Realtime volgen van gebruiks- en verbruiksgoederen met IDstock®
Wyckaert is klaar voor groei dankzij een efficiënter magazijnbeheer op basis van IDstock®
Wyckaert is een Gents bouwbedrijf dat al meer dan 125 jaar projecten realiseert voor de industrie, de utiliteitsbouw en de residentiële markt. Het bedrijf geniet een gedegen reputatie als vaste waarde en betrouwbare referentie met veel aandacht voor duurzaam ondernemen.
Wyckaert streeft langetermijnrelaties na met medewerkers, klanten en partners. Elk bouwproject is een partnership. Door continuïteit in de samenwerking met onderaannemers, leveranciers en dienstverleners verzekeren ze de opdrachtgever van kwaliteit en willen ze ervoor zorgen dat elk project een referentieproject wordt.
De ruime ervaring in tal van sectoren heeft gezorgd voor een portfolio dat getuigt van geslaagde samenwerkingen over heel Vlaanderen en Brussel. De projectdatabase op hun website www.wyckaert.eu geeft een mooi overzicht van de realisaties. Ook in samenwerkingsvormen zoals Design & Build hebben ze de nodige ervaring. Zo realiseerden ze het nieuwe politiekantoor in Eeklo, een zorghotel met assistentiewoningen en een ondergrondse parking in Gent en het ontwerp, de bouw en financiering van een aantal scholen, …. Met een omzet van 77 miljoen euro en een personeelsbestand van ruim 140 werknemers is Wyckaert een gezond middelgroot bedrijf geworden met een enorm groeipotentieel.
Geen groeiscenario zonder efficiëntere logistiek
Om die groei te helpen realiseren, bouwde Wyckaert een eigen nieuw duurzaam hoofdkantoor en magazijn. De plannen en ambities voor de toekomst in gedachte houdend kwam Wyckaert tot de conclusie dat de bestaande oplossingen voor magazijnbeheer op termijn niet zouden volstaan.
Wyckaert had behoefte aan een oplossing die de digitalisering van de logistieke handelingen op een betrouwbare manier kon verzekeren, en de koppeling met de bestaande beheersoftware moeiteloos kon verzorgen. Scanning, barcodes, RFID-tags: de oplossing moest uit die hoek komen, en moest beantwoorden aan de specifieke behoeften. Na enige tijd zoeken kwam het bedrijf in contact met PHI DATA, en zij konden een antwoord bieden op alle behoeften waar Wyckaert mee kampte. “Niet alleen omdat ze het volledige aanbod van mogelijke oplossingen in huis hebben, maar ook omdat ze oprecht luisterden naar wat we nodig hadden, in plaats van ons richting een bepaalde oplossing te duwen”, verduidelijkt Pascale De Backer, financieel directeur en bestuurder bij bouwonderneming Wyckaert.
Alle partijen op dezelfde lijn
Zodra Wyckaert voor PHI DATA had gekozen, kon het project van start gaan. Maar niet zonder grondige voorbereiding en evaluatie van de doelstellingen die Wyckaert voor ogen had. De IDstock®-oplossing van PHI DATA moest de brug slaan tussen de fysieke realiteit en de bestaande beheersoftware. Om die koppeling naadloos en foutloos te laten verlopen was het essentieel om eerst met alle betrokken partijen aan tafel te gaan: Wyckaert, PHI DATA en Van Meijel Automatisering, de leverancier van de ERP-software Metacom. “Die samenwerking verliep vlot en productief”, vertelt Robby Van Nieulande, Hoofd technische ondersteuning en logistiek bij Wyckaert. “Je merkt op zulke momenten dat het PHI DATA-team ruime ervaring heeft met het integreren van oplossingen in andere omgevingen.”
Ook de implementatie zelf verliep voorspoedig. Na enkele maanden was de volledige omgeving geïmplementeerd en kon het eerste pilootproject van start gaan. De kinderziekten werden snel weggewerkt en de algemene indruk was vooral erg positief: de verwachte tijdwinst en administratieve vereenvoudiging lijken volledig binnen handbereik.
Voor elke toepassing is de juiste oplossing gekozen. Verbruiksgoederen die worden verkocht, krijgen een barcode opgekleefd voor eenvoudige identificatie, zodat stockbeheer en verkoopgegevens automatisch worden geüpdatet. Gebruiksgoederen, die worden uitgeleend voor een specifieke bouwwerf, worden voorzien van een RFID-tag, voor frequent hergebruik. “Elke keuze werd zorgvuldig overwogen, inclusief de plaatsing van de tags. Ze staan per slot van rekening op toestellen in soms barre omstandigheden”, aldus Robby Van Nieulande.
Na de eerste pilootfase is het voor iedereen duidelijk: Wyckaert krijgt nu veel meer vat op het logistieke proces, zonder hiervoor extra personeel te moeten inschakelen, stelt Robby Van Nieulande tevreden vast: “Dat heeft veel te maken met de gebruiksvriendelijkheid van de PHI DATA-oplossing. Machines scannen en koppelen aan de juiste werf gebeurt in een handomdraai. En ook voor backorders hebben ze een oplossing uitgewerkt, waarbij de niet voorradige producten worden weerhouden in een geüpdatete bestelbon met duidelijke verwijzing naar de eerste. Het lijkt eenvoudig maar het maakt voor ons een groot verschil.”
Na de geslaagde pilootfase kan Wyckaert de oplossing in 2021 breed uitrollen. En dan zullen de voordelen pas echt tastbaar worden, weet Pascale De Backer: “Snellere en juistere levering op de werven, minder fouten bij de administratieve verwerking, real-time informatie over voorraad in het magazijn en financiële info ter beschikking … Een ROI berekenen van dit project hoeft wat ons betreft heus niet: wij weten dat we met deze nieuwe infrastructuur gewapend zijn voor de uitdagingen die onze groeiambities met zich meebrengen.”