen in complexe logistieke omgevingen, ook in de buurt van medewerkers en andere apparatuur. Verder zijn de magazijnrobots van Exotec flexibel en schaalbaar; bij veranderende productiebehoeften kan het systeem in real time worden aangepast door rekken, robots of transportbanden toe te voegen.

De pallets die bestemd zijn voor opslag in de fabriek worden in Exotec-bakken van 60 liter geplaatst. Die bakken worden vervolgens getransporteerd door een robot die ze in de opslagrekken plaatst.

Wanneer de bestellingen van klanten binnenkomen, worden de picktaken aan de pickstations toegewezen. Een robot haalt het referentienummer van de bestelde artikelen op en brengt ze naar de pickstations. Die handeling wordt voor elk artikel in de bestelling herhaald.

Nadat de items zijn voorbereid, worden de pakketten naar de verzendruimte gebracht om in vrachtwagens te worden geladen.

Volgens Renault Group draagt de nieuwe installatie niet alleen bij aan de verbetering van de werkomstandigheden en de veiligheid van de operatoren in Villeroy, maar beantwoordt het systeem ook aan de behoeften van klanten aan kortere levertijden en een steeds efficiëntere dienst na verkoop.

Op zijn hoogtepunt kan de faciliteit in Villeroy bijna 4.000 lijnen per uur voorbereiden met veertien pickstations. De voorbereidingstijd voor een bestelling (van begin tot levering van het pakket tot verzending) bedraagt 20 minuten. Voorheen duurde dat 2 uur.

Door de installatie van Exotec zou het energieverbruik van de locatie met 30% dalen in vergelijking met de traditionele werkwijze, vooral doordat de handlingapparatuur is vervangen door robots die minder energie verbruiken.

Recente nieuwsberichten

Arvato Supply Chain Solutions breidt uit met picktoren voor Sephora

Arvato Supply Chain Solutions, als dienstverlener actief in het domein van supply chain en e-commerce, heeft de capaciteit in zijn vestiging in Düren (Noordrijn-Westfalen, Duitsland) uitgebreid voor zijn klant Sephora. Sinds 2018 verzorgt Arvato Supply Chain Solutions in Düren de opslag, picking en verpakking voor het cosmeticabedrijf.

Leuze brengt totaaloplossing voor toegangsbeveiliging in palletmagazijnen

Palletmagazijnen met automatische herstart dragen bij tot een verhoogde systeemefficiëntie met een betrouwbare toegangsbeveiliging. Aangezien de EN 415-4 norm uit 1997, met betrekking tot de veiligheid van palletiseermachines en depalletiseermachines, wordt herzien, moeten fabrikanten en exploitanten van machines en systemen binnenkort met de nieuwe eisen rekening houden.

Savoye introduceert Labour Management software module op basis van machine learning

Als uitbreiding binnen de bestaande Odatio WMS/TMS software suite, stelt Savoye een innovatieve Labour Management module voor. De software maakt gebruik van machine learning technologie om te leren van de verzamelde data. Labour Management, als onderdeel van het WMS, heeft als voornaamste doel personeel en apparatuur te managen en op elkaar af te stemmen.

Rhenus Warehousing Solutions neemt Deense externe logistiek dienstverlener DKI over

Rhenus Warehousing Solutions heeft een overeenkomst getekend voor de overname van het Deense bedrijf DKI Logistics A/S en zijn filiaal DKI Automatic A/S, dat actief is op het gebied van magazijninvesteringen (beide samen ‘DKI’). De logistiek dienstverlener is gespecialiseerd in complete magazijn- en supply chain-oplossingen met op maat gemaakte diensten met toegevoegde waarde.

Dachser neemt eerste vrachtwagens op waterstof in gebruik

Dachser boekt vorderingen met praktische tests van emissievrije aandrijftechnologieën voor vrachtwagens. De logistiek dienstverlener is van plan in 2023 twee waterstof-brandstofcelvrachtwagens in Duitsland in gebruik te nemen. Om te beginnen zal Dachser een 27-tons Hyundai Xcient vrachtwagen op de weg zetten in Maagdenburg.

Smart Robotics lanceert Smart Fashion Picker cobot

Smart Robotics, aanbieder van ‘picking automation as a service’ voor magazijnen en logistieke processen, heeft de officiële lancering aangekondigd van hun nieuwste cobot: de Smart Fashion Picker. Deze pick & place cobot is ontworpen om kledingstukken van verschillende maten, materialen en vormen te picken en moet daarmee de orderpicking voor de modesector efficiënter maken.

Keller & Kalmbach breidt centraal magazijn opnieuw uit met Jungheinrich

Keller & Kalmbach, gespecialiseerd in verbindingselementen, bevestigingstechnieken en intelligent beheer van C-onderdelen, breidt de capaciteit van zijn centrale magazijn en distributiecentrum in Hilpoltstein (Beieren, Duitsland) voor de tweede keer uit.

Scheitlin-Papier AG zet AutoStore systeem van Element Logic in

Om o.a. de capaciteit te vergroten en de processen te optimaliseren, besloot de Zwitserse groothandel Scheitlin-Papier AG een nieuw modern logistiek centrum te bouwen in Niederuzwil/St. Gallen. In de nieuwe faciliteit zal een AutoStore-systeem worden geïnstalleerd voor de opslag van kleine onderdelen.

De supply chain opschalen

Black Friday is niet alleen maar een belangrijk internationaal shopevent. Deze dag luidt het shopseizoen in de aanloop naar kerst in, wat tevens de drukste periode van het jaar voor retailers is. nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag.

Rutges Cargo Europe investeert in uitbreiding Schiphol Logistics Park

Het wordt een warehouse van 5000 m2 waar vooral Value Added Logistics activiteiten zullen worden uitgevoerd. Het is een bounded warehouse met een bulk locatie, 2800 palletplaatsen in stellingen en een grote xdock ruimte. In september zal de ruimte worden opgeleverd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.