Remote services: op afstand en toch dichtbij

(Advertorial)Remote services worden steeds belangrijker voor proactieve probleemoplossing in sterk geautomatiseerde systemen. Het doel is niet om simpelweg te reageren op problemen, maar om proactief data te analyseren en scenario’s te simuleren die een maximale beschikbaarheid van de systemen garanderen en op die manieren problemen te voorkomen.

Om een snelle levering te kunnen garanderen, is een hoogwaardige logistiek nodig. Wie zijn auto met een probleem naar de garage brengt, verwacht deze de volgende dag terug met een werkend reserveonderdeel. En wie online een kledingstuk bestelt, wil dat zo snel mogelijk passen. Voor spare parts en e-commerce is het absoluut noodzakelijk dat hun intralogistieke systemen draaien, vaak zelfs 24 uur per dag.
 
Remote services is niet nieuw, maar met een veranderende technologie en steeds verdergaande automatisering zijn nieuwe services een vereiste. TGW Logistics biedt met zijn Lifetime Services team negen diensten op afstand. En er worden voortdurend nieuwe ontwikkeld.
 
Aandacht voor cybersecurity
Sinds de covid-19-pandemie is het aantal hackeraanvallen op de toeleveringsketen toegenomen. Uit een ondervraging in 2021 van 1.451 decisionmakers uit de sector bleek dat 81 procent tijdens de pandemie meer cyberbedreigingen zagen. Zesenvijftig procent had te maken met kritieke gevallen van stilstand, resulterend in een enorme schade.
 
Dit toont aan dat je ook op het gebied van IT behoefte hebt aan diepgaande gespecialiseerde expertise en waarom steeds meer gebruik wordt gemaakt van diensten vanaf afstand. Ten eerste zijn er minder eigen medewerkers ter plaatse nodig, wat geld bespaart. Ten tweede willen bedrijven zichzelf beschermen tegen cybercriminaliteit, en met name tegen aanvallen van hackers. Daarom laten ze externe experts de systemen regelmatig aanpassen aan de laatste nieuwe beveiligingsstandaarden.
 
In-house support center
TGW onderscheidt zich met zijn in-house Support Center van andere aanbieders van remote services. Klanten kunnen het in-house Support Center rechtstreeks bereiken via Remote Expert Support (hotline). TGW verricht zelf de ondersteuning op het eerste niveau in plaats van het uit te besteden aan een provider.
 
Hiermee lost TGW ongeveer 90 procent van alle problemen op softwaregebied op. Alleen in zeer complexe gevallen, zoals gecombineerde software- en hardwareproblemen is het noodzakelijk dat technici ter plaatse zijn.
 
Een uitgebreid aanbod aan servicemodules
TGW heeft momenteel negen verschillende servicemodules die ook onderling gecombineerd kunnen worden.
Managed Connectivity: Om de toegang op afstand zo veilig mogelijk te maken, is de verbinding gebaseerd op de hoogste veiligheidsnormen. Er wordt daarom gebruik gemaakt van een up-to-date Cisco Multipoint Virtual Network (VPN) en Virtual Desktop Infrastructure (VDI)-technologie. Multi-factor authenticatie is vereist om toegang te krijgen.
 
Remote Expert Support: De experts van TGW zijn 365 dagen per jaar en 24 uur per dag beschikbaar om de Remote Expert Support (hotline) te beantwoorden. Ze spreken meerdere talen en beheersen het volledige aanbod aan services, van mechatronische componenten tot het besturingssysteem en IT-hardware tot de softwaretoepassingen zoals de materiaalstroomcontroller van TGW of het WMS. Aan elke probleemoplossende procedure kan desgewenst een oorzaakanalyse worden toegevoegd.
 
Software Monitoring & Alerting: De experts houden te allen tijde de vinger aan de pols. Ze kunnen alle door TGW geleverde softwarecomponenten monitoren – van foutstatistieken van de mechatronische modules tot de IT-hardware en softwaretoepassingen van de interfaces. Anomalieën activeren een alarm. Afhankelijk van het contract werken medewerkers van TGW aan het probleem of doet de klant dat zelf.
 
