Renault Group introduceert robots van Exotec in autologistiek

Foto: Exotec / Renault Group

In zijn grootste after sales-magazijn in Villeroy (Frankrijk) heeft Renault Group een nieuwe 100% geautomatiseerde logistieke faciliteit geopend. De vestiging is uitgerust met een systeem van Exotec. De samenwerking met de wereldwijde leverancier van magazijnrobots is een wereldprimeur voor de autoproducent. De Skypod-robots moeten het werk van de operatoren vergemakkelijken door items in de hoogte te picken. De tijd die nodig is om de bestellingen van onderdelen voor te bereiden zou zo tot 6 keer worden verkort. Bovendien optimaliseert het systeem de oppervlakte van de opslagruimte in Villeroy. Volgens Renault Group zou dankzij het Exotec-systeem en het aanwezige personeel het aantal bestellingen met 25% kunnen verhogen.

De logistieke site van Renault in Villeroy verwerkt momenteel tot 40.000 orderlijnen per dag met 110.000 productreferenties, waarvan 20.000 beheerd door de het systeem van Exotec. Het magazijn zet op dit moment 191 robots in om het bedrijf te ondersteunen bij de orderverzameling, inventarisatie, opslag of samenpersing. De robots rijden autonoom dankzij geavanceerde navigatie- en besturingsmogelijkheden. Door hun compacte ontwerp kunnen ze snel en efficiënt bewegen in complexe logistieke omgevingen, ook in de buurt van medewerkers en andere apparatuur. Verder zijn de magazijnrobots van Exotec flexibel en schaalbaar; bij veranderende productiebehoeften kan het systeem in real time worden aangepast door rekken, robots of transportbanden toe te voegen.

De pallets die bestemd zijn voor opslag in de fabriek worden in Exotec-bakken van 60 liter geplaatst. Die bakken worden vervolgens getransporteerd door een robot die ze in de opslagrekken plaatst.

Wanneer de bestellingen van klanten binnenkomen, worden de picktaken aan de pickstations toegewezen. Een robot haalt het referentienummer van de bestelde artikelen op en brengt ze naar de pickstations. Die handeling wordt voor elk artikel in de bestelling herhaald.

Nadat de items zijn voorbereid, worden de pakketten naar de verzendruimte gebracht om in vrachtwagens te worden geladen.

Volgens Renault Group draagt de nieuwe installatie niet alleen bij aan de verbetering van de werkomstandigheden en de veiligheid van de operatoren in Villeroy, maar beantwoordt het systeem ook aan de behoeften van klanten aan kortere levertijden en een steeds efficiëntere dienst na verkoop.

Op zijn hoogtepunt kan de faciliteit in Villeroy bijna 4.000 lijnen per uur voorbereiden met veertien pickstations. De voorbereidingstijd voor een bestelling (van begin tot levering van het pakket tot verzending) bedraagt 20 minuten. Voorheen duurde dat 2 uur.

Door de installatie van Exotec zou het energieverbruik van de locatie met 30% dalen in vergelijking met de traditionele werkwijze, vooral doordat de handlingapparatuur is vervangen door robots die minder energie verbruiken.

Recente nieuwsberichten

Hoe bereken je de ROI van magazijnautomatisering?

ROI staat voor Return On Investment. Het is een essentiële financiële maatstaf voor elke business en geeft het rendement aan op investeringen. Hiermee kan worden bepaald hoe efficiënt en winstgevend een besteding is geweest. Maar hoe bereken je de ROI van een geautomatiseerde magazijnoplossing?

Savoye realiseert eerste Micro Fulfilment Center voor retailer Coop Liguria

(Advertorial) Een micro-fulfilment centrum (MFC) kan worden omschreven als een hyperlokaal distributiecentrum voor bijvoorbeeld click-and-collect en andere last-mile delivery diensten. Het MFC voor supermarktketen Coop Liguria zal binnenkort operationeel zijn in de bestaande Bolzaneto-hypermarkt in Genua.

Phi Data en Blyott bieden zorgsector betaalbare oplossing voor asset tracking met Bluetooth-tags

Phi Data, als IT-integrator gespecialiseerd in de digitalisering van bedrijfsprocessen, wil organisaties in de zorgsector helpen om op een eenvoudige en betaalbare manier het overzicht te bewaren over hun werkmiddelen. Het bedrijf gaat daarvoor in zee met Blyott, een Belgisch-Nederlandse scale-up die actief is in Real-Time Location Systems (RTLS), specifiek ontwikkeld voor de zorgsector.

Sensolus sluit partnership met Deutsche Telekom voor IoT-tracking op Duitse markt

De Gentse scale-up Sensolus breidt zijn partnernetwerk in Europa verder uit en start een samenwerking met Deutsche Telekom IoT GmbH. De twee bedrijven zullen gezamenlijk oplossingen aanbieden voor het intelligent traceren en beheren van assets met behulp van IoT-technologie (Internet of Things) op de Duitse markt.

Exact breidt uit naar de DACH-regio met overname van Weclapp

Exact, leverancier van business en accounting software, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Weclapp, een toonaangevende leverancier van cloud ERP-software in de DACH-regio (Duitsland – Oostenrijk – Zwitserland), van 3U Holding (ETR: UUU), een Duitse holding.

Hans Willems vervoegt Alstef Group

Om zijn aanwezigheid in de Benelux te versterken, heeft Alstef Group – leverancier van geautomatiseerde turnkey oplossingen – Hans Willems aangesteld als sales engineer binnen zijn sales team voor intralogistiek. Hans Willems heeft bijna dertig jaar ervaring in de logistiek.

Transuniverse Forwarding neemt groepagebedrijf Apmex over

Transuniverse Forwarding uit Wondelgem heeft het groepagebedrijf Apmex International Forwarding uit Evergem overgenomen. Apmex is gespecialiseerd in trafieken op West-Europa, met de klemtoon op het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en de Benelux-distributie.

Automatiseren met Element Logic: bereken je ROI

(Advertorial) Een ROI-berekening helpt om het succes van je investering in magazijnautomatisering te bepalen. Energie- en personeelsbesparing zijn twee voorbeelden van concrete waarden voor jouw kosten-batenanalyse. Ook zachtere waarden, zoals minder druk bij de klantenservice en minder orderfouten, tellen mee.

Europa Worldwide Group luidt nieuw tijdperk in voor transport tussen België en het VK

Logistiek bedrijf Europa Worldwide Group geeft zijn activiteiten in Oostende een boost met de uitbreiding van zijn diensten en de omdoping van Continental Cargo Carriers tot Europa Road. Europa Worldwide Group bestaat uit drie divisies: Road, Air & Sea en Warehouse.

Normative helpt Europese bedrijven emissierapportage na te leven

Binnenkort wordt in de EU de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) ingevoerd. Die uitgebreide wetgeving houdt in dat meer bedrijven de uitstoot van hun waardeketen (ook wel scope 3-emissies genoemd) zullen moeten rapporteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.