Remote services: op afstand en toch dichtbij

(Advertorial)Remote services worden steeds belangrijker voor proactieve probleemoplossing in sterk geautomatiseerde systemen. Het doel is niet om simpelweg te reageren op problemen, maar om proactief data te analyseren en scenario’s te simuleren die een maximale beschikbaarheid van de systemen garanderen en op die manieren problemen te voorkomen.

Om een snelle levering te kunnen garanderen, is een hoogwaardige logistiek nodig. Wie zijn auto met een probleem naar de garage brengt, verwacht deze de volgende dag terug met een werkend reserveonderdeel. En wie online een kledingstuk bestelt, wil dat zo snel mogelijk passen. Voor spare parts en e-commerce is het absoluut noodzakelijk dat hun intralogistieke systemen draaien, vaak zelfs 24 uur per dag.
 
Remote services is niet nieuw, maar met een veranderende technologie en steeds verdergaande automatisering zijn nieuwe services een vereiste. TGW Logistics biedt met zijn Lifetime Services team negen diensten op afstand. En er worden voortdurend nieuwe ontwikkeld.
 
Aandacht voor cybersecurity
Sinds de covid-19-pandemie is het aantal hackeraanvallen op de toeleveringsketen toegenomen. Uit een ondervraging in 2021 van 1.451 decisionmakers uit de sector bleek dat 81 procent tijdens de pandemie meer cyberbedreigingen zagen. Zesenvijftig procent had te maken met kritieke gevallen van stilstand, resulterend in een enorme schade.
 
Dit toont aan dat je ook op het gebied van IT behoefte hebt aan diepgaande gespecialiseerde expertise en waarom steeds meer gebruik wordt gemaakt van diensten vanaf afstand. Ten eerste zijn er minder eigen medewerkers ter plaatse nodig, wat geld bespaart. Ten tweede willen bedrijven zichzelf beschermen tegen cybercriminaliteit, en met name tegen aanvallen van hackers. Daarom laten ze externe experts de systemen regelmatig aanpassen aan de laatste nieuwe beveiligingsstandaarden.
 
In-house support center
TGW onderscheidt zich met zijn in-house Support Center van andere aanbieders van remote services. Klanten kunnen het in-house Support Center rechtstreeks bereiken via Remote Expert Support (hotline). TGW verricht zelf de ondersteuning op het eerste niveau in plaats van het uit te besteden aan een provider.
 
Hiermee lost TGW ongeveer 90 procent van alle problemen op softwaregebied op. Alleen in zeer complexe gevallen, zoals gecombineerde software- en hardwareproblemen is het noodzakelijk dat technici ter plaatse zijn.
 
Een uitgebreid aanbod aan servicemodules
TGW heeft momenteel negen verschillende servicemodules die ook onderling gecombineerd kunnen worden.
Managed Connectivity: Om de toegang op afstand zo veilig mogelijk te maken, is de verbinding gebaseerd op de hoogste veiligheidsnormen. Er wordt daarom gebruik gemaakt van een up-to-date Cisco Multipoint Virtual Network (VPN) en Virtual Desktop Infrastructure (VDI)-technologie. Multi-factor authenticatie is vereist om toegang te krijgen.
 
Remote Expert Support: De experts van TGW zijn 365 dagen per jaar en 24 uur per dag beschikbaar om de Remote Expert Support (hotline) te beantwoorden. Ze spreken meerdere talen en beheersen het volledige aanbod aan services, van mechatronische componenten tot het besturingssysteem en IT-hardware tot de softwaretoepassingen zoals de materiaalstroomcontroller van TGW of het WMS. Aan elke probleemoplossende procedure kan desgewenst een oorzaakanalyse worden toegevoegd.
 
Software Monitoring & Alerting: De experts houden te allen tijde de vinger aan de pols. Ze kunnen alle door TGW geleverde softwarecomponenten monitoren – van foutstatistieken van de mechatronische modules tot de IT-hardware en softwaretoepassingen van de interfaces. Anomalieën activeren een alarm. Afhankelijk van het contract werken medewerkers van TGW aan het probleem of doet de klant dat zelf.
 
Managed back-up en disasterrecovery: Het volledige system is voorbereid op een worstcasescenario – met gestandaardiseerde en geteste procedures voor het opnieuw importeren van geback-upte gegevensversies. Back-ups worden verbeterd en de beschikbaarheid wordt regelmatig gecontroleerd.
 
Datavisualisatie en -analyse: De gegenereerde data wordt geanalyseerd en gevisualiseerd op een dashboard. De operator kan zelf evaluaties uitvoeren en bepaalde vragen starten.
 
IT-beheer: TGW biedt kostenefficiënt server- en databasebeheer. De klant ontvangt op regelmatige basis rapportages en aanbevelingen, bijvoorbeeld voor verbeteringen of softwareupdates.
 
Managed Test Environment: LTS-specialisten spiegelen het systeem 1:1 om te testen wat er gebeurt als updates of patches worden geïmporteerd. Een verscheidenheid aan operationele strategieën kan worden vergeleken zonder dat het productiesysteem er ooit bij betrokken is. Het testsysteem blijft dus altijd op hetzelfde niveau als het productiesysteem.
 
Patch Management Services: TGW houdt het productiesysteem up-to-date. Experts selecteren beveiligingsrelevante patches die passen bij het specifieke system van de klant, testen en installeren deze. Dit maakt het mogelijk om beveiligingslacunes te dichten en storingen te minimaliseren. Er worden ook release-updates van de databaseproviders uitgevoerd – met een downtime van minder dan vier uur.
 
Beveiligingsscans: Specialisten testen regelmatig op beveiligingslacunes en nemen indien nodig tegenmaatregelen. De klant hoeft zich geen zorgen te maken over de beveiliging en verkleint het risico op cyberaanvallen.
 
Meer informatie: https://www.tgw-group.com/en/news/press-releases/2022/remote-services-so-far-yet-so-near

Recente nieuwsberichten

Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich

Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.

Dematic klantendag bij Radial

Een nieuw distributiecentrum in Groningen met 299 AMR's helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Bent u geïnteresseerd om deze faciliteit live te zien? Verzeker u nu van uw deelname!

Toyota Material Handling past ESRS al toe in nieuw duurzaamheidsrapport

In zijn meest recente duurzaamheidsrapport heeft Toyota Material Handling Europe zijn rapportageproces al afgestemd op de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), de nieuwe Europese normen voor duurzaamheidsrapportage. Hoewel die aanpak nog niet verplicht is, kan het bedrijf daardoor nu al in een vroeg stadium de hiaten in zijn duurzaamheidscommunicatie identificeren, informatie die momenteel beschikbaar is openbaar maken en zich voorbereiden op de nieuwe normen die in 2026 van kracht worden. Het ESRS-kader, een belangrijk onderdeel van de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), is een toekomstige reeks EU-eisen in verband met naleving en openbaarmaking voor grote ondernemingen.

Montea investeert ruim 50 miljoen euro in uitbreiding in Duitsland

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, verwerft een logistiek park met een totale verhuurbare oppervlakte van 63.500m² in Hamburg. De transactie betekent een verdere uitbreiding van de aanwezigheid van Montea in Duitsland, een steeds belangrijker wordende markt voor de vennootschap. Naast Hamburg beschikt Montea over nog twee site op Duitse bodem, met name in Mannheim en Leverkusen.

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.