Managed back-up en disasterrecovery: Het volledige system is voorbereid op een worstcasescenario – met gestandaardiseerde en geteste procedures voor het opnieuw importeren van geback-upte gegevensversies. Back-ups worden verbeterd en de beschikbaarheid wordt regelmatig gecontroleerd.
 
Datavisualisatie en -analyse: De gegenereerde data wordt geanalyseerd en gevisualiseerd op een dashboard. De operator kan zelf evaluaties uitvoeren en bepaalde vragen starten.
 
IT-beheer: TGW biedt kostenefficiënt server- en databasebeheer. De klant ontvangt op regelmatige basis rapportages en aanbevelingen, bijvoorbeeld voor verbeteringen of softwareupdates.
 
Managed Test Environment: LTS-specialisten spiegelen het systeem 1:1 om te testen wat er gebeurt als updates of patches worden geïmporteerd. Een verscheidenheid aan operationele strategieën kan worden vergeleken zonder dat het productiesysteem er ooit bij betrokken is. Het testsysteem blijft dus altijd op hetzelfde niveau als het productiesysteem.
 
Patch Management Services: TGW houdt het productiesysteem up-to-date. Experts selecteren beveiligingsrelevante patches die passen bij het specifieke system van de klant, testen en installeren deze. Dit maakt het mogelijk om beveiligingslacunes te dichten en storingen te minimaliseren. Er worden ook release-updates van de databaseproviders uitgevoerd – met een downtime van minder dan vier uur.
 
Beveiligingsscans: Specialisten testen regelmatig op beveiligingslacunes en nemen indien nodig tegenmaatregelen. De klant hoeft zich geen zorgen te maken over de beveiliging en verkleint het risico op cyberaanvallen.
 
Meer informatie: https://www.tgw-group.com/en/news/press-releases/2022/remote-services-so-far-yet-so-near

Recente nieuwsberichten

Linde komt met nieuwe handpallettrucks en camerasysteem voor ATEX-zones

Linde stelt binnenkort zijn nieuwste innovaties op het vlak van explosiebeveiliging voor. Het gaat om drie compacte elektrische handpallettrucks die in ATEX-zones (ATmosphère EXplosible) kunnen worden ingezet. Ook het Reverse Assist Camera-veiligheidssysteem van Linde kan voortaan in ATEX-zones worden toegepast.

PepsiCo breidt chipsfabriek in Veurne uit met automatisch magazijn van Mecalux

De Belgische afdeling van PepsiCo, de multinational gespecialiseerd in voedingsmiddelen en dranken, gaat haar logistiek moderniseren met de bouw van een volledig geautomatiseerd magazijn. Het nieuwe automatische magazijn zal de fabriek in Veurne, een van de grootste chipsfabrieken in Europa, aanvullen. Daar zullen de twee miljoen zakken chips en snacks die dagelijks worden geproduceerd voor de merken Lay’s, Doritos, Bugles en Cheetos worden opgeslagen. Voor het automatische magazijn doet PepsiCo een beroep op de intralogistieke groep Mecalux die er zijn Automatische Pallet Shuttle-systeem zal installeren.

Altrea Logistics bouwt Chemical Hub Limburg samen met Belgian Resilience Fund, VR4TR en LRM

Internationale logistieke speler Altrea Logistics, met hoofdzetel in Pelt, verstevigt zijn positie als logistiek dienstverlener voor importeurs, producenten, handelaars en distributeurs van (gevaarlijke) hoogwaardige chemische vloeistoffen en droge stoffen. Mede gefinancierd door het Belgian Resilience Fund, VR4TR en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM bouwt Altrea Logistics namelijk een nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout. Volgens CEO Roel Smets is het meteen ook de enige site van de hoogste Seveso klasse in België die ook op hoog niveau BREEAM-gecertificeerd is en volledige klimaatneutraliteit nastreeft.

Mercitalia Logistics en Amazon verleggen samen transport van weg naar spoor

Mercitalia Logistics, een 100% dochteronderneming van de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane (FS Italiane Group), blijft streven naar meer efficiëntie en minder CO2-uitstoot door gebruik te maken van het spoor. De logistiek dienstverlener heeft samen met Amazon een overeenkomst getekend om goederen te transporteren tussen de Amazon fulfilment centra in Duitsland en Italië. De nieuwe overeenkomst is erop gericht het internationale vrachtverkeer te verminderen, waardoor zowel de CO2-uitstoot als de congestie op de belangrijkste Europese wegen moet afnemen. Het project moet Amazon ook helpen de voorraadverwerking te optimaliseren, levertijden te verkorten en zo de klantervaring te verbeteren.

Dachser creëert nieuwe LCL-verbindingen tussen Rotterdam en Azië

De lucht- en zeevrachtdivisie van Dachser in de Benelux breidt zijn diensten uit met nieuwe LCL-verbindingen met vaste vertrektijden tussen de haven van Rotterdam en diverse havens in Azië.

Mercadona schakelt ook voor 16e geautomatiseerde DC Witron in

Eind december 2023 gaf Mercadona de Witron Group de opdracht voor de bouw van een nieuw 15.000m² groot distributiecentrum voor droge producten in Guadix (Granada) in Zuid-Spanje. In hun twintigjarige samenwerking is dit al het zestiende geautomatiseerde logistieke centrum dat Witron voor de Spaanse retailer ontwerpt en realiseert - met in totaal 203 COM-machines voor droge, verse en diepvriesproducten. Vanaf 2026 zal de sterk geautomatiseerde faciliteit meer dan 90 winkels van de Spaanse foodretailer bevoorraden met 4.000+ artikelen. Sinds begin 2021 runt Mercadona op de locatie Guadix een modern logistiek centrum voor diepvriesproducten, dat ook door Witron is ontworpen en geïmplementeerd.

Montea bouwt duurzaam distributiecentrum dicht bij de stad

Logistiek vastgoedontwikkelaar Montea bouwt momenteel een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Blue Gate in Antwerpen. Het DC bestaat uit twee units, respectievelijk voor logistiek bedrijf Herfurth en modegroep Dries Van Noten. Beide bedrijven gaan een langdurige huurovereenkomst met Montea aan. De oplevering van beide units is voorzien voor het najaar van 2024.

DSV Solutions benoemt Edwin Eggebeen tot managing director

In zijn nieuwe rol als managing director bij DSV Solutions zal Edwin Eggebeen (foto) toezien op het vormgeven van de bedrijfsstrategie en het leiden van de operaties, inclusief de bouw van een nieuw 120.000m² groot magazijn in Gent.

Prévoté optimaliseert voorraadbeheer met ZetesMedea Full Pallet Inventory

Omdat het Franse logistiek- en transportbedrijf Prévoté werd geconfronteerd met bekende uitdagingen bij voorraadbeheer, zoals de beschikbaarheid van personeel, risico op fouten en het lang vasthouden van voorraden, besloot het op zoek te gaan naar opties om het voorraadbeheer sneller, nauwkeuriger en efficiënter in te richten. Het bedrijf richtte zich tot Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering, voor de implementatie van een oplossing die gebruik maakt van ‘machine vision’-technologie. De ingebruikname van ZetesMedea Full Pallet Inventory (FPI) zorgt bij Prévoté voor een gestroomlijnd en geautomatiseerd voorraadbeheer.

Combi Safe-Lift van Combilift beveiligt heftrucks tegen overbelasting

Om veilig te werken, moeten heftruckbestuurders het gewicht van de lading die ze verplaatsen, goed kunnen inschatten. Om hun daarbij te helpen, lanceert Combilift de Combi Safe-Lift. Het betreft een beveiligingssysteem waarmee heftruckbestuurders kunnen voorkomen dat hun truck wordt overbeladen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